Kongler i alle farger.

Kongler i den naturlige fargen er vakkert det, men noen ganger frister det med farger. Jeg har plukket inn flere poser med furukongler og forsøkt både det ene og det andre. Røde kongle eller sorte, hvite eller grønne, klorinblekede, lyseblå eller hva med rosa?Først må du ut og plukke furukongler, og la de tørke godt. Blir de våte, så lukker de seg raskt. Noen av konglene brukte jeg en knipetang på og klipte av de øverste “bladene”! Jeg synes de ble mer lik blomster da. Så er det bare å ta på plasthansker om du ikke vil bli full av maling. Jeg har malt med akrylmaling. Det er greit å bruke den som de har i kunstavdelingen på Europris for eksempel. Men det går sikkert like fint med spraymaling. Jeg malte en haug med sorte kongler og en haug hvite først. Etterpå ble det noen i rødt, rosa, blått og grønt. Når malingen hadde tørket, strøk jeg over med litt hvitt for å få litt kontrast, men det gjør du som du vil. Konglehjertet er med grønne kongler. Kransen er rett og slett gress som jeg har surret sammen med bindtråd.

Noen kongler bleket jeg med klorin og vann, men det gidder jeg ikke gjøre en gang til. Det er mye bedre å gå til ei solhelling i skogen etter sommeren. Der er konglene ferdig bleket på den naturlige måten. Jeg fyller glass og boller med kongler, og putter gjerne ned ei lysslynge også. Koselig høst- og vinterpynt.

De sorte og hvite konglene brukte vi på bordet til konfirmanten i helga som var. Noen lerkekongler ble også med. Etterpå ble de limt opp på en krans med limpistolen, og så var den klar for veggen eller med et kubbelys i midten. Blir kransen din liten, er det lurt å sette lyset i et glass, så det ikke blir brann selvfølgelig.

10 kommentarer
    1. Veldig veldig fint! Jeg skal male kongler en dag. Helt klart, og liker så godt de svarte og hvite! Lekkert altså! Naturlig er fint, man jammen er det fint med kontraster! 🙂
      Klemmer og tusen takk for tips!

      1. Bra du ble inspirert. Artig med litt farger på konglene, så kan de lett passe inn her og der i hjemmet. Fint å dele med meg. Lykke til. God helg. Klem 🙂

    2. Herligheta som du holder på. 👏 Du er helt utrolig i kreativitet. Merker nesten helt hit hvordan det bobler av ideer. 🤗 God helg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg