Kråketing og skremsel.

Kråketing? Et spennende ord. Hva driver de med disse fuglene, når de samles? Som sorte siluhetter mot himmelen kommer de seg i flokker og lander på et jorde, eller setter seg i toppen av et tre. Om vinteren er de ekstra godt synlig i de tomme løvtrærne. Litt magisk og skremmende kanskje, med de sorte fuglene i trærne mot horisonten.Jeg leste om kråketing inne hos Utifriluft, som du finner HER, og da måtte jeg lete fram min lille tekst om det. Her er den:

Dagene er korte på denne tiden av året. I kveldingen holder kråkene ting inne på skogen.Lydene gjentas av ekkoet der inne.Jeg tenker alltid på  hva de gjør? Er det en av fuglene som skal opp til doms, eller er det bare en kråkesamtale med mange lyder?

Som barn ble jeg fortalt av en nabokone at når kråkene samlet seg til ting, så dør en av dem. Det skremte vettet av en liten unge. En hakkekylling ble drevet i døden av de andre. Alle skrek ut sin fortvilelse og sorg. Alle var livredde for, at neste gang, var det deres tur. Ingen vågde å protestere. Kråkene krakset, og ekkoet delte den vemmelige stemningen.Så åpnet de vingene og fløy vekk i samlet flokk. Tinget var over for denne gang.

Ofte gikk jeg dit inn etterpå, for å se om det lå igjen en stakkars hakkekylling på bakken. Jeg fant aldri annet enn fjær…

Så den historien denne damen hadde fortalt meg, var ikke riktig. Hun likte nok å fortelle skumle historier som skremte. Jeg fortalte siden at jeg aldri hadde funnet noen døde fulger etter tinget, og da lo hun. Hun hadde fortalt historien for at jeg og alle andre, skulle ta oss i vare for å plage hverandre, slik at vi selv eller andre fikk det vondt. Men hver gang jeg hører kråkene samle seg, tenker jeg likevel det samme. Hvem er stakkaren som blir plaget denne gangen?

Kråketing med fugler i flokk, kraksing og ekko……

14 kommentarer
    1. Jeg har også hørt om kråketing ! Men ikke denne historien, som jo var litt skummel.. tegningene var fine og fikk frem en litt tankefulle på en måte… God helg til deg <3

      1. Ja, den historien der har jeg aldir glemt og jeg var alltid redd for at noen ble plaget. Tegningene ble bare skisser i full fart, for jeg hadde ikke tålmodighet til å lete fram kråkebilder i dag. Klem fra meg 🙂

    2. Det var en skikkelig skummel historie – ikke rart den aldri blir glemt! Jeg har faktisk ikke hørt om kråketing før de siste åra – så jeg googla……….. kan ikke huske å ha hørt om det som liten! Jeg syns at så mange fugler på en gang er litt skremmende….. 🙂 takk for linken – og takk for at du la ut historien din! Klemmer <3

    3. Nydelige tegninger! Og ja – du kan skrive! Kråkene er i farta om dagen – det er horder og rart å se! Avisa her har skrevet om Kråketing flere ganger. For folk lurer jo hva det er…Klemz…

      1. Tusen hjertelig du! 🙂 Ja, mange undrer seg, men noe skikkelig svar på hva de snakker om finner vi vel ikke ut noen gang! Ha en fin søndag. Klemsiklem 🙂

    4. uff, det var litt av en historie. Og sjøl om damen mente det bra med å fortelle historien, var det litt av en pedagogikk :D. Og veldig bra du ikke fant noen død kråke. 🙂

      1. Uff ja, men jeg har jammen hørt at det er mange i min bygd som fortalte samme historie. Vi har snakket om det av og til, og det er jo så sant. Om man kommer i flokk for å “ta” en eller annen, så har mange lett for å følge flokken. Det var vel det hun mente, at vi burde tenke oss om før vi “krakset” med de andre. Tenk selv, er jo ikke dumt det! Ja ,jeg var alltid lykkelig da jeg bare fant fjær, for slåss kan de fuglene, det har jeg sett. Ha en fin november. Klemsiklem:)

    5. Hei, jeg har ikke hørt den historien før, men husker det var litt skremmende når jeg var barn.
      I dag har jeg fått pakke i posten☺. Takk for fint julehefte, jeg skal gjemme det til desember☺.
      Gleder meg til da.
      Elisabeth

    6. Hei du. Nei, ikke alle får slike historier fortalt. Glemmer det aldri. Så fint det kom vel fram til deg. Håper du blir fornøyd. Takk og takk. Ha en fin kveld😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg