Stanger hodet i veggen.

Strikketøy og sjokolade? Mandag, og jeg eier ikke energi til å starte uka! Vinterblek, trøtt, gusten og lei. Ute er det like grått som inni meg eller? Man burde vel ikke skrive et sånt negativt innlegg, men alle dager er ikke like greie. Jeg klarer ikke være sprudlende og blid til enhver tid. Kroppen jobber ikke på lag med meg i den gryende vår. Jeg vil egentlig være aktiv, smile og få til dette livet, men føler at jeg stanger hodet i veggen, igjen. Det å være freelands er ikke alltid lett, det skal være visst. Jeg legger ned timevis med arbeide, men dette er visst som å vinne i Lotto! Enten får man nei, eller ikke svar i det heletatt, man får beskjed om å skive det om, skrive det lenger eller forkorte det. Det er ikke lett å gjøre om en historie på 25 sider til 8, eller utvide en novelle fra seks sider til elleve for eksempel. Man skriver en bok på 250-300 siden og får nei. Ikke alt man sender inn blir lest en gang?  Man deltar i utfordringer og skriver til krampa kommer, får fortsette, før man igjen får nei. Når det blir mange nei på rappen, så mister man litt troen på seg selv kan man si. Noen ganger har jeg lyst til å kaste alt skrivearbeide i søpla og begynne som vaskehjelp i stedet. Men man jobber på, og håper på det beste. Noen år selger jeg inn masse, får utgitt det jeg vil og livet smiler, men det er ingen selvfølge. Akkurat i dag føles det meningsløst. Men i morgen, i morgen, da kanskje???? Jeg tror jeg strikker litt i dag jeg, og så får det bli som det blir en stund. Det er mandag og mars i hvert fall. Ny dag, ny uke, ny måned og kanskje nye muligheter?

18 kommentarer
    1. De grå dagene er der sånn at man kan sette ekstra pris på de som ikke er og da gjelder det å finne små lyspunkter, små kosestunder. All kunst er vanskelig om det er skriving, maling, musikk eller hva det er. Folk vet ikke hvor mye som ligger bak og folk liker ikke ting om det ligger 1000 timer med slit bak eller 2. Hva skriver du om? Jeg skrev også litt før, bittelitt ikke på ditt nivå selvfølgelig. Det gjelder å finne tilbake til da det var gøy og hvorfor det var gøy <3 Masse, masse godklæmma fra ei som har troa på deg <3

    2. Noen dager er litt sånn. Da er det godt å bare kose seg med kaffe, sjokolade (universalmedisin) og strikketøy.
      Min mann jobber som deg. Det er oppturer og nedturer og ikke alt han skriver er like moro å skrive, men friheten til å drive med det han liker aller best gjør jo at han fortsetter og ikke tar seg revisorjobb 🙂
      Håper dagen din lysner!
      Klemmer

    3. ladyaugust: Ja, da jeg har hatt sånne dager før. Jeg kaller dem “denstoresynessyndpåmegselvdagen”! Synes det er viktig å fortelle andre at ikke alle dager er supre for meg heller. Hverdag har vi alle. Hva jeg skriver? Hva skriver jeg ikke? Barnebøker, eventyr,romaner, noveller, dikt, prosa, reportasjer, oppskrifter, skildringer og intervjuer kan man vel si! Noe har jeg i bokform og solgt flere tusen av, men det er jeg jo ferdig med, derfor “jager” jeg videre til nye utfordringer. Noen dager er det kjempegøy, andre dager er jeg lei, men sånn er alle jobber. Nå har jeg gått en times rask tur i våren og etterpå ryddet ut av krydderskapet og der skal det skures skikkelig. Litt sånn kroppsjobb er godt når man liksom ikke får “hull” på et manus. Men det blir vel som å skrive sanger det tenker jeg.Ikke alltid det faller på plass med en gang der heller vel. Klemmer tilbake og takker for den herlige omtanken.:)

    4. Fru Stussli: Ja, det kan være både berg og dalbaner eller karusell dette her. Noen ganger faller jeg av kan man si, og det føles urettferdig. Jeg sliter med å holde meg fast, men må gi slipp da. Så er det å jobbe seg opp igjen. Friheten er det beste med sånn jeg har det. Jeg bestemmer selv over dagene mine. Nå er det godt over ett år siden siste bok ble utgitt og da begynner tankene å spinne igjen hos meg. Jeg vet det er en prosess, men den kan være så slitsom innimellom. Man jobber som en helt, men ingenting føles som om det blir noe liksom. Men i dag strikker jeg og rydder, så får vi se om ikke morgedagen har noe nytt i vente! Dagen lysner bare ved å dele det med dere, og ute skinner vårsola!!!!! Klem tilbake.

    5. Alle dager er ikke supre sånn er det bare og det er ikke å synes synd på seg selv for man har jobba hardt med noe og gitt så mye og så blir det ikke tatt i mot bra, da er det lov å ha slike dager, meeeen etter slike dager kommer alltid fine dager 😀 DET er helt sikkert altså. Ohoy du skriver myyyye forskjellig, hvordan er det mulig liksom? Hva heter det du har gitt ut? nå ble jeg nyskjerrig kan jeg love 😀 Å få ryddet litt fysisk hjelper på systemet og humøret innvendig også. Her har jeg lagt sammen en hel haug med klær og vaska alle klærne for de hadde vokst til en diger haug, men nå er jeg ferdig 😀 Jeg begynte med en ny låt i går og førsteutkastet….gikk rett i søppla, andreutkastet fant jeg noen biter å jobbe med og tredjeutkastet begynner å bli ganske bra, nå skal jeg i gang med fjerdeutkastet med småsnop under armen tralei. Håper krydderskapet blir supert og at du er i gang med ny giv fort <3 gooodklæmme <3 <3 <3

    6. Det er akkurat sånn vi alle har det innimellom, og jeg tror det er kroppen sin måte å be om avslapning slik at den får samlet inn mer energi.
      I morgen er en ny dag og da blir det garantert litt bedre enn i dag… positive tanker er tingen bruker jeg å si… kos deg med strikketøyet og ha en flott dag :))

    7. passionisthegenesisofgenius: Ja, men noen ganger virker det som alle fikser alt, jeg også. Sånn er det slett ikke for noen av oss. I morgen er det en ny dag, det er klart som blekk!!! 🙂 Takk for hyggelige ord og stå på du også! 🙂

    8. Her hadde jeg krydder som bar datert 2009 så det var skikkelig årgangskrydder hahaha heldigvis ikke noe vi brukte men noe som hadde blitt dytta lengst inn i krydderskuffa 🙂 Godt når det er gjort <3

    9. ladyaugust: Årgangskrydder var det her også. Kanskje de kunne vært solgt som antikviteter, og så jeg som kastet dem! Nå står skapet med oppskriftsbøker, teip og vaser for tur. Luret på hvilke skatter jeg finner der innert og bakerst? !!!! 🙂

    10. Når man som deg, i allefall slik jeg oppfatter deg, stort sett er positiv…er det lov å få ut litt frustrasjon av og til 🙂 Det snur nok og plutselig er det en periode med JA på det meste du leverer 🙂
      Kos deg litt med sjokolade ,strikking og annen avkobling du….og snart vår blir jo deilig også …Klem <3

    11. annebe: Ja, sånn er det bare. I dag liksom dumpet jeg rett ned. Litt mye rart som skjer omkring meg med mine også, det gjør det ikke bedre. Ikke det store alvorlige, men nok til at jeg blir bekymra kan man si. Jeg aner ikke hvordan hverdagen min blir framover, og det er litt frustrerende når man er vant til å ha den friheten. Men dagene går opp og ned de, så allerede nå kjennes det bedre. Jeg må slutte å bekymre meg for ting som ligger foran. 🙂 Gleder meg til våren, det skal være visst.

    12. Jeg er litt grå og med hodet mot veggen selv i dag jeg…IKKE noe godt humør…og DET er sjelden… Går nok fort over, men er muggen og tom for piff…Vi får ta oss lit sjokolade 🙂 Og her kommer en klem også <3

    13. frodith: Ja, sånn er det bare. Det er vel den siste gufsen av det vintergråe som er over oss, og så kommer våren. Her krangler halsen i kveld, men jeg har drukket honningvann med ingefær og krysser fingrene for at det går over igjen. Tusen takk for klemmen og du får en tilbake vennen. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg