Gammelskogen!

I dag besøkte jeg gammelskogen igjen.Den er ikke langt fra der jeg bor, bare noen meter fra byggefeltet.

Jeg liker å gå der inne mellom gamle trær, det knaker og knepper. Når det blåser som i dag, er det lunt. Her ser jeg hår på bakken etter elgen og furuer den har spist av, det er hi til rev og grevling og dammer med froskeegg. Ofte har jeg sett dyrene her også, men som regel er de veldig flinke til å gjemme seg.

Det er kjuker i trærne, sopp, gammelt løv og vakker mose på bakken. Hakkespetten holder til her og ekorn. Jeg vet jeg burde ta meg mer tid her inne, sette meg ned og vente på dyrene i morgenlyset. Men det er så nær husene at man nesten glemmer det. Jeg går bare ut for en times tid, følger stiene og så hjem igjen.

En stor del av gammelskogen ble hogd for en stund siden, og der på hogstfeltet er det fine lysninger og jeg så en sitronsommerfulg, seljeblomster, svarttrost, en fin gammel stein, nattogdag og trollkoster.

Når det blåser hører jeg ikke så lett biltrafikken som går gjennom området. Det blomstret så fint i dag i nabolaget. Jeg fant til og med en gjøkesyreblomst. Hva jeg gjorde med den? Spiste den opp, for det skal man alltid gjøre med den første man finner om våren. Det betyr lykke!

#friluftsliv, #foto,
18 kommentarer
    1. Spiste du blomsten???? Går det altså an? Nydelige bilder av en fiiiin dag selvomdetblåste. En dag skal jeg også ta bilde ute og sånt 😀 Jammen er det våren hosdeg nå og her også snart, er meldt null grader natt tiltirsdag så det ble null såing i urtehagen enn så lenge 🙂 <3

    2. ladyaugust: Å ja, gjøkesyre tåler vi en blomst eller et blad av. Det handler jo ikke om en haug akkurat!!! Den smaker litt sånn syrlig og VÅR! Lærte det av faren min da jeg var liten og nå lærer jeg barnebarna. Knis 🙂 som de grøsjer. Jeg lærte barnabarnet mitt å spise granskudd en vår. Han tygde, og så grep han en bit einer. De stikker og det er ikke godt. Han tygde på og jeg spurte hvem som hadde lært han det. “Jeg selv!” var svaret. Da ble jeg litt redd, for man kan slett ikke spise hva som helst! En skikkelig forklaring måtte til. Nei, å så ute er nok for tidlig enda, her er det også litt frost enda, men gressløk og persille fra i fjor har jeg da! <3

    3. Man skal være forsiktig med hva man putter inn i glugga men vår må jo bare smake godt 😀 Etter tirsdagen har jeg bestemt at da er det vår, jeg har til og med kjøpt et hageredskap for å hakke opp urtehagen for der tror jeg det ikke er noe som lever. haha ha en fiiin kveld du fine deg <3 godklæmme 🙂

    4. ladyaugust: Ja, man skal vite, for det kan være veldig farlig å ta sjanser. Høres fint ut med hagearbeide. Håper ikke det kommer mer snø nå. Gleder meg stort over en solskinnsdag og håper på flere! Klemsiklem.

    5. Sånne syre-blader spiste vi også når vi var små, og de var veldig gode husker jeg, så vi spiste ganske mange vi 😀 Hi-hi, og ikke ble vi dårlig en gang da 😀 Masse fine blomster, og annet i den skogen din, jeg skulle gjerne vært inni der en tur, og sett etter grevling f eks. Med vernesko på… MINST… 😀 På onsdag må det være fint vær, for da skal vi ha aktivitetsdag med elevene, ut hele dagen… 😉

    6. frodith: Å, den grevlingen er så lur. Naboen min har hatt den i hagen, og hjelp som den endevente gressplenen etter mark! En som bor litt lenger opp i gata, så den løpe forbi kjellervinduet, men jeg her ikke sett den nei. Vernesko hadde ikke vært dumt kanskje, om jeg skulle snike meg for nærme.Håper du får fint vær og masse gøy på den dagen.Klem i kvelden. 🙂

    7. Der kunne jeg ha tenkt meg å være med deg å gå tur! Det er mye skog rundt her også, men det går nok et par uker til før snøen er borte. Du bor jo i Syden i forhold til meg. Her ligger vi på i underkant av 400 m.o.h. Igjen : Du er utrolig dyktig til å lage fotomontasjer! 😀

    8. mange vakre bilder her,en nydelig skogstur og det ser no ut til å grønast hos dere også nå 🙂 spise den første gjøksyren,den var ny og her er skogen full no :)skal putte en i munnen ved neste skogsbesøk

    9. karidansen: Tusen takk. Jeg føler meg veldig heldig som har skogen så nær, at det er vår og at jeg er frisk så jeg kan gå tur!!! Ha en strålende kveld 🙂

    10. fruensvilje: Herlighet som det våres. I dag var det blader på noen av buskene og blåbærlyngen i solhellinga hadde “museører”. Jeg koser meg når jeg kan strøve rundt i skogen for en stund, det gir ro i sjelen og trim for kroppen det. Ha en fin kveld! 🙂

    11. fruensvilje: Ja den vinteren, den vinteren. Men våren ligger nok rett bak og kommer fram igjen når sola kommer. God tur til deg og ha en fin dag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg