Neslesuppe

 
Nå er snart tid for grønn suppe med masse vitaminer! Hos oss er den elsket av små og store. Vi fyller tallerkenen med skiver av røkt pølse og hardkokt egg og spise suppen med grove rundstykker med smør på ved siden av. Ser du stjerner i det grønne hos meg sier du? Ja, vi stikker ut stjerner av pølsene med en pepperkakeutstikker. Litt moro kan man da ha med maten! Dette er bilder fra i fjor, for enda har ikke brenneslen kommet så langt her. Men jeg legger ut tipset, så du har det klart når det er tid hos deg.

3 dl friske hakkede nesleblader ( Det er de første små bladene som kommer om våren du skal bruke.)

1-2 ss smør

2 ss hvetemel

8 dl god kjøttkraft, eller  8 dl vann og to buljongterninger

litt salt 

1-2 dl fløte

Bruk hansker, så du ikke brenner deg. Rens og vask bladene.

Hold hele neslen ned i kokende vann en liten stund. Plukk bladene av stilkene. Damp bladene i kokekaret i  3-4 minutter og rør inn smøret. Tilsett kraft. Rør sammen hvetemel med litt kaldt vann, og hell det i en stråle ned i suppen. La det koke i ca 5-6 minutter. Kjør alt sammen med en stavmikser. Smak til med salt og fløte. Server suppen varm med halve hardkokte egg, skiver av røkt pølse, grovt brød og smør.

#mat, #foto
10 kommentarer
    1. Artig med tips til supper jeg ikke har prøvd før..og denne ble jo riktig fin med de stjernene ja :))
      Supper er så god mat …så jeg skal prøve å lage oftere selv fra bunnen av…Kos deg i kveld :))

    2. annebe: Herlig med forskjellige supper, men jeg har mine favoritter. Fersk suppe med masse grønnsaker og klot ( du kaller det kanskje melboller?) er godt, men det er liksom høstmat for meg. 🙂

    3. annebe: Klot er så godt, så det lager jeg til meg selv. For mannen i huset vil ikke ha det!!! 🙂 Da jeg var liten spiste vi så mye klot, at vi ikke orket kjøtt og poteter etterpå. Restene som ble igjen av klot, ble lagt i melkevellig med sukker på. Godt det også gitt! 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    4. rekner med att eg rekk det i mai,da bruker eg å plukke inn en full bøtte som jeg forveller og fryser ned ,legger det utover et par brett ,når det er frossent bryter jeg det opp og fyller i poser da er det lett å hente seg litt utover vinteren

    5. fruensvilje: Lurt det. I fjor kokte jeg opp en hel del suppe og frøs ned. Så var det bare å kose seg når jeg ville. Men din vri skal jeg jammen prøve. Ha en fin kveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg