Fantasi.


Vi besøkte Stiklestad i sommer, og da spant fantasien min i de gamle stuene. Vil du følge med i mitt lille eventyr?

Det var kveld og kaffekjelen putret over ilden i grua. Inne i soverommet hadde mamma fyrt opp i den gamle etasjeovnen, så det skulle være lunt og fint til lille Oda skal legge seg. Finkoppene ble tatt ned fra skapet og mamma helte i kaffe. Sammen spiser de aftensmat. Pappa hadde ikke kommet hjem enda, for dagene var lange når han jobbet hos godseieren. Oda var urolig, lette i slagbenken, under  bordet, bak kommoden og ropte! Men ingen steder var dukken. “Mamma, dukken min er borte. Har du sett den? Jeg kan ikke sove uten dukken min!” 

Hele dagen hadde mamma vasket klær, så hun sukket tungt. “Spis maten din nå da Oda. Dukken finner vi nok i morgen.Jeg vet ikke helt hvor den ble av da vi holdt på ute i det kalde vannet. Kanskje hun har rømt, fordi hun ikke ville vaske seg? Hun var da ganske skitten eller?” Men da den lille piken begynte å gråte, gikk mamma raskt ut i gangen. Der på toppen av kleshaugen lå filledukken ren og fin. Tørr var hun ikke, men det fikk heller være.


Ikke lenge etter var den lille blå sengen til Oda redd opp med rent sengetøy. Dukken smilte fra hylla i rommet. Hun var fortsatt kliss våt etter at Oda hadde badet henne i vaskebaljen tidligere på dagen. Hadde hun blitt hengt ut i sola, så hadde hun kanskje vært tørr nå, men Oda hadde jo ikke tenkt på det. Hun hadde lagt dukken sammen med mammas stryketøy. Men hun var fornøyd med å ha dukken i rommet. Så nå kunne hun legge seg trygt.  Hun reiste seg i senga og sto på¨tå for å rekke opp til dukken. Hun duftet av såpe! ” I morgen lille dukke. i morgen skal vi leke mer. Sov godt!”


Så lå Oda godt under teppet. Hun smilte og gledet seg til neste dag. Dukken smilte der oppe på hylla og det dryppet koselig i det vannet rant ut fra filledukke og ned på gulvet. Ute på snora blafret enda tøy i vinden.Lydene fikk Oda til å lukke øynene og smile, ikke lenge etter sov hun godt.

#foto
15 kommentarer
    1. Du er jo en dyktig eventyrforteller! En dame med mange, ulike talenter. BIldene og eventyret passet sammen som hånd i hanske!:D Eventyrene og den stillferdige fortellingen burde komme til sin rett igjen – til fordel for alle de tekniske duppedittene som barn (helt ned til bleiestadiet) sitter med! Bøkenes verden er det verdt å forske i. Tror vi blir dumme i hodet av å “tilbe” smarttelefonene våre!

    2. karidansen: Der er vi enige, men det er ikke lett å snu en sånn verden. Viktig å finne sine egen fantasier og ikke bare lytte til andres ideer. Bildene i hodet gir oss nye bilder, og utvikler fantasien tror jeg.

    3. Ååååååh det der var en koselig liten natthistorie, akkurat helt nyydelig å avslutte kvelden med, tusen takk <3 sove godt og snart en ny fin dag som ligger og venter 🙂 nattaklæmme 🙂

    4. ladyaugust: Hyggelig du likte den lille fantasien min! 🙂 Vi hadde også en nydelig kveld i går. Blikk stille, så mannen i huset, yngstesønn og bror min dro ikke mindre en 110 makrell. Herlighet så gøy! I dag spiser alle i nabolagene våre fisk! 🙂

    5. Ja den likte jeg kjempegodt, flinke deg <3 Oi sååå mange?! Jeg elsker fisketurer for det er så spennende men så får jeg så vondt av fisken at jeg ender opp uten krok...hver gang liksom. Den får jo vondt inni munnen sin og det blir ikke bedre når liksom hodet faller av i tillegg, såååhe jeg er en slik en som aldri får være med på fisketur for jeg er en pest og plage i alle fall når jeg begynner å synge høyt sånn at fisken ikke skal bite på kroken og få vondt hahahaha Fisk er sunne greier men det spiser jeg ikke så jeg må ta slike trankapsler og DET er neimen ikke noe bedre. Oh nå sitter jeg ute og det er sååå varmt pjuh, men nå skal jeg hekle litt til <3 kos deg med kvelden fineste du 😀

    6. ladyaugust: Herlige du. Jeg fisker veldig sjelden, når man blir sjøsyk, frister det ikke å ligge der å skvalpe!!!!! Stakkars fisken, men jeg spiser den da likevel. 😉 Hekle hadde vært kos. Her har det vært skrivejobb i timevis idag, så nå klapper jeg dataen ned for kvelden. Orker ikke mer nå. Klemsiklem og kos deg!

    7. Oh det blir jeg også. Jeg kan bli sjøsyk på flytebrygga tilogmed. Jeg spyr bare det er antydning til bevegelse i vannet. Oi skrivejobb der sa du noe, det har jeg også men jeg har ikke fått gjort en døyt. Tusen takk og koos deg fine du <3 klæmme 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg