Lukter vondt!


Gårsdagens middag var en skikkelig restefest. Da jeg hadde gjordt det klart, var det både hovedrett og dessert, og det på en mandag.


At det går an! For en stank! Blomkål er godt, men lukten i huset er fryktelig når man holder på! Men skal man lage mat, så det får man tåle det. Resultatet ble godt. Jeg hadde kjøpt alt for mye grønnsaker, og da ble jeg fristet til å lage dessert!!!!! Av blomkål?


Det hvite på blomkålen ble kokt godt mørt, før jeg kjørte det glatt med en stavmikser. Jeg tilsatte kakao og  etter oppskriften skulle det også være med litt gelatin, for å få den til å henge mer sammen. Det droppet jeg, men jeg måtte ha i litt sukker. For meg ble den fortsatt for bittert. Et lite beger med vaniljeyoghurt gjorde susen. Jeg rørte det inn, og mousse`n fikk en lysere farge og en mildere smak. Så var desserten klar. Jeg delte den i fire glass, og pyntet den jeg skulle spise selv med litt jordbærsyltetøy og en skje med lettrømme. Resten frøs jeg ned, så kan jeg kose meg en annen dag også.

1 middels stort blomkålhode

2-3 ss kakao

2 ss sukker

1 lite beger vaniljeyoghurt

Smak deg til, så du får den smaken du liker. Moussen kan bli bitter med for mye kakao.Sukker kan droppes, men jeg følte at det trengtes for smaken. Server den med bær og rømme, eller vaniljesaus.

 

Men det var mer grønnsaker igjen. Resten av blomkålen,”innmat” og det grønne ble hakket opp i biter. Søtpoteter, kålrot og gulrøtter ble skrelt og delt i terninger og kokt møre. Mot slutten helte jeg i blomkålrestene og en boks med kikerter. Halvparten av grønnsakene ble tatt opp, og kraften ble tatt vare på til saus eller suppe en annen dag. Så stappet jeg resten av grønnsakene til mos, og  krydret  den godt. Her gjelder den slanke linje om dagen, så min mos fikk hverken fløte eller smør, men det kan jo du bruke.


Dette ble min middag i går. Mannen jobber lange dager og spiser ikke middag hjemme hver dag i uken. Jeg hadde restefest. Noen kyllingklubber hadde jeg igjen fra søndagen og sammen med masse rotmos, kokte grønnsaker og et persilledryss, var det klart. Ute? Ja, hvorfor ikke? Sola varmet godt, jeg hadde kledd meg med varme klær, og det dryppet fra takene. En utsøkt middag med dessert, på en helt vanlig mandag. Blomkålen luktet vondt, men jammen var det verdt det.

#foto #mat #blogg #hverdag
18 kommentarer

Siste innlegg