Gresskarmoro.


Mange mener visst at gresskar kun er til Halloween, men det er det da ikke. For meg er gresskar høst. Gøy å prøve å lage en dekorativ lykt.


Før helga solgte de rimlige gresskar i butikken, og jeg klarte ikke la være. Et av dem ble med hjem. Det er ikke hvert år jeg skjærer gresskar, men  det hender. Jeg har vært heldig å få et og annet gresskar fra en venns hage, hulet dem ut og laget både chutney og syltetøy av innholdet. Men det gresskaret jeg fikk denne gangen, var visst et pyntegresskar. Beinhardt og slett ikke mye fristende, synes jeg. Det bør være litt mer modent kanskje? Men jeg satte i gang med mine spisse kniver, en linoleumskutter for bilder og mine keramikkredskaper. Så i går kveld lyste det av en katt på den ene siden og en rampegutt på den andre siden av gresskaret.


Katteansiktet var noe nytt jeg prøvde på. Her skulle man skjære ut hele formen på hodet i fruktkjøttet, men i og med man kunne trengt øks for å få form på det, så var det vanskelig synes jeg. Jeg er dessverre ikke sterk i armene i det hele tatt. Det ble da et kattefjes likevel.

Her er de jeg skar for et par år siden. Det gresskaret var mye lysere og mykere å skjære i. Den måten skjærearbeid du ser her, er nok den enkleste.Tegn opp det du skal ha, og kutt ut skallet rundt det hele. Masse gøy kan det bli med et gresskar eller to. Jeg tror jeg skal kjøpe meg et til mens de enda har dem til en billig penge. Nærmere Halloween går vel prisen opp! Vil du lære å skjære gresskar kan du gå inn på NRK`s nettside som du finner HER!  Googler du gresskar kommer det opp veldig mange fine bilder som kan gi deg ideer til hva du kan finne på. Men husk at et gresskar alene uten noe som helst. er også vakkert som høstpynt!

#gresskar #halloween #blogg #foto #høst
22 kommentarer
    1. Du er så utrolig flink ! Jeg har laget gresskarlykt en gang og den ble ikke akkurat bra om jeg skal si det sjøl og det gjorde jeg jo hahaha Ha en nydelig dag kjære du og stor god klæm <3

    2. ladyaugust: Tusen takk! Dette gresskaret var hardt, og ikke mye velvillig, men jeg fikk da til noe. Du må prøve igjen. Kjempegøy når det lyser i kvelden. Klem til deg 🙂

    3. REBECCA HOLDER: Takk du! Ja, det var gøy. Men jeg begynte på et menneskeansikt som utviklet seg til en katt. Sånn ble det bare! Ha en vakker dag! 🙂

    4. kjempefine,hadde jeg hatt en hage der jeg kunne nyte synet i kveldinga hadde det vært ok å lage noe slikt,men å lyse opp bak huset hvor ingen går eller ser i mørket er ikke mye stas,men da er det hyggelig att du deler ditt vakre med oss )

    5. fruensvilje: Helt enig, jeg ville heller ikke hatt det om det ikke var synlig fra mitt stuevindu. Men til en fest kan man jo ha det inne på bordet som dekorasjon også. Knallgøy å prøve på da 🙂

    6. Kjempe fint!! og det der har jeg aldri gjort..men så er jeg ikke noe flink med sånn smådill..og tålmodigheten er lik 0…hihih ER jo så dekorativt og fint..men får nøye meg med å se alle andres fine påfunn..Liker ikke hallowen, og derfor pynter jeg ikke..men som du sier..det er jo fin høstpynt!! Kjempe søt kattepus!! og alle de andre var rålekre!!

    7. Du er så kreativ – jeg blir helt målløs! Er så moro å se og lese alt du kan gjøre! Klemmer <3

    8. Skikkelig stilig! Jeg har aldri skjært ut gresskar, men kjøpte noe kuttegreier til formålet når jeg bodde i Texas (der er Halloween og gresskar noe som pynter opp utenfor hus i hele oktober). Jeg tror jeg hadde kommet til å gi opp ganske fort dersom gresskaret hadde vært hardt å skjære i, men du fikk det til 🙂

    9. dvergpinschere i mitt hjerte: Det er ikke mye som skal til for at det blir en dekorasjon. Noen hull her og der i gresskaret og stearinlyset skinner i gjennom. Nei, den Halloweenen er heller ikke min favoritt, men pynte til høst kan vi. Takk for hyggelige ord og ha en fin kveld 🙂

    10. margarites: Da har du i hvertfall utstyret. Jeg lette i hobbysakene mine og fant ting som kunne brukes. Ja, i Amerika er jo det med gresskar stort. Mitt var beinhardt, men jeg ga meg ikke! Kos deg i kvelden 🙂

    11. Så artige disse så ut da, virkelig fine. Dette kan du 🙂 Nydelig med lys i da. Trivelig å ha på trappen om det kommer gjester. Jeg har aldri prøvd slikt jeg. Men bruker å pynte med gresskar ute.
      Ha ei god natt!

    12. toveview: Gøy å lage og jeg gjør det bare enkelt. Du store min så mye flott andre gjør med de gresskarene. Her står det på bordet utenfor stuevinduet vårt og lyser i kvelden. Men jeg synes det er fint på dagen også. Kos deg på tirsdagen. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg