Full streik!


Hvem kan motstå dette? Sol, snø, klarvær og lys! Ikke jeg. I går gikk jeg til full streik mitt på formiddagen, pakket ryggsekken og gikk avsted. Hundreogfemti skritt fra huset vårt, ligger skogen så fin. Jeg behøver heldigvis ikke å gå langt for å ta lunsj i det fri. Heldige meg som har hjemmekontor tenkte jeg da.


Det luktet så godt av kvae og skog. Tyristikkene ble funnet fram, og snart var det bål. De fete furustikkene brenner så villig at man trenger ikke streve for å få fyr.  Som liten hadde jeg alltid det for hånden. Jeg hadde vedovn på soverommet mitt og der måtte det tennes opp til stadighet for å holde varmen i vinteren. Fra jeg var tolv år fikset jeg det selv. Stikkene ble også med om jeg skulle i skogen å tenne bål i kulda. Koselig med en “nying” sa vi da! Pappa sørget alltid for at jeg hadde tyristikker til rådighet, og nå er det broren min som fikser det til meg.


Hjembakt rundstykke, spekeskinke og med tykke ostebiter, akkurat som da jeg var liten. En pinne til å holde det hele over varmen så osten smeltet, og så et stekt eple til dessert. Jeg var på en lun plass der vinden ikke fikk tak. Gjett om jeg koste meg. Det ble en lang lunsjpause i går. I dag skinte også sola, men ikke alle dager kan man streike heller. Men det var kanskje lurt at jeg tok den turen i går, for i dag var det dobbelt så kaldt og enda mer iskald vind. Det har visst blitt litt vinter.

#foto #blogg #vinter
22 kommentarer
    1. fruensvilje: Ja, det var en finfin tur. Tyristikker? Når furua blir skadet eller de dør i toppen, fylles veden med kvae, eller harpiks heter det vel.Det gjør treet for å beskytte seg mot insekter for eksempel. Disse toppene som er døde, blir hos oss oss i hvert fall, tatt godt vare på. Veden blir hugd i passende vedkubber og delt opp til tynne stikker som man kan bruke til opptenning. De er fulle av kvae, så de brenner godt, men soter også! Før ble disse tyritoppene skåret opp og brukt til fakler! Da de skulle ha ut tjære fra milene var det også furu og tyri de brukte. De lukter så godt de vedpinnene.

    2. Ja det gjorde du lurt i!! Så herlig å kunne streike litt innimellom! hihi. Tenner du bål, og sitter alene? eller er du med noen..Ser jo så koselig ut..men jeg hadde aldri funnet på og gjøre det helt alene..hihih Flotte bilder! og du må ha en god kveld!

    3. Å nå fikk jeg nesten lyst å streike litt også og ha utelunsj. Dette så utrolig koselig ut. Jeg tror forresten jeg får stå over streiken i denne omgang sånn at ikke arbeidsgiveren min rynker brynene…og så kan jeg jo ikke svikte de små. I november var vi på tur og stekte fiskekaker på engangsgrill til disse små – og det var en hit. Ungene spiste mer ute enn inne 🙂

    4. fjellgeitbundingen: Ja, det er den. Jeg måtte bare ut i går da plutselig sola kom. De varte bare en time, så jeg fikk utnyttet det beste av dagen heldige meg 🙂

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Måtte bare ut, og jeg av helt alene der inne på skogen. Jeg gjør det ikke ofte, men av og til bare må jeg tenne bål, kjenne duften og nyte et måltid over varmen.Noen ganger griller jeg pølser, andre ganger varmer jeg bare litt saft. Fine minner da sommeren kommer. Jeg tenner bare bål om vinteren, eller da det er rim og kulde jeg da. Det er gode minner fra barndommen hjemme med pappa på skogsarbeide.Kos deg i kvelden du også 🙂

    6. margarites: Jepp, det kan anbefales! Men det er sikkert ikke så lett midt i byen, eller med en jobb som krever deg. Jeg er freelands jeg vet du, og skriver mest her hjemme, da gjør jeg som jeg vil om lunsjpausene blir litt lange i mellom. Jeg må bare jobbe litt i kvelden i stedet! Koselig å lage mat over varmen ute til unger. Her blir det vel en tur ut med barnebarna i vinterferien tenker jeg. Ha en fin kveld 🙂

    7. Margrethe: Ja, det er tommel opp for det. I dag var det så iskaldt her, så jeg var glad jeg valgte gårsdagen til å streike litt! 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    8. Ja, er vinterlig “alle” steder nå. Vi trenger litt slik god kulde før våren kommer. Synes jeg. Så koselige bilder, og det må være verdens beste lunsjpause…:)

    9. maiken: Enig, jeg vil først ha vinter, så vår!!!! Takk for hyggelige ord og kos deg på fredagen! Ønsker meg mange sånne lunsjpauser, men det går ikke hver dag da! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg