Førjulskonkurranse…

Før var det slett ikke julebrus jeg tenkte på når det nærmet seg advent. Men i dag er det en av de første tingene jeg kjøper meg. I kveld åpnet jeg en flaske og gjett om det smakte. Da jeg var liten var det nok alle forberedelsene med mat og bakst som ga forventning. Bestemor kom på besøk og sammen lagde vi medisterpølser, kjøttkaker, sylte og rull. Hun var en fantastisk dame til å bake, så fattigmann og smultringer ble det også. Alle måtte hjelpe til og det gjorde at vi følte at vi var del i forberedelsene og vi var stolte da kaker og mat ble båret fram til jul.

Jeg husker godt da jeg ble oppmerksom på julesangen om rosen. Jeg skulle lære å spille piano og synes det å øve var så kjedelig. Men denne sangen lærte jeg fort, for den likte jeg godt. Nei, jeg har ikke holdt den spillingen ved like, dessverre. I dag tegnet jeg er rose til den lille tinnfiguren jeg kjøpte på et marked i høst. Figuren var limt opp på et stykke slitt fløyel. Jeg synes ikke det var noe fint, så nå blir det i stedet en rose sammen med figuren.

Hva jeg liker best ved advent og jul? Jeg liker forberedelsene, forventningen og det å lage ting til meg selv eller andre. Advent skal være uten stress og det blir rolig og fint om man senker skuldrene litt. Det blir jo jul uansett om vi rekker å pusse vinduer, skure tak, bake alle salgs kaker og få alt perfekt. Ro ned og ta en kopp kakao i stedet, lytt til julemusikk, spis ferdigkjøpte kaker om du vil og gled deg over stearinlys og kalendere.

Bruk fantasien og ha noen juledrømmer om nissen og vinterlandskap. Jeg liker den gamle norske fjøsnissen og i min fantasi er han snill og hyggelig. Når jeg skriver eventyr, så bestemmer jeg da selv hvordan det skal være. Advent er for meg et juleeventyr. Om du følger med så blir det nok en fortelling hos meg i år også. Førjulskonkurransen hos Søtmonsen finner du HER!

#foto #advent #nisse #julebrus #blogg
30 kommentarer
    1. Gode minner <3
      Og slik var det nok her også. Vi hjalp til, pusset sølvtøy (det kjedeligste JEG visste) hehehe og vi bakte alle slag julekaker. Og nedvask av HELE huset........... det var stas på en annen måte med jula. Forventningen.
      I dag også er det forventning. Jeg gleder meg over denne tiden. Og om det er fordi jeg har gode minner fra alle år det vet jeg ikke, men julen, ja den er rød og god og lun og glede <3

    2. Etdiktomdagen: Ja, en rød, god og lun glede, så sant. Noen ganger faller jeg helt inn i drømmen ved å tenke tilbake. Det var de enkle ting som gledet og ikke dyre gaver eller pynt. Glad jeg har gode minner fra advent og jul, for det vet jeg at ikke alle har. Klem til deg på lørdagen!

    3. Etdiktomdagen: Uff ja, jeg husker godt de som grudde seg til jul. Jeg følte meg veldig heldig som hadde det så godt. Ingen mengder av noe, men vi hadde hygge i hverandre. Dyre gaver har vi aldri hatt heller. Lyset gikk ofte hos oss på julekvelden og det ble en egen stemning med stearinlys overalt. Ribben stekte mamma på forhånd,for vi visste jo at når alle i nabolaget skrudde opp stekeovnene til maten, gikk strømmen! Maten ble kokt og varmet opp på vedovene. Ja, jeg kunne vel fortelle i timer om mine minner, men det er nok ikke interessant for andre enn meg selv tenker jeg.

    4. Etdiktomdagen: Kanskje jeg forteller litt etterhvert da!!! Ja, nå har jeg startet opp litt forsiktig med å kladde et juleeventyr i år også. Det har visst blitt en tradisjon hos meg. Gleder meg til å dele det med dere!

    5. For noen år siden må jeg innrømme at jeg syntes at hele førjulstiden var stress og mas. Så bestemte jeg meg for å stresse litt ekstra til første desember, eller 1. advent om det kom først med å pynte heimen til jul. Det har jeg fortsatt med, så nå kan jeg nyte hele desember å glede meg over dagene fram til jul ;o))
      Barndommens jul var fylt med varme, glede og forventninger som ble innfridd. Jeg var nok mest lykkelig når det var bare foreldrene mine og meg, for når besteforeldrene kom på besøk var det nemlig ikke noe hyggelig. Det hadde ikke noe med for mye alkohol ol., men mer at min bestemor var en kjølig og lite trivelig person.
      Jeg sto å så på julebrus i går ettermiddag, men endte opp å ikke kjøpe. Ikke for at jeg ikke hadde lyst, men jeg kunne ikke bestemme meg hvilket merke jeg skulle kjøpe ;o))

    6. Vera Lynn: Mange stresser omkring noe veldig og jeg skulle ønske jeg klarte å spre at det er ikke nødvendig. Jula kommer uansett og med duften av gløgg, pepperkaker og klemtiner, røde lys og litt granbar er det meste gjort. Jeg også begynner litt i førsten av desember, men juletreet det gleder jeg meg til å ta fram de siste dagene. Nei, det er ikke alle mennesker som bringer med seg glede og fred. Trist for de som opplever det. Men jeg pleier å si at husk den sangen som om det å ha sin egen lille jul. Finn en dag som er bare din og nyt julefølelsen og drømmene om det du ønsker deg. Jeg vurderte for og imot den julebrusen, men kunne ikke la være!!!!! 🙂 Ha en finfin helg!

    7. Julebrus er godt..og fin farge som lager julestemning på bilder også :)) Enig man finner ut hva man må og vil gjøre for å skape julehygge …å stresse med å lage all verden blir jo ikke noe hyggelig om man ikke koser seg med det.. som jeg tror du gjør :))
      Så vakkert med den rosa til tinnfiguren.. <3 Og selv om jeg ikke ønsker meg så mye snø.. så det veldig koselig ut med snøen på bildene dine...Klem <3

    8. Å blir det julefortelling i år også, jeg gleder meg allerede! 🙂 Her i huset har vi også kjøpt julebrus, og jeg tror kanskje den blir testet i dag. Tvillingene har bursdag og jeg har laget kaker til dem, så da passer det med julebrus til!
      Jeg har jo fått adventskalenderheftet, men har bare sett fort i det for jeg vil jo spare til advent. Men det ser så koselig ut! Så nå har jeg flere ting å glede meg til i adventstiden <3

    9. annebe: Ja, julebrus er fin å se på også! Gleder meg til forberedelsene og jeg gjør det jeg har lyst til. Snø var det i lufta her i går kveld, men den la seg ikke på bakken. Men hjelp så glatt der er på småveien. Ha en vakker kveld 🙂

    10. margarites: Tusen takk! Jeg satt her og vurderte å droppe det, for det er mye jobb.Men en julehistorie er jo min store glede i advent, så jeg skriver på når jeg har tid om dagen. Noe må jeg jo ha før første desember, så får jeg skrive mer etterhvert. Koselig med bursdag da! Gratulerer til tvillingene. Her skal vi feire farsdag i morgen, så litt forberedelser blir det i kveld. Glad heftet kom vel fram. Håper du vil like det. Klem til deg på lørdagen!

    11. Rett og slett herlig! <3 Tusen hjertelig takk for at du deler <3 Føler det akkurat slik selv <3 Hehe, begynte å tenke på julen til han Hans Rotmo jeg 😉 Med a gamle Anna som kom for å hjelpe med vask og bakst 😉 Den Vårres jul 😉 Liker hans sanger, hehe.
      Tusen takk for at du ville være med å spre herlig julestemning <3

    12. Søtmonsen ): Hjertelig takk. Så koselig med en sånn konkurranse der vi kan lese om trivelige ting hos hverandre. Vask og bakst med a Anna ja, det blir jul det. Mye koselig å glede seg til. Det gjelder bare å ikke starte for tidlig. Jeg måtte stoppe å høre på P7 Klem, for enda er det ikke advent. Takk for at du lager konkurranse og ha en fin kveld 🙂

    13. frodith:Takk du! Jeg prøver å få med meg alle, for dette var jammen artig. Ja, jeg er glad i advent og jul, og gjett om jeg gleder meg til musene dine og hele adventskosen. Klem 🙂

    14. Hehe, ja er litt tidlig med julemusikken enda 😉 Og julebrus venter jeg alltid til 1. desember med å smake 😀
      Men jeg gleder meg til julefortellingene dine <3 Gleder meg til å se hva du finner på i år ;D

    15. Søtmonsen ): Tusen takk for snille ord. Ja, snart er vi der. Jeg kommer ikke til å drikke mer enn denne ene flasken nå og så får jeg jammen vente jeg også. Ha en vakker kveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg