Vårens eventyr.

Selv om våren føles sen i år, så er den på vei. Trekkfuglene har allerede meldt sin ankomst. En og annen hestehov og blåveis har funnet veien opp i sollyset. Nå er det tid for å besøke Hornborgasjön i Sverige og se på traner. Bare et par times kjøring fra svenskegrensen ved Svinesund samles store flokker av traner for å synge vårens pris i disse dager. Trompetskrikene kan høres i flere kilometer.

Vi var det i påsken og da var det bare i begynnelsen av fuglesamlingen.

Den ene dagen var det 6200 traner, men jeg vet at nå kommer det til å øke til over 20000 de nærmeste dagene.

Utrolig store og flotte fugler. Vi hører dem også av og til her jeg bor. På søndag sto jeg ute på terrassen i yr og regn og lyttet til sangen. Finnes ikke bedre lyd i våren synes jeg. Det bærer bud om en sommer. Jeg fikk en gyllen morgen med lyden av traner og mange andre trekkfugler. Et skikkelig vårens eventyr.

#vår #fugler #blogg #foto #natur
20 kommentarer
    1. For noen fotomotasjer…og for noen flotte fugler. Tranedans heter det visst! Ja, nå er våren på vei. Sola skinner her i dag, og snart skal jeg ut en tur! 😀

    2. karidansen: Ja, det er en opplevelse hver gang jeg ser det. Som barn hadde vi et tranepar som kom innom og danset på jordet før de dro til hekkeplassen. Glemmer ikke sånt så lett. Her også kom sola og det ble jammen hagearbeid i et par timer. Nyt dagen med sol!

    3. Så utrolig stemningsfulle bilder <3
      Jeg har aldri sett eller hørt en trane, så jeg klarer ikke å forestille meg hvordan det må være, men bildene dine forteller jo alt <3 Skjønner godt den vårfølelsen du får da 🙂
      Her har våren ankommet. På lørdag hadde vi 14 grader. Og det er det meldt noen dager denne uken også. Mitt hjerte gleder seg <3
      Klemmer til deg 🙂

    4. Eva: Tusen takk. Jeg har lyttet til tranene om våren siden jeg var liten, og det er så fint å se disse store flokkene. Men jammen er det stilig å se et par eller to i skogkanten her i nærheten også. Så varmt og fint du har det. Her er det 8 pluss nå, men det er en isende vind så man må kle seg godt likevel. Men så godt med sollyset. Klem til deg 🙂

    5. Herremin for noen bilder, det ser nesten ut som du har vært i Afrika 😮 Så flotte bilder Natheless <3 Nydelige. Og det var sikkert moro å se på de tranene 🙂

    6. Nyyydelige bilder! Det er så vakkert med fugler i solnedgang…helt herlig!! Såå mange!! Må være en flott opplevelse ja! Ha en god kveld!

    7. Så heldig du er som bare kan kjøre noen timer og oppleve alle disse fuglene – lykke! Det må være en helt fantastisk opplevelse. Jeg var storfornøyd når jeg fant rundt 20 sangsvaner på en gang for noen uker siden, For meg ble det helt utrolig kjempegøy. Men dine bilder…med det vakre lyset, og de flotte fuglene…knips i vei og la oss andre få en liten del av opplevelsen etterpå 🙂

    8. margarites: Tusen takk så hyggelig sagt av deg. Ja, det er en stor opplevelse og tusenvis av mennesker fra hele Europa besøker plassen nå om dagen. Det er virkelig som et eventyr. Sangsvaner er også så herlige. Nå ligger det noen åar av dem inntil iskanten nede ved sjøen, Men det er langt ute, så noen bilder blir det ikke av dem nå. Jeg knipser på videre og deler gjerne.

    9. Å så herlige bilder! Jeg har også veldig lyst til å dra dit! Min kjære har vært der flere ganger, men…… får håpe det blir en gang! Takk for titten! 🙂

    10. Det måtte være en fantastisk opplevelse. Traner er nydelige fugler. Og bildene dine som alltid fantastiske. Første gangen jeg hørte traner, spekulerte jeg på om det var kommet elefanter utenfor vinduet. Det var en tidlig morgen, vi hadde nett opp flyttet dit jeg våkna denne tidlige morgenen.
      Takk for at du delte dette :))) <3.

    11. Jeg har ikke sett trekkfuglene komme tilbake , jeg spurte forresten noen om det i dag…., men fint du forteller om det…
      Skulle gjerne vært der og hørt trompetskrikene, for jeg tviler ikke på at det er fantastisk….

    12. Margrethe: Bare hyggelig. Det er jo ikke så langt fra dere heller. Fra Strømstad er det et partre timers kjøring, og det er verdt det, midt på dagen også. Herlig å se alle fuglene. En gang blir det din tur også tenker jeg. 🙂

    13. BforB: Helt herlig var det. Mange undrer seg første gangen de hører dem. Andre nikker gjenkjennende. De har hørt lyden, men ikke fortstått hvilke fugler som lager det.Tropet fra elefant var gøy å tenke da. Minner om litt Dumbo! 🙂 For meg er det en nesten magisk lyd, og det roper vår i meg da! Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg