Så sliiiiitttteeeeennnn…

Opp på gardintrappen, ned av den igjen minst hundre ganger tror jeg. Opp med kluten, vri, vask og skyll, på igjen. Ned på gulvet, ut på terrassen, inn igjen og så fram og tilbake med puter og pledd, saueskinn og tepper. Pusse vinduer, men først ned med gardinene, fram med langkosten, fram med skaper, ned med speil og kræsj! Joda, jeg knuste det rutete speilet da jeg pusset det. Men jeg hadde da et annet speil, så det får duge. Støvsuger fram, rull sammen tapper, vaske spisestuestoler og bord, vaske pynteting og så var det mat. Mat må man ha!

Ja, sånn har min dag vært og mere til. Nå er stua ren til jul. Skikkelig gammeldags husmorjobb. Tak og vegger er også klare der. Men i ettermiddag kommer det tyngste. Alt som ligger der ute på terrassen må jo inn igjen og jeg må stryke gardiner og jeg må jeg må….. Nei da, det er ikke et slit. Det føltes faktisk helt herlig. Det er lenge siden jeg har vasket rundt skikkelig så det trengtes om det er jul eller ikke. Det dufter rent og til helga er det advent. Flere rom venter på vasken sin og jeg er sliten i dag, men snart er jeg klar for mer. Fin trim da!

#foto #blogg #hverdag #advent #julerengjøring #vasking
18 kommentarer
    1. Ja, god trim er det med husarbeid 🙂 Selv bruker jeg 3 dager på å vaske badet, så noen storrengjøring blir ikke gjort av meg før jul 🙂 Dessuten så bringer julen så mye støv i seg selv, at jeg synes det er vel så bra å storrengjøre etter jul, når alt skal pakkes bort igjen 🙂 Men er misunnelig på deg da, som kan nyte julen i skinnende rent julehjem <3
      Goood klem 🙂

    2. Oj ..lenge siden jeg vaska på den måten 🙂 Men alltid deilig når en har gjort litt ekstra.. og kjekt å ta det som trim..hehe.. Klem <3

    3. en blir sliten på en god måte når en styrer slik :=) og det blir deilig etterpå ja :=) nå har jeg tatt litt det samme men over flere dager,vegger og tak derimot får være som dei er hi hi ,sdet har jeg ikke ork til nå føre jul,er advent til helgen ja,hadde nesten glemt det eg :=) så her må utebelysningen og andre lyskilder sjekkes om dei lyser som dei skal

    4. Å, det er så godt når en slik jobb er gjort! Skikkelig tilferdsstillende etterpå. Og om man har litt krefter, så er det jo artig når man holder på også. Litt strek i regninga her med armen som er forstua. Blir ikke mye rengjøring av det. Heldigvis er den bedre 🙂
      Du er jammen meg kjempeflink! 🙂

    5. Herligheta kor du baler på… Må innrømme at den vaskinga ikke har forekommet her til Jul,, ennå i alle fall 🙂 Men det har sine grunner. Jeg har alltid foretrukket å ta tak og vegger når madammen sov 😀 Men nå har det blitt mindre og mindre stæssj og greier rundt om. Men vi skal ta det langsomt i år, blir jo i sør noen dager i jula også. Ta vare på deg selv,, det kommer dager etter dette 😀

    6. karidansen: Ja,det var fint å sitte der i kvelden i går og se at det var gjort. Noen ganger bare må man få unna litt i en fei. Glad jeg kan gjøre det selv. 🙂 Søsteren brakk benet for noen uker siden,så hun har det ikke lett. Det blir vel en liten dugnad der før jul tenker jeg.

    7. Eva: Veldig god trim!!! Synes ikke vi har skitne hus lenger heller, for med vaskbare tapeter og lettvinte rengjørngsredskaper holder vi det jo pent. Her har vi drevet med litt fiksing i kjelleren i noe så kjedelig som på grunn av varmepumpe. Det ble så mye støv som smøg seg inn overalt etter at de boret i veggene. Men nå er stua klar og det var godt. Klem til deg 🙂

    8. annebe: Noen ganger bare må det til. Herlig når det er klart. Slet litt med å bli ferdig i går kveld, for vi fikk besøk:) Men etter kaffen var det på med strykejernet og opp med gardinene før leggetid. Glad det er gjort. 🙂

    9. fruensvilje.blogg .no: Jammen er det mange bevegelser som man ikke er vant til! Vanligvis gjør jeg det også over flere dager, for da blir man ikke så sliten, men denne gangen skinte sola og jeg var skikkelig motivert! I dag skal jeg få på utelysene for da er det klart til helga. Ha en fin dag!

    10. HeidiElise: Uff, ja du har jo den hånda. Glad du er bedre. Jeg ødela ryggen en gang rett etter jul ,og hjelp så lang tid det gikk innen jeg fikk ned julegardiene mine. Den gangen hadde jeg røde gardiner og det ble jeg skikkelig lei ut i februar kan man si.Nå har jeg beige gardiner og de kan henge så lenge jeg vil! Takk for hyggelige ord og nyt dagen! 🙂

    11. Marit: Jeg har ikke gjort sånn på mange år. Vanligvis tar jeg litt her og der. Men etter at de boret gjennom veggene i kjelleren på grunn av rør som skulle fram skal jeg si deg det var støv oppe også. Nå er det gjort og godt er det! Nyt dagen!

    12. dedicat: Ja, skikkelig husmorgener kanskje!!! Vaske må man jo her og der, men den rundvasken våre formødre gjorde så skikkelig, den er det vel ikke så mange som har tid til lenger. Vanligvis tar jeg et skap nå og et skap da, vasker en vegg om det trengs og tar en sikkelig listvask en kveld. I dag har vi det jo så lettstelt også. Lykke å ha vinduer som bare snurres rundt og vaskes om det er kaldt også i stedet for doble vinduer som ikke kunne tas vekk igjen før våren. Vi er heldige som har det som vi har det. Kos deg på tirsdagen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg