Matplanlegning.

Kake? Ja takk, sier jeg, selv midt i uken. Kan man det da? Selvfølgelig. Det gjelder bare å velge noe som er uten for mye sukker. Her ble det en mandelbunn med sukrin i stedet for sukker, masse frukt og bær. Om du vil ha fete saker som iskrem, pisket kremfløte eller en tykk vaniljesaus ved siden av, er jo din sak. Jeg tok en skje lettrømme.Pærene er kokt i saft uten sukker, så de fikk den fine fargen.Mat må man ha til familien. Jeg liker å forberede meg med forskjellig. Det er godt å ha i frysa, og lettvint å ta opp til en rask middag. I går ble det steking av 50 kjøttkaker, laging av kjøttboller og et par kjøttpuddinger ble det også. Blomkål ble forvellet til en god suppe en eller annen dag. Fårikål ble det til middag, for det hadde vi virkelig gledet oss til.

Artig å lage kjøttboller. En sånn plastposekakesprøyte ble fylt med medisterfarse og så klipte jeg av en passende tupp. Etterpå var det bare å sprøyte ut et par centimeter av gangen, kutte det med en kniv og så var kjøttbollen på plass i kokende kraft. Gleder meg til ertesuppe!

Nypesuppe har jeg også laget litt av. Med et melisdryss, ble det jammen tanker om en vinter som skal komme. En skje med is måtte til og gjett om det smakte. Koselig å planlegge middager og desserter. Jeg lager ofte opp matretter en dag i uka, så er det mye som lett kan lages til fort de andre dagene i uka.Herlig å forberede mat. I dag blir det rester av fårikål!

14 kommentarer
    1. Kjempelurt å forberede sånn. Jeg er dårlig på det. Men jeg fikk veldig lyst å lage kjøttkaker nå, så det skal jeg jammen gjøre en dag 🙂 Så har jeg det klart til ungene mine kommer hit når de skal ha sin 3 ukers periode hos meg.
      Tusen takk for tipset med de bittesmå kjøttbollene også. Det var jo kjempelurt 🙂 Jeg liker å lage suppe, så jeg skal jammen også forsøke noe sånt til å ha oppi en av suppene. Godt tips.
      Ønsker deg en herlig dag ♥ Klem

      1. Ikke sant. Her dukker stadig både barn og barnebarn opp brått, og de er sultne! De hadde tilbud på fire kilo medister, så da ble det litt jobbing. Klart det er litt jobb, men da har jeg “fri” andre dager. Klem til deg.

    2. så deilig da,slik gjorde jeg det før,så ble jeg lat og det var lett å kjøpe ferdig på butikken,så fikk jeg diagnosen IBS ,og beskjed om å gå på lavfodmapdiett,,så nå blir det tilbake til denne måten så jeg hvet hva som er i maten :=) er nok til syvende og sist det beste for oss alle .
      lagde du medisterdeigen eller fikk du tak i på butikken

      1. Det er jo ikke lett når man ikke er som før. Det skjønner jeg, men du er da superflink med alt du lager nå, og et godt forbilde!!!!! Jeg kjøpte medisteren på butikken, tilbud på fire kilospakke. Før kjøpte vi en halv gris og fikset mye selv, men det gjør vi ikke lenger. Ha en fin dag!

    3. Oioioi så flink du er 😀 Nå ble jeg sulten. Tror det er på tide med litt lunsj her nå, polarbrød med nugatti 🙂 Solsa kinner, det er fyr i ovnen og jeg holder på å klargjøre meg til marked i helga, digg 🙂 Ha en super dag Flinka <3 klemme <3

      1. Noen dager er jeg flink og andre dager ikke. 🙂 Ja, her er det også snart lunsjtid. Her blir det knekkebrød med sunt pålegg. Jeg må ned i vekt og det er et strev. Skal du på marked? Hvor da!!!?! 🙂 Klem til deg 🙂

    4. Dæsken, nå ble jeg jaggu sulten 😀 Ikke så lenge siden vi lagde opp kjøttkaker. Ble ikke boller og pudding denne gangen. På søndag hadde vi fårikål, og har ennå et måltid igjen til i dag. Ertesuppe lagde jeg i forrige uke, med splitterter og flesk og en diger svineknoke.. hadde suppe i tre dager 😀

      1. Hørtes da ut som om du koser deg også. Herlig med litt skikkelig tradisjonsmat. Fårikål og eplekake hører høsten til. Jeg kjøpte knoke i går, så det blir ertesuppe til uka! Ha en fin dag 🙂

    5. Her var det mye god mat 😀 Mmmmmm kake ! Men medisterkaker liker jeg dessverre ikke – uansett en smart måte å lage de på 🙂

      klemsiklem til deg natheless <3

      1. Det går unna her, for vi har mye besøk til både middag og kaker. Da er det så deilig å ha noe som raskt kan fikses. Kaken ble jo som en dessert, så den falt i smak ja. Klem til deg i høsten! Her var det nesten frost i natt!!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg