Må finne på noe eller?


Noen dager er det bare tomt i hodet liksom. Må man alltid være så effektiv da? Jeg bare spørr? I dag har jeg ikke så veldig lyst, men jeg baker krydderkaker og det dufter så godt av minner. Som jul, som barndom, som lek og latter! Hjemme bakte mamma, ja hun baker da fortsatt, ofte honningkake i langpanne. Den var mørk og fin i fargen, litt seig å ta på og den hadde så fint mønster på toppen synes vi ungene. Mønsteret var etter at hun snudde kaken rundt på kakeristen, og den ble helt rutete. Jeg har forsøkt det selv mange ganger, men min blir ofte sitteden fast og det blir slett ikke pent. Hva var det med de gamle ristene tro? Godt brukte, tenker jeg. Mine kaker i dag bakes i brødformer, men jeg skal snart bake mammas honningkake også. Godt å ha noe til kaffe eller gløgg framover. Jeg har ikke drukket gløgg enda, men jeg har det klart om jeg får lyst på det nå. Ellers er det jobb og litt av hvert som skal gjøres om dagen, så det er bare å stå på, selv om man ikke alltid vet hva man skal skrive om her. Nå er kakene ferdige og jeg skal unne meg en varm bit før jeg fortsetter med annet. Ha en fin dag.

#foto #blogg #hverdag #høst
22 kommentarer
    1. Mmmm….det høres fantastisk godt ut med krydderkake. Nå fikk jeg lyst å bake selv 🙂 Men planen min er å bake rundstykker 🙂
      Det er en lun og fin tid vi går i møte nå, med varmende drikker, og søte fristelser.
      Jeg har masse jeg har lyst å skrive om, må se om jeg ikke snart får gjort litt av det 🙂
      Ha en herlig dag i dag 🙂
      Klemmer masse <3

    2. Eva: Så koselig med en hilsen fra deg! Kan tro det dufter godt her!!!! Koselig med litt bakst synes jeg da. Rundstykker er også så godt. Enig i at denne tiden er fin. Jeg synes høsten gir en egen ro, som jeg sjelden har ellers i året. Man rekker ikke bestandig alt hva man vil, men vi får gjøre så godt det går. Nyt dagen, jeg tar en kaffekopp og krydderkake! Klemsiklem 🙂

    3. Det er nå vel en tid for alt.. også hvor man føler at ikke den store inspirasjonen sprudler rundt i skrotten 😀 Nyt dagene uansett du 🙂 Og overgangen til mørketida kan jo være litt av hvert for mange 🙁

    4. Man vil liksom gjerne finne på noe 🙂 Men man burde kunne slappe av litt også innimellom. Men litt sånn kake, det er viktig 😀 Og varm da 🙂

    5. lun krydderkake høres deilig ut ) og gode barndomsminner,noen dager er slik att en ikke har så mange ord,men et bilde kan fortelle mye ) ha en fin kveld

    6. Krydder og honningkake er jo nam. Nei, det er ikke alltid man trenger å gjøre noe, og det er ikke alltid man orker heller! Kan være tomt for bloggideer, men det dukker ofte opp noe….. <3

    7. dedicat: Ja, det er det. Vi har utvidet gårdsplassen og mannen har ligget der på knærne hver kveld for å legge sten, og jeg har vært bærer. Armene føles lange, men nå, akkurat nå er det klart. Mye skjæring og litt tilpassing igjen, men det er så fint allerede. Man blir god og sliten, men det er fint å se resultatet. Mørketiden er over oss snart, men ikke som lenger nord da. Men det merkes at det er mindre lys allerede på gråværsdagene vi har hatt de siste ukene. Nå er det tid for innekos. Hils til fruen! 🙂

    8. frodith: Ja, i kveld orker jeg rett og slett ikke mer. Armene er så slitne etter steiinbæring i gården og jeg har skåret meg på fingeren, så jeg orker ikke strikke. Typisk å stikke strikkepinnen inn i det såret hele tiden. Men jeg skal spise kake og jeg tror jammen det blir en kopp gløgg i glede over at jeg er ferdig med å bære stein! Hurra meg. Klem til deg.

    9. Hei!
      Krydderkaker er nyyyyydelig<3 DET skal jeg også bake og få i frysen 🙂 Det er lekkert å ha til servering. Men jeg sluker gjerne en bit selv også jeg hehehe jeg er veldig glad i krydderkake, gulrotkake og eplekake 🙂
      Jeg har liksom kommet inn i litt slik bakemodus nå. har jo fylt opp to bokser - havrekjeks og harevafler 🙂 En kveld baket jeg gode horn som kom i frysen 🙂 Ja det er kjekt å ha 😀
      Nei ikke alltid en trenger å ha noe her inne............ styre med noe eller noe som helst........ av og til kan man bare gjøre ingenting. Det er greit det også 😀
      Jeg er så forkjølet at halvparten hadde vært nok. Men de var vel min tur..........
      Ha en god kveld!!

    10. Nammm..det hørtes godt ut! ikke noe jeg er vant med å få..men har da smakt det..nydelig med masse kryddersmak..ja, smaken av jul! Flotte bilder!!

    11. Margrethe: Ideer kommer og går hele tiden, så jeg stresser ikke med det. Men i dag var det godt å bare ta det lekkert kan man si. Ha en fin kveld 🙂

    12. Etdiktomdagen: Ja, man må jo prøvesmake! Koselig å bake litt så man har. Her i huset er vi glade i noe til kaffen på ettermiddagen, og bake gjør jeg ofte. I dag er jeg sliten, kjempesliten, men i morgen er det en ny dag med nye muligheter. Etter en natts søvn blir nok alt bedre for både deg og meg. Jeg er så glad jeg er frisk igjen.Godbedringsklem fra meg 🙂

    13. Nydelig høstcollage! Nei, man trenger ikke være så effektiv støtt! Jeg tror det er vel så viktig å sørge for å ha noen “Tasse rundt i tøfla og ta dagen som den kommer – dager” i ny og ne! 🙂

    14. Fint å kunne dukke inn til minnene gjennom lukt. Hørtes så koselig ut med den honning kaken, men av og til er det viktig ikke å gjøre noe. Ellers er det viktig å skrive når en ønsker det, ikke lage det til en plikt….tenker jeg.
      Ønsker deg en god natt :).

    15. karidansen: Tusen takk! Jepp, man må roe ned litt innimellom, ellers blir man for sliten. Godt når man kan slappe av etter hardt arbeid. I dag er det en ny dag, med nye utfordringer og muligheter. Ha en vakker høstdag!

    16. BforB: Rart at en duft kan fremkalle så mye! Ja jeg skriver når jeg har lyst, og som regel har jeg det hver dag. Plikt på blogg, vil jeg ikke ha. Dette er som er dagbok eller en minnebok for meg. Jeg bruker bloggtjenesten og lager bok av bloggen også, så da har jeg det fint innbundet i hylle om jeg siden sletter en del. Ha en vakker dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg