Adventskalender 2021, Ett ord, del 18

18

BONDEGÅRD

Even hadde ledd i går kveld og forklart så godt det gikk.

«Vi har lurt deg litt. Dag er faren min han, og sånn er det! Hybelen leide jeg av onkel, men nå orket han ikke mer gårdsliv, og pappa overtok her i høst. Onkel flyttet inn til pappas leilighet i byen. De to byttet hjem, kan man si. Jeg har fortsatt hybelen da, selv om jeg bare sover der. Er vi tilgitt for å ikke si noe?»

Han bøyde seg ned og hvisket til henne.

«Pappa har vært så opptatt av deg skjønner du, men han våget ikke nærme seg deg tidligere. Han nevnte deg stadig når han hadde sett deg i butikken for eksempel. Jeg lurte han litt, da jeg sa at jeg kjente en som trengte taxi. Han visste ikke at det var deg!»

Ordet fra Emma i dag var så passende til gårsdagen. Det var «bondegård»!

«Som jeg før har sagt, vokste jeg opp på en gård. En skikkelig bondegård med hest og ku, katt og høner, dyrket mark og gress, skog og vann. Familien min jobbet mye sammen til gårdens beste. Om våren var det forberedelser av jorda, sette poteter og ordne kjøkkenhage, samtidig som kornet ble sådd på jordene. Om sommeren var det høyonn og dyrene fikk gå ute så mye de ville. Så kom høsten med tresking og opptak av markens grøde, før vinteren banket på.

Jeg elsket vinteren da, og gjør det nå. Snøen som daler med, det blå lyset og rimfrosten. Hos oss var det kornbånd på låvebroa, fuglehus med brød og fett til småfuglene, rydding av snø så alt var pent og lett fremkommelig, og vi barna pyntet med snølykter og snømenn så fort det var mulig.

Ofte ble vi fortalt om nissen som jobbet i verkstedet ved juletid. Dit fikk vi ikke gå i desember. Men ofte snek vi oss inn til vinduet, for å se inn, når det lyste der. Men enten var vinduet helt nedrimet av frost, eller det var satt en diger pappskive som stengte for at vi kunne se. Vi synes vi hørte det hamret og banket der inne, men vi våget oss aldri inn.

Det var spennende bare det å tenke at vi hadde en nisse på gården. En skikkelig gårdsnisse som hjalp til overalt, og som lagde både ski, kjelker og andre trearbeider til oss i julegave.

Men alt vi fikk var slett ikke hjemmelaget. Et år fikk jeg min egne bondegård i miniatyr. Det var vakre hus og låve, mange dyr av flere slag og bittesmå mennesker. Jeg har det enda oppe på loftet. En dag skal jeg ta det fram igjen. Kanskje det vil passe om noen jeg kjenner får sine barn? Jeg tror at ved å vise fram mine leker, vil nye generasjoner bedre forstå hvordan livet på min barndoms bondegård var!»

I dag ble det visst mye skrevet, men det var så mange ting hun kom til å tenke på ved det ordet «bondegård»! Hun kom på ting hun rent hadde glemt selv. Alle lekene hennes lå i en stor eske på loftet. Johan hadde ment hun bare skulle kaste alt sammen. Det var jammen godt han ikke hadde forstått hvor verdifull hennes gamle bamse var! Heldigvis hadde hun den gangen klart å si ifra, og han hadde sagt at så lenge det sto på loftet, så fikk det være. En dag skulle hun sende Even opp etter esken. Hun hadde flere esker det oppe. All den gamle julepynten etter hennes foreldre var der også. Bare ikke musene hadde spist opp alt?

Fortsetter…..

10 kommentarer
    1. Det var som jeg tenkte ja 😀 Koselig!

      Og du skal se julepynten på loftet har holdt seg godt. Her fant jeg en liten kasse med julepynt etter Olav sine besteforeldre, veldig koselig <3

    2. Jeg har også tatt vare på mye etter mine barn. Og mine foreldre tok vare på litt etter meg og broren min. Og når jeg ble godt voksen så hadde det veldig stor verdi. Så her blir det spennende å følge med videre ♥

      1. Ja, for noen tar det litt tid innen de verdsetter julepynt med minner. Jeg har litt fra mormor og litt fra farmor, fra svigerfamilien og fra min egen barndom. Gull alt sammen for meg. Koselig du leser meg. Jeg får skynde meg å skrive klart til i morgen. Klemsiklem 🙂

    3. Bondegård og gode og spennende minner 🙂
      Vi lurte jo alltid på om det var nisser inne hos dyra… 🙂 Og hvem vet … 🙂

      Koselig!

      klem

    4. Jeg bodde mine 10 første år på gård.
      Vår nisse hadde en finger for lite. Vi var ganske gamle før vi koblet nissen med en nabo som også hadde en finger for lite.
      Jeg er veldig glad for disse årene før vi flyttet til Bodø.

    5. Akkurat som jeg tenkte – far og sønn! Jeg elsker disse julefortellingene dine – du har en evne til å dra meg inn i historien….! Tusen takk, Randi – for at du bruker av din dyrebare juletid blant annet på meg! Gleder meg til fortsettelsen – jeg har tenkt litt framover og er spent…! Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg