Avslutning. En gnist av juleglede 22.

22

Foran Tuva dinglet en skinnende svale fra et kjede. Ole smilte og festet det rundt halsen hennes.

«Min onkel, gullsmeden, lot meg få skjære ut en bitteliten sølvfugl til deg, og pusse den blank. Når du ser denne svalen blir du minnet om at jeg vil møte deg til sommeren!»

Lenge sto de der tett inntil hverandre, før de vandret stille hjemover med snøen dalene ned fra himmelen.

Den natten drømte Tuva om kanefart til midnattsmesse på julaften, kyss under trærne og klokker som ringte.

Plutselig var hun tilbake i det gamle huset og der var det også julekveld. Hun følte en lykke i hjertet og smilte i søvnen.

 

En gnist tente det hele.

En gnist for juleglede, forelskelse, samhold og hygge, slektskap, fortid, framtid og forundring.

En gnist er nok til å tenne et bål, til å brenne veden, til å varme de som fryser.

En gnist er nok til å vekke julefryden.

En gnist…….

 

Hun trakk teppet godt over seg og sov videre.

Julenatten var fin med stjerner og en skinnende måne. Bytuva og Skogstuva hadde funnet ro. Gammelt og nytt ble flettet sammen i drømmen.  Tuva sov hardt, men tørket en tåre av vemod som trillet ned over kinnet.

Utenfor sang skogen sin sang i den forsiktige vinden. Fra tidligere tider smøg lyden av felespill seg fram fra glemte hus og hjem. I julenatten kan alt skje, for den er magisk.

Om du hører kirkeklokker ringe ved midnatt en julekveld, kan du tenke på denne lille gnisten som ble til noe stort.

Det er ikke mye som skal til for å spre lys i mørket.

Tenn et lys og tenk på hva du vil dele med dine ved juletid.

Dyre gaver er slett ikke alt.

Et minne, en drøm, et eventyr eller en klem kan være mer verdt enn alt annet.

Jeg håper du har hatt glede av å lese det jeg har skrevet her. Ønsker dere alle en fredfull og trivelig Julehøytid!

GOD JUL!

8 kommentarer
    1. Tusen takk for en nydelig historie <3 Ønsker deg en magisk jul – nyt dagene med alle dine og i skogen. Klemmer fra Kråkerøy der nissen bor 🙂

    2. En heldig julefortelling og jeg har lest hele litt i puljer. Men nå måtte jeg få med meg siste kapitel også! Og julehefte jeg fikk har jeg også lest ferdig allerede. Orket ikke vente 😉
      Takk for at du deler så fine fortellinger med oss.😀 God jul Randi! Klem 🙂❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg