Eggende.

Egg minne om at våren er her! Her blir de blåst ut og malt med vannfarger. Det var kjempegøy, og vi gledet oss alltid til å lage eggedosis etterpå!

Jeg bruker mine fargestifter. De heter Wathercolor, og da skjønner du nok at det blir fargesprakende.Disse fargene dypper jeg blyanten i vann og maler i vei. Det går like fint å bruke et malerskrin og pensel, men det var da ikke så spennende eller? Når eggene er passe fargerike og våte, pakker jeg dem inn i gladpack. Jeg så de gjorde det når de malte med porselensmaling, og tenkte at det kan da vi fikse også! Den våte fargen fordeler seg i de helt utrolige mønster. Det blir så fint. Så gjelder det å ikke røre dem før de er tørre. Det tar en dag eller to.Husk å gjemme igjen et hull i plasten, så vanndampen kommer ut.

Men jeg er fryktelig utålmodige, så jeg svingte dem inn i ovnen på bakepapir ved nitte grader i noen få minutter. Her må man passe godt på! Plasten smelter og fargen tørker fort. Dette er jobb for voksne! Ta dem ut, og løsne eggene forsiktig fra plasten. Ferdig resultat!  Både barn og voksne føler seg som kunstnere her!

Det gjør ingenting om noen av eggene går i stykker. De kan brukes som vaser for vårblomstene. Så er det bare å henge opp eller legge egg der du måtte ønske. Etterpå lager du deg eggerdosis eller eggerøre, en kake eller omelett. Men sil eggene gjennom et dørslag først. Det er fort gjort at et bittelite skall faller med i bollen, og det smaker ikke godt!

12 kommentarer
    1. Nydelige 🙂 Har ingen egg igjen av de som har blitt malt her i huset.. men jeg får prøve å få tak i sånne fargeblyanter, får jo huset fullt av barnebarn her så da kan det bli ganske så ”eggende 😀

    2. dedicat: Da er det bare å sette i gang med ny produksjon. Du kan bruke vanlige vannfarger også, men det må ikke tørke før du har lagt over gladpacken. Men maler man med unger, så tar man det jammen som det bli. Uansett gøy! Lykke til! 🙂

    3. Såå flink du er 😀 Det der med å male egg(vanlig altså) har vi prøvd men jeg og Engelen sikla så mye når vi skulle blåse ut egget at ingen ville ha eggidosisen etterpå liksom haha. Spennende med de stiftene og steikovnen 😀 Ha en nydelig kakedag <3 godklæm

    4. ladyaugust: Skjønner godt den siklinga!!! Men barnebarna blåste i det og spiste likevel. Om du baker en kake, så steker du jo alle basiluskene vekk vet du. Her skal vi spise kaker på, jammen skal vi det. Klem 🙂

    5. hehehehe det er kanskje fordi vi lagde slike minihull for å få eggene helest mulig noe som resulterte i at vi holdt på å miste pusten av all blåsinga liksom haha ohlala kos dere med kake 😀 Engelen har snakka leeenge om å bake muffins kanskje hun hiver seg rundt…eller jeg haha <3

    6. Kjempefine egg, de blir helt ulik andre egg. Og du er jo supergod på å finne på nye ting 🙂 Blir så mye fin pynt hos deg atte, uansett årstid og dag 🙂 Liker godt å se hva andre lager til høytidene, selv om jeg ikke har så mye pynt selv. klem

    7. ladyaugust: Ja det MÅ være store nok hull ellers blir man blå!!! Godt med mufffins da. Håper for din skyld at hun setter i gang! Klemsiklem:)

    8. frodith: Morsomt å teste litt av hvert. Når det skal pyntes, kan man jo like godt lage noe nytt! Jeg synes alltid det er gøy å se hva andre finner på også av saker og ting, foto eller “sniking”! Klemsiklem i kvelden 🙂

    9. fruensvilje: I dag har det vært full fart. Påskeharen kom tidlig i år da barnebarna var på besøk. Kos med kaker, brus og kaffe til oss voksne. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg