Drømmer.

traner,fugler

Jeg drømmer om å dra til Hornborgasjøen i Sverige igjen og se på tranene. I disse dager er det tusenvis av dem der, og for meg er det et eventyr.

Vi var der i påsken for et par år siden og det var 26000 traner på en gang, tranedans og masse lyd!

Men ikke alle påsker blir som man har planlagt. I år får jeg nøye meg med å studere hakkespetten på restene av kokosnøtta på utsiden av kjøkkenvinduet. Men jeg vet det er traner ikke langt herfra heller, så kanskje jeg kan få noen bilder av dem likevel en dag?

#foto
21 kommentarer
    1. For en skjønn hakkespett du har utenfor hos deg 🙂 Vi har ofte gått på hakkespett jakt og funnet de på Yxnøy her i Sandefjord men aldri hatt noen hjemme hos oss
      Mannen min drømmer om å dra til Sverige og se på tranene en vår. Vet ikke om det blir i vår da.
      Ha en nydelig solskinnsdag 🙂 klem

    2. Åse Helen: Månedsskifte mars/april er tiden for tranedans. I helga var det ca 15000 og det øker framover om dagen. Det må da være noe for mannen din som fotograferer så flott. Google “Hornborgasjøen traner”, så finner du all informasjon. Vi har vært der flere ganger i sol, regn og snø. For meg er det som å være på en vakker safari. Klokka seks på morgenen kommer de flygende inn i digre flokker og i soloppgangen kan man få kanonbilder ja. Her skinner sola og det er herlig vårvær så vi koser oss. Ha en strålende dag du også! Påskeklem:)

    3. frodith: Om du hadde vært der, så hadde du vært superfotograf også. Det er jo fulger overalt!!! Men kanskjejeg kommer dit igjen neste år. Heldigvis er det masse å knipse her også nå. Nyt dagen. Påskeklem 🙂

    4. jeg har sett traner et par ganger her i norge men husker ikke hvor)men en hakkespett er jo ikke det verste alternativet heller,den sorten du har der har jeg bare sett en gang på lang avstand

    5. fruensvilje: Jeg liker tranene og så dem første gang da jeg var liten. De danset “ballet” på jordet i skogkanten hjemme. Som voksen har jeg sett i mengder både her og i Sverige. Bare en time unna oss samler det seg ofte 50-60 traner i april. Hakkespett har vi mange av og mange slag. De er så artige synes jeg. Ungene er skikkelig uskikkelige innimellom. Jeg koser meg i våren og har det fint med solskinn i dag. Klemsiklem til deg 🙂

    6. fruensvilje: Ja, jeg føler meg veldig heldig med all den fine naturen omkring meg, men det har jo du også hos deg!!!! 🙂 Vi er da visst flinke til å være ute både du og jeg!

    7. For en fantastisk fotomontasje på toppen! Traner er flotte. Synes de er spesielt artige når de “frir”. Da løper hannen rundt hunnen, og gjør sitt beste for å gjøre inntrykk! 😀

    8. Åååå så fine bilder 😀 Jeg har sett en hegre en gang men ikke en trane liksom, men DET har jeg lyst til 😀 Vi har hakkespett her også, den lagde hull i huset vårt men nå er det tetta med en plankebit. I morgen hvis det blir fint vær skal Engelen og jeg ut å måke plattingsen på baksiden for å hjelpe våren litt på vei tralei 😀 Nå har vi vært og shoppa jordbær- og sjokkosaus til drikkene våre haha tak for tips 😀 Ha en nydelig kveld kjære du <3

    9. ladyaugust: Takk, det er bare så vakkert å besøke det stedet der ved soloppgang i april. Men i år blir det ikke det, men kanskje noe annet! Hakkespett på huset vil jeg ikke ha, den får holde seg til kokosnøtter ja. Kos deg med kosedrikke og ha en fin kveld 🙂

    10. ladyaugust: Jeg ser dem aldri i kokosnøttene omvinteren, men når våren kommer og alle andrefugler finner mat andre steder kommer de og tar restene liksom. Stilig å se på! 🙂

    11. hahaha så bra, jammen er fuglelivet spennende å studere, vet jeg tror faktisk jeg kjøpte ei fuglebok også engang. Jammen skal jeg se om jeg finner den for da kan jeg kjenne igjen de forskjellige 😀

    12. ladyaugust: Jeg fikk fuglebok av broren min til jul og den var med lyder! Skikkelig morsom å høre på. Fugler er “ålreite” dyr da! 🙂 Jeg så hettemåka i dag. Men den tok ikke av seg hetta, så da er det ikke sommer enda!!!! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg