Kratremat på billigsalg.

Kjøper du ikke stygge bananer sier du? Så bra da, for da blir det flere på meg. Flekkete bananar selger de jo så billig. Hos meg blir de renset for skall og mørke flekker, delt opp og lagt i frysa.  Så er det bare å ta opp det jeg trenger til en banankake, en smoothie eller til bananis.

Når jeg selv og flere i familien vår ikke tåler melk så godt, er dette en smart løsning. Jeg tar bananene opp noen minutter før vi skal bruke dem, etter en stund kjører jeg  i vei i en hurtigmikser til det er “softis”! Blir blandingen for tykk kan du blande i litt vann.Herlig ved siden av bær eller kake. På bildet har vi blandet laktosefri vaniljeyoghurt med banan, kjørt det i hurtigmikser og drysset over litt sjokolade til pynt. Enkelt til hverdags. Til fest pynter jeg med friske bær av alle slag. Enda har ingen sagt nei takk! 🙂

#foto
8 kommentarer
    1. Akkurat ja.. ja jeg har jo hørt mye borti smoothie i det siste. Og madammen tåler ikke lactose, så her kan det kanskje være noe å tenke på. Vi kjøper jo helst nærmest grønne bananer 🙂

    2. Jeg for min del hater grønne bananer, så ja takk til de med brune flekker, de smaker da best. De grønne er jo harde som få. og smaker jo rent gress he he. Min eldste datter tipset meg om det å fryse bananer til å ha i smoothie, så prøver å gjøre det, men det du tipser om her er jo gull verdt 🙂 Superbra 🙂

    3. dedicat: Noen liker de grønne, de bruker jeg bare til steking til fisk! Men bananis er supert for de med laktoseintolleranse. Mange blir så overrasket over den fine softiskonsistensen og smaken! Vi har kost oss nå, barnebarnet og jeg. 🙂

    4. MOONBEAMSCORNER: Enig, grønne bananer er ikke til å spise synes jeg, men noen liker det også! Prøv deg fram, men husk at en sånn liten smootiemaskin ikke klarer så lenge de frosne bananene, Vi bruker hurtigmikseren med skikkelig kniv. Blir isen for tykk, blander jeg i litt vann! 🙂 Knallgodt.

    5. Oi så lurt ! Jeg visste ikke at man kunne fryse banan, men det vet jeg nå TAKK 😀 Jeg synes bananer er best når de begynner å få flekker for da er de supersøte men som oftest blir de helt sorte føre jeg får spist dem opp, men nå skal det fryses såklart 😀 Ha en nydelig kveld og tusen takk igjen for tips <3 godklæmme 🙂

    6. ladyaugust: Frys og kos deg siden. Jeg handler flere kilo med stygge bananer i året og vi storkoser oss med det etterpå. Når jeg først lager smoothie så lager jeg masse og fryser det ned i yoghurtbeger. Det kan tas opp og stå på benken en stund, og så er det bare å kose seg igjen og igjen! Barnebarna “gnager” isen i seg rett fra frysa!!! Klemiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg