Min kveldsmat.

I dag så jeg litt på God Morgen Norge og ble inspirert. Jeg gikk rett ut i skogen i ettermiddag og hentet hjem det jeg skulle spise. Når man er hjemme alene en dag, bestemmer man maten selv! Strutsebregner, brennesle og skvallerkål.

Jeg visste at det bregneslaget var spiselig, men jeg hadde aldri forsøkt. Det var mer enn nok å ta av inne på skogen. Jeg plukket bare de skuddene som var en ti til femten centimerer lange. Blir de for store, så blir de seige ble jeg fortalt.

Så var det hjem og rense det for visne blader og vaske alt godt. Jeg kokte mine bregnebiter i ti minutter, for du kan visst få vondt i magen om du ikke gjør det. Så smeltet jeg smør i en stekepanne og la i noen små skvallerkålblader. De blir som spinat. Så var det bare å smørdampe bregnene.

Jeg spiste dem med posjert egg, tomater, ristet brød og litt timian. Ved siden av ble det neslesuppe. For et luksusmåltid en vanlig hverdagskveld. Om det smakte? Bregnene smakte som asparges, og neslesuppa var god som vanlig.  Jeg er veldig fornøyd!

#foto #mat
14 kommentarer
    1. Karoline Johannesen: Man må bare finne rett bregne, så man ikke blir syk. Men det er flere bregener som er spiselige. Da jeg var lite lette vi etter noe som het sisselrot. Den smakte lakris!!! 🙂

    2. Ja du altså. Her er 70% av bygda vår freda, og det er jo mye av naturen her i landet. Er jo ikke lov å hugge et juletre en gang 😛 Så labber du rett ut i naturen og bokstavelig talt “spiser den opp”,, det må jeg si… 😀 leer.. artig 😛

    3. fruensvilje: Ja, det er mange slag, så det gjelder å plukke rett. Men gøy var det å prøve det. Jeg hadde sånn bregne i hagen før og alle sa vi måtte spise skuddene om våren, men det ble aldri noe av. 🙂

    4. dedicat: 70%, ja da nytter det jo ikke. Her er det masse å ta for seg av. Jeg ser at grana har begynt å få nye skudd, så snart er det granskuddsirup som skal kokes. 🙂 Jeg lager aldri mye av sånt, men en smak er gøy! 🙂

    5. Dette så spennende og delikat ut, men jeg ville nok vært litt skeptisk. Jeg var på bloggmøte med fire andre tidligere i uken, og da ble det snakket om nettopp spiselige bregner. Og at det skulle smake som asparges…Det ble vist litt delte meninger om det i familien til hun som serverte. Jeg tror mange må overbevise meg om at dette er godt, før jeg tør å prøve…er nok litt pysete sånn. Men at det ser godt ut – det er det ingen tvil om 🙂

    6. margarites: Ja, det er ikke helt som asparges, og jeg liker ikke mengder av det heller. Det blir som jeg spiser et par gjøkesyreblomster hver vår, bare fordi jeg skal det liksom!!!! Men bregneskuddene var vakre på tallerkenen. 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    7. Fru Stussli: Herlige du som fikser spinat. Jeg synes det er så godt, men mannen i huset er ikke videre begeistert. Men når han ikke kommer hjem til middag i blandt, gjør jeg som jeg vil!!!! Natten har vært god, så nå er jeg klar for en ny dag. Klemsiklem til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg