Leopardsnegler og iberiasnegler.

Ja, det blomstrer også på en regnværsdag! Jeg gikk meg en rask tur i kveldingen, mellom regnbygene. Litt våt ble jeg, men det gjorde da ikke noe.

Jeg møtte noen glupske dyr, leopardsnegler! Overalt var det forskjellige snegler på gangveien. Det var nesten vanskelig å gå, for jeg liker ikke å tråkke på dem heller. Men mange av dem var kjørt flate av syklister, så leoparden hadde tilgang på rikelig med mat. Glupsk som den er, så spiser den både levende og døde! Jeg har ikke sånne Iberiasnegler eller brunspengler i hagen, men de som har det, burde kanskje komme hit og fange noen leoparder. Skal si de spiser seg gjennom sakene. Iberiasnegla har ikke en sjanse mot denne drapsmaskinen.


Får du denne snegla i hagen som et husdyr, er brunsegla vekk, vekk. Men husk at leoparden kan bli stor, 20 cm!!!!! Den kan kanskje virke skremmende, nesten som en orm.  Men de formerer seg sakte i forhold til brunsnegla. Får du for mange, kan du jo dele med deg av dem til andre som trenger en leopardvaktsnegle i hagen! Men jeg tok ikke med meg noen hjem, det oppdrettet får andre ta seg av.

#hage #foto
22 kommentarer
    1. fine bilder du tar. har nett bestilt nytt kamera, Sony A6000, så får vi satse på at det blir nokre fine bilder på bloggen. er ny her, så om du har nokre gode råd å komme med, mottas det med takk.

    2. fine blomster men usj jeg er glad vi ikke har slike snegler her på Leira.Vi har svarte skogsnegler og noen små brune som spiser av plantene mine,men det er ikke verre enn att jeg har litt kontroll,småtassene er bare en 3-4 cm lange

    3. oh fyttiskjiten den var ekkel…. Her er det to typer snegler, en hvit og en sort, jeg tror det er skogs-snegler, heldigvis er det ikke mange og i år har jeg ikke sett noen her på tomta, jo foreste en har jeg sett. De liker jordbær for et år spiste de opp jordbærne og salat i urtehagen elsker de, tror jeg må plante litt chilli hahaha :DDD Nattaklæmme <3

    4. Fred Eimhjellen: Takk du! Gratulerer med nytt kamera. På blogg synes jeg det er viktig å være seg selv. Skriv når du føler for det, og ta pauser om du trenger det! Lykke til 🙂

    5. fruensvilje: Så lenge man har kontroll på dem er det jo greit. Men enkelte steder kryller det jo av dem. Dumt når de spiser opp plantene våre da! Ha en fin dag! 🙂

    6. ladyaugust: Chilli for segler hørtes glupt ut. Nei, der er ikke akkurat vakre. Her var gangstien full av dem etter regnet, og de var i alle størrelser,farger og fasonger. Rent til å grøsje av. Men nå er det en ny dag og det har lysnet, så kanskje de har forsvunnet inn i gresset igjen innen jeg skal gå tur! Ha en strålende dag. Klemsiklem:)

    7. Det der har jeg sett på asfalten, når det har regnet så ligger de der mange. De er jo grisesvære også. Ha en nydelig tur kjære du <3 Nå ble det akkurat oppholdsvære her igjen enn så lenge 🙂 <3

    8. ladyaugust: Ja, noen av dem er digre!!!! Jeg har ikke gått enda, for de har lovet oppholdsvær utover dagen, så jeg venter. Men jeg kan da gjøre annet. Her bakes det kake til bryllupet jeg skal i til helga og det tar jammen tid også! Kos deg i dagen! Klemsiklem 🙂

    9. NAM baking 😀 Jammen er du flink! Jeg måtte bakt flere like kaker om jeg skulle hatt en med i bryllup til helga for det er jammen maaange timer til og det er utrolig hvor mye kake man kan spise på mange timer 😀 <3 kooos deg <3 klæmmings 🙂

    10. ladyaugust: Ingen annen prøvesmaking enn å slikke vispen, og det får jeg gjøre! Nydelig med vaniljekrem, sjokolade og rester av mandler i morgen da den skal pyntes!!! Her blir det en kopp kaffe og brødskive nå. Klemz!

    11. Jaaa det skulle jeg såklart men må i studio men søndag er kakedagen den beste kakedagen i hele uka tilogmed 😀 Eller kanskje jeg klarer å lure engelen i gang 🙂 luuurt 😀

    12. Her hos oss er det Mange brunsnegler! Og de er så ekle. Jeg ser av og til noen tigersnegler også, og jeg vet at dem skal vi stelle godt med. Jeg så en gang en diger tiger (sikkert 10 – 12 cm) spise en brunsnegler, og det så ut som den hadde hoggtenner… Ingen jeg spør har kunnet bekrefte eller avkrefte om dette stemmer. Så du noen hoggtenner når du fotograferte? For bildene dine er flotte selv om jeg ikke liker snegler 🙂

    13. margarites: Leoparden er en jeger med et kraftig kjeveapparat står det på nett. Den har en tann av hardt lærstoff i underkjeven. Når det spiser så biter den skikkelig til ja. Nei, de er ikke min favoritt, men noen ganger er de litt stilige å studere også. Du får nok gå på jakt etter en leopard, så du får bukt med egg og snegler. Men et piggsvin er heller ikke dumt, for de spiser også snegler. Vi har piggsvin i hagen og jeg ser aldri store snegler. Om det er den som spiser alt eller ikke, andre jeg ikke. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg