St.Hanshelg

Her  kommer en liten historie:

Nå er mange kranser og buketter klare for festen. Raskt ryddet hun opp etter seg. Senere vandrer hun i gressengene nede ved vannet i den stille kvelden, og synes at hun hører huldra lokke og rope.Gresset synger sin egen sang når vinden beveger det. Hun setter seg ned på bryggekanten og lukker øynene. Lydene blir så intense da. Der synger en svartrost, og en sivsanger, en bokfink og der var en gjøk! Sivet et mannshøyt nå, og gnisser mot hverandre i brisen.Så knirker det i plankene på brygga. Det er tid for bål i sommernatten. I hennes midtsommernatt skal det lukte fra litt sur og våt, men brennende ved. Det dufter jordbær og grillmat også.

Hun åpner øynene igjen og ser opp. Der ser hun den blå himmelen og høyt der oppe skriker måkene.Så stemmer trekkspillet i en sommersang, bålet tennes og snart skal de spise. Barna leker i vannkanten, og hun hører latter fra foreldrene deres. Idet det skymmer, farges himmelen, og bølgene klukker inn mot land. Han kommer sakte mot henne og stopper. Hun ser han ikke enda. Håret hennes bølger nedover ryggen, og rundt hodet har hun en blomsterkrans så vakker. Hun sitter så rett, og virker så trygg og sikker. Han våger seg nærmere, og setter seg ved siden av henne.

Hver sankthans skjer det samme. Hun blir som ny for han. Han spør forsiktig om å få holde hånden hennes, og hun smiler lovende. Så ligger de myke fingeren flettet inn i hans. Musikken lyder i sankthansnatten, og de to lytter, og nyter. Sankthans var da de møttes for første gang. Nå er de godt voksne, men minnene vil for alltid leve i dem.Bålet knitrer og brenner, og deres kjærlighet er like varm som de røde glørne. Han kysser henne varlig, som den gangen for så lenge siden. Så ser de på hverandre og smiler. Slutt! 

Det er sankthanskveld  nå. I hvert fall for svenskene.  Jeg har kost meg med masse hyggelig på svensk tv, og mer kommer snart. Vi skal feire litt den 23.juni, og det er trivelig. Blomsterkrans må jeg ha, for det hører til.  Når jeg er fornøyd med å ha kransen på hodet, legger jeg hele herligheten på et glassfat. Så setter jeg en bolle med vann, blomster og flytelys i midten. Så kan kransen pynte bordet ei god stund. Sankthans er for meg blomster,god mat, fin musikk, masse stearinlys og eggedosis. Vi har det kjempekoselig inne, selv om det skulle regner. Men er det fint vær, så finnes det vel ikke noe bedre enn et bål ved vannkanten og grillmat.Håper alle får ei fin helg, og hygger seg med midtsommerlyset!

#foto
14 kommentarer
    1. Takk for hyggelig hilsen og en vakker og var historie om kjærlighet mellom to som har holdt sammen en stund. Litt sjølopplevd i denne historien tror jeg! Nydelige illustrasjoner på ekte Natheless-vis!

    2. Så koselig historie! Ingen spesiell santhans-feiring på meg.. men jeg skal legge 7 slag markblomster under puta for å drømme om prinsen…… 🙂

    3. KJempekoselig historie 🙂 Kjærlighet som gjenoppleves 🙂 Igjen og igjen 🙂 Koselig med sånne historier, enten det er selvopplevd eller fantasi <3 klemsiklem <3

    4. en hyggelig historie.Dette minner oss om att det faktisk er sommer ute,men vi harennå ikke fått varmen,sukk men vi venter er jo ikke sankthans i kveld 🙂

    5. fruensvilje: Men i dag har vi faktisk ikke hatt det så ille. Litt sol, litt regn, men over femten grader! Håper det blir enda bedre i morgen. Nyt kvelden 🙂

    6. Sånn en koselig historie! Høres ut som en helt perfekt St. Hans feiring! Når jeg var liten var det mer feiring enn nå. Da var det stort bål, alle naboene i stor omkrets samlet seg, det var leker og grillmat, og musikk og ringdans. Nå er det grillmat og ikke noe særlig mer, om vi ikke drar inn til byen og ser på bålet da, men det er væravhengig 🙂

    7. Så romantiske den historia var….liksom den erkenorske, ungpikedrømmen :). Men en får plukke de 7 sortene og legge under hodeputa, da skal en kunne drømme om sin utkårete. Men for de fleste blir det etter hvert flere…..og kanskje er den neste….
      Men eggedosis voks jeg opp med i barndommen, kanskje jeg skal piske eggedosis i år :))).

    8. margarites: J, jeg savner det jeg. Her samles de ved sjøen, men det er bare grillingen igjen. Ikke sang og musikk som i gamle dager! Men sånn er det bare 🙂 Vi får nyte det vi har. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg