Lag deg jordbærte!

Her er markjordbærene på sitt beste nå! Men bladene er heller ikke å forakte. Gøy å lage te selv!

Vi kjøpte en kasse jordbær på torget i går, og etter å ha renset bærene var det jammen massevis av hamser med litt bærrester på også. Ikke en av bærene var stygge, tenke det da! Hamsene, pluss noen villjordbærblader, et og annet blåbær ble lagt ut på et bakepapir på en stekeplate og puttet inn i ovnen. Ved ca. 100 grader tok det noen timer å få det knusktørt. Etter halve tiden byttet jeg bakepapir, for da hadde væsken fra jordbærrestene gjort det litt fuktig.

Etter ca. seks timer var det klart, tørt og fint. Jeg kunne ha knust alt til pulver, men jeg synes det er litt morsomt at man han se hva man har tørket!

Når jeg har lyst på te, og det hadde jeg i dag også, var det bare å sette i gang. Jeg koker opp to desiliter vann, helte ned et par spiseskjeer med tørket masse og lot det stå et par minutter. Så silte jeg det av og koste meg. Hos meg ble det pyntet med noen oppdelte jordbær. Teen smaker godt med litt honning eller sitron også. Om det smaker jordbær? Nei, det smaker te, pleier jeg å si! Men gøy er det å ha gjort det selv.

Nå har jeg en stor krukke på benken klar til høststormer og vinterkulda kommer. Mens jeg var i gang tørket jeg noen bringebærblader og noen epleskiver også. Epleskivene ble litt vel mørke, men de er pene til pynt!

 

#foto #jordbærte
14 kommentarer
    1. så smart,dette hadde jeg aldrig kommet på,men jeg skal jammen prøve å tørke meg te jeg også 🙂 jeg kjøpte sopp og urtetørker i fjor så det burde gå veldig greit

    2. fruensvilje: Utrolig gøy. Man kan jo tørke rips og solbærblader også, men det har ikke jeg forsøkt. Sikkert lurt med en sånn tørker du har. Lykke til! 🙂

    3. Hahahaha det der er jo bare helt genialt om jeg skal si det selv 😀 Jeg har stoooore planer hvert år men kommer liksom ikke i gang føre det er for seint, men kanskje i år. Nå er det pollen i nesa og kroppen er slækk som en banan. Ha en fiiin søndag du flinkeste deg <3 godklæmme 🙂

    4. ladyaugust: Jepp, mulighetene er mange! Jeg har også planer, men det går ikke alltid som jeg vil. Håper du snart er bedre av den pollengreia stakkars! Kos deg i kvelden. Klemsiklem 🙂

    5. Planer er digg å ha tralalalala 😀 Jeg lurer på hvordan pollen det er nå for jeg er potte tett liksom og slapp, men vinter vil jeg ikke ha ennå hahaha <3 klæmmegodklæmmen 😀

    6. ladyaugust: Må være gresspollen kanskje, for det er det da fortsatt, eller er det opp-pussingsstøv??? Eller allergi for noe helt annet? Jeg tålte ikke min egen parfyme og det tok år innen jeg forsto det????? Ta det lekkert snuppa, og kos deg i kvelden 🙂

    7. Who knows liksom, jeg reagerer på pussestøvet også men ute blir jeg pottetett nå også. Meeen ny dag og nye muligheter i enden av alt ligger en gedigen rundvask av tak og vegger og alt liksom. Ha en fiiin dag <3

    8. ladyaugust: Ja, du er da i gang likevel skjønner jeg, Her var det å stupe i klesvask og jobb, så pulsen ble høy gitt. Men etter jobb i dag er det frikveld heldigvis. Da blir det vafler her!!!! 🙂 Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg