Vaniljerot og åkerbær

Se for et flott eksemplar jeg fant av Vaniljeroten i går. Helt uten klorofyll er den, så  den virket  ganske så blek der den sto i skogbunnen.Den dufter litt vanilje, derfor har den fått navnet sitt, men vi spiser den slett ikke. Mye spennende å finne i naturen. Den er ikke så vanlig, så den vurderes å settes på rødlisten. Her vokser den i skogbunden flere steder, men det er slett ikke hvert år jeg ser den. Men i år var de fine. De kan bli opp i  mot 25 cm, så de synes når de har et blomsterår.

I Nord-Norge fant jeg disse blomstene i sommer. Ante ikke hva det var, men forsto at det ville komme bær. Vel hjemme fikk jeg bladd det opp, og jammen tror jeg ikke det er åkerbær. Skulle vært morsomt å vært der når de modnes, for de ligner vel litt bringebær eller? Har du sett noen av disse to?

#foto #vaniljerot
14 kommentarer
    1. frodith: Aner ikke hva de smaker, for det var første gang jeg så de blomstre. Kanskje de minner om bringebær, tenkte jeg. Artig om andre vet? Ha en fin dag videre! Klemsiklem 🙂

    2. Så gøy, den var stor. Jeg stusset fælt første gang jeg så vaniljerot, den så slett ikke ut som en plante, men heller ingen sopp. Lenge siden jeg har sett den nå… Den andre har jeg aldri sett.

    3. Lillian: Den er fin, den vaniljerota. Jeg har tatt bilder av den mange ganger før. Noen eksemplarer er så vakre, mens denne var på vei til å visne dessverre. Jeg hadde heller aldri sett den rosa blomsten til åkerbær. Vakkert! Ha en fin dag videre!

    4. Jeg visste ikke at det var noe som het “Vaniljerot”, så da lærte jeg noe nytt i dag! Den andre blomsten kjenner jeg heller ikke til, men den har nydelig farge! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg