Midnattssol og glass!


Ser du hva dette er? Det minnet meg om midnattssola allerede før det var laget klart. Se den glødende kulen da, som liksom omslutter seg med fiskegarn og fisk, steiner og vann. Vakkert! 


Flere netter satt jeg i timer for å få med meg det herlige lyset der oppe i nord i sommer.


Ikke en natt var like den andre!


Dette ble mitt favorittbilde av midnattssola. Ikke helt klar, men så rød!


Den sola minnet om den glødende glasskulen til glasskunstneren på Vikten i Nordland. Utrolig gøy å se hvordan han kreerte sin vase.


Når alt var klart, svømte fisken i kavet og sola ga lys til dagen i glassvasen.

 

#kunst #foto
24 kommentarer
    1. Ohhh såå vakre bilder og den flotte vasen 😀 Jeg har prøvd glassblåsing, det var kjempegøy. Ha en nydelig dag og favorittbildet ditt er vare lekkert <3 klæmmefinedagenklæmmen 🙂

    2. ladyaugust: Wow. Har du forsøkt? Det ser vanskelig ut, men så gøy å se på! Hei, du var visst hos meg da jeg var hos deg! Håper dagen din blir full av gode minner! Klemmer i fleng! 🙂

    3. Det er ikke så vanskelig. De store glassblåsestedene kan man blåse sitt eget glass 🙂 Det er ganske tungt men morsomt og det tar jo ikke lange tiden heller 😀 Her er det en fin dag selv om sola ikke skinner så er den begynt å stå opp likevel 😀 Ha en nydelig dag fineste deg <3 gooodklæmme 🙂

    4. ladyaugust: Vi ble tilbydd å prøve i en annen glasshytte vi var i, men jeg våget ikke. Det så så tungt ut. Kanskje jeg forsøker neste gang? Ha en fin dag med sol eller uten. Klemsiklem 🙂

    5. Fanastiske bilder ..og den midnattssola ja….sukk !! Flott glasskunst ..nydelig vase 🙂 Har sett noen ganger på at de lager fat og vaser på Hadeland glassverk…det er så gøy og avslappende å sitte å se på :)) Klem fra Mjøndalen <3

    6. Wow for noen fantastiske og flotte bilder av midnattssolen 🙂 nydelig glass vase <3
      Alle mine tre barn fikk blåse glass da de var liten. Det var stas. Først fikk de velge farge pulver, blandet det med glass og blåste. Så måtte de stå hos glassmesteren på tørk til neste dag. Når vi hentet de dagen etter, fikk barna glassene sine levert med snop oppi 🙂 De var så stolt og glad 🙂

    7. annebe: Gøy å se dem lage sånne vakre ting foran oss. Her regner det igjen, men det er helt greit når man har mye å gjøre. Klemsiklem til deg 🙂

    8. Lisbeth Pedersen: Næ, det var da et flott minne. Jeg har aldri forsøkt, og ikke er jeg vel lenge nok på stedet til å vente til det er klart heller.Ha en finfin ettermiddag. Her ble det sei til middag i regnet! 🙂

    9. Herlig sammenlikning 🙂 Og den liknet midnattsola 🙂 Midnattsola er topp, jo lenger nord man kommer synes jeg. Og det blir jo aldri noen solnedgang, men et spesielt lys i noen timer 🙂 klemmer <3

    10. frodith: Vakkert var det med både glasskunst og solskinn!!! Nå er et mørkere og mørkere om kvelden her, men og det er litt koselig det også.Vi tenner stearinlys og hygger oss på regnværsdagen! 🙂

    11. å så herlige bilder,du fikk virkelig med deg sola der i nord du 🙂 og du fikk sett den nydelige vasen bli til også,jeg kjøpte en vase på Vikten,men tok ikke meg tid til å se den bli til

    12. Fantastisk bilde av midnattssola! De mindre bildene i montasjene er også veldig fine. Jeg liker godt de to med mye gult i til venstre i den nederste “firermontasjen”. Vasen var artig, med litt spesielle detaljer.:D Ja, det glødende glasset ser ut som ei midnattssol i miniatyr!:D

    13. karidansen: Herlig med bildeminner fra både sol og glass. Men solnedganger her er heller ikke dumt. I dag blir det ikke synlig i gråvær og regn, men kanskje vi får en fin kveld i morgen. Kos deg i kvelden:)

    14. Nydelig midnattssola og himmelen i flotte farger! Å følge med på glassblåsing er nesten magisk. Jeg har sett på flere ganger, både her hjemme og i Italia. Jeg har prøvd å blåse glass selv også, og det ser lett ut, men er det ikke! Og det er kunst det de lager de som kan det. Vasen ble nydelig, og jeg skjønner nesten ikke at det går an å planlegge hvordan det ferdige resultatet skal bli 🙂

    15. margarites: Skikkelig fasinerende å se på, men jeg har aldri forsøkt? Selv om jeg faktisk kjenner noen glassblåsere jeg kunne spurt også? Kanskje jeg bør gjøre det en gang i livet jeg også.

    16. Ja det må du prøve! Jeg fikk blåse mitt eget glass med veldig mye hjelp på Gol for mange år siden. Og så laget jeg enda et glass her i Bergen, og da måtte jeg gjøre alt selv, men med hjelp av en som hele tiden fortalte hva jeg måtte gjøre. Gøy, veldig varmt og utrolig tungt å blåse 🙂

    17. Så vakkert 🙂 Du gjør jo en nordlending stolt og ydmyk.. 🙂 Tusen takk for herlige bilder. Vi var på Vikten i fjor men kjørte forbi der i år for å se på litt nye steder. Men vi var innom et sted i Henningsvær der du kunne få prøve deg på glassblåsing, men akkurat det var stengt når vi var der 🙂

    18. dedicat: Så bra. Nordnorge er jo så flott! Jeg var innom i Henningsvær også. Men det var kø “som en vondt år” på den plassen. Jeg kjenner et par glassblåsere, så jeg kan jo prøve meg der en dag. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg