Sommerfugler!

Rosen og sommerfuglen

av Daniel Fallstöm
Den siste rosen, sto i kveldens blå,
da hun den siste sommerfuglen så.
Og rosen sa: Nå er vår sommer slutt
og mine kronblad strøs for stormen ut.

Bli her hos meg du vakre sommerfugl,
når høsten raser hviler du skjul.
Men sommerfuglen enset ikke det,
den løftet vingene og fløy av sted.

Den fløy og fløy, da nattens mørke kom,
den angerfull til rosen vendte om.
Den ville be om hva den vraket nyss
en seng av purpur og et dronningkyss.

For sent, for sent, for nå er rosen død,
og kun en tistel han til hvile bød.
Slik endte det da sol i østen rant,
at man en sommerfugl blant tistler fant.


Hvert år når jeg ser sommerfuglene fly mellom høstblomstene, tenker jeg på denne sangen.

Her har vi den vakre Admiralen!

Neslesommerfugler var det mange av i sola i går!

Noen var litt slitte i vingene, mens andre var helt perfekte som denne! Nå får vi bare håpe at alle sammen finner seg en vakker plass å sove gjennom vinteren. Men i dag skinner sola, så fortsatt er de ute og bruker vingene i min hage!

#foto #hage
19 kommentarer
    1. Vakkert dikt. Og HVERTFALL vakre bilder til 🙂 Skjønner ikke hvordan du klarer å få så fine bilder av sommerfugler og insekter 🙂 Jeg vil også 🙂

    2. Så nydelige bilder av fine sommerfugler! Et ganske trist dikt, en brutal påminnelse om høstens inntog. Men en ny vår venter, heldigvis. 🙂

    3. Vakkert dikt du har funnet. det og illustrasjonenne danner en fin helehet.:) Litt “moralsk” også dette diktet. En gang kan det bli for sent….

    4. frodith: Men Frodith, nå er jo sommerfuglene nesten tamme! Jeg holdt det lille kameraet bare ti centimeter fra dem, og de fløy ikke. Kom igjen, du må lete opp noen blomster som de liker seg i og knipse på! Jeg er sikker på at du får det til! Klem 🙂

    5. karidansen: Et dikt jeg ofte hørte sunget i radioen på ønskekonserten da jeg var liten. Synes så synd på sommerfuglen! Jepp, det kan bli for sent!

    6. Så fint dette var både diktet og de vakre bildene..fikk nesten sommerfølelsen igjen..og det var jo sommertemperatur i sola i dag..men snart oktober ..så det er nok høst..men bra med fine høstdager :)) Klem :))

    7. Utrolig fine bilder. Jeg synes det er vanskelig å ta bilder av insekter. De er så raske i bevegelsene, og har sjelden tid til hvile 🙂 Og posere gidder de i alle fall ikke å gjøre for meg.
      Sommerfugler har vi ikke sett så mye til her denne sommeren, men på Rhodos var det mange sommerfugler på ett sted. Det skal jeg nok skrive om etterhvert 🙂
      Sangen var jo også nydelig, og illustrerer så godt årstidene og livets gang <3

    8. annebe: Ja, idag var det nydelig med masse sommerfugler og insekter her hos oss. Men en time fra meg var det minusgrader og rimfrost i natt. Så oktober nærmer seg visst. Ha en fin kveld. Klemsiklem:)

    9. Eva: Nå om høsten er de så trege, at det er ganske lett å ta bilder synes jeg. Ikke like lett om våren! Her er det masse sommerfugler om dagen, for de liker mine høstblomster. Vakkert å se på.
      Rhodos hadde nok litt av hvert. Jeg har aldri vært der, men bildene dine fristet! Gleder meg til du viser mer. Kos deg i kvelden:)

    10. Her var det mange vakre foto av sommerfugler i høstlig blomsterprakt ! Ellers fine og passende verselinjer som følger med også 🙂 Ha en god natt og super morgendag ! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg