Lønneløvbukett


Alle som kjenner meg, vet at jeg liker å markere årstidene inne hos meg. Nå er det så mye fint å plukke inn av der ute. Jeg liker å hente inn lønneløv.


Under de store trærne kan man “vasse” i løv nå. Lyden av tørt løv er vakker, men det er jammen fargen på løvene også. Noen er gule og andre røde, selv om mange også er brune.


Lønneløvet har så fine stilker, så de er lette å samle til flotte buketter. Knytt dem sammen med en hyssing og du har en vakker bukett til å sette i vase, eller om du klipper ned stilkene blir det  en løvball!


Vakkert å pynte med både inne og ute. Jeg kjenner noen som lager kranser av løvet også, så det er bare å sette i gang. Selvfølgelig blir bladene brunere etter hvert, men da er det bare å pynte det med litt hvit spray eller kanskje med gull.  Nærmere jul kan du stikke inn små greiner, kongler og små skinnende kuler.


Det er bare å bruke fantasien og fråtse i lønneløv fra hager og parker. Har du lyst til å prøve?

#hage #foto
20 kommentarer
    1. Så utrolig fine bilder:) Høsten har noen fantastiske farger å by på:) Veldig kreativt da. Ønsker deg en fortsatt fin søndagskveld:)

    2. frodith: Ja, det er vel ikke akkurat første gangen. Jeg har kost meg i helga, det er sikkert. Klemsiklem 🙂 Jeg titter inn til deg etter hvert. Gleder meg til å se hva du har funnet på de siste dagene! 🙂

    3. Jeg har ei lønn ute på tunet…Kanskje jeg skal lage en lønneløvbukett? Både ideene dine og rammene du lager rundt dem….er virkelig inspirerende. Flotte bilder! 😀

    4. Du all verden.. og jeg som hadde tenkt å lage en fotoserie av lønna mi.. min stolthet i hagen. For det er ikke så mange av de her oppe i nord. Men den er litt rar ..og er helt grønn ennå. Men om du er hjertelig velkommen å plukke blader.. aller helst alle sammen 😀 Leer. det sa jeg til to damer som ble tatt på fersken i fjor..når de plukket noen. Jeg så de aldri igjen 😛

    5. dedicat: Så heldig du er da, nå kan du plukke inn en bukett til fruen vet jeg. For meg blir det litt langt for å hente løv!!!! Min mamma hjemme på gården har flere lønner, men de trærne har fått en sånn flekksykdom, så de er ikke videre pene i år, så det er godt det er mange andre lønner jeg kan plukke ifra. Ha en fin kveld 🙂

    6. nydelige buketter,tror vi har 1 lønnetre her hvor jeg bor 🙂 men den mangler fortsatt høstfarger så jeg vil iallefall vente litt og se om det blir litt farge etterhvert

    7. Miss Imperfektum: Der kan du se, nå blir det høstbukett på deg. Jeg er sikker på at om du plukker en, så kommer det flere og gjør det samme!!!! Jeg plukket under et tre på veikanten, og da jeg gikk, så jeg nye turgåere som plukket i vei også!!! 🙂 Ha en fin dag!

    8. karidansen: Ja, ut og plukk, det er jo så koselig å pynte litt til høsten. Tusen takk for vakre ord fra deg. Jeg koser meg med å gjøre sånt og for siden å nyte det inne i stua! Ha en herlig dag i høsten! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg