Pavlova.


I går var det min fødselsdag og her er kaken og smørbrødene jeg fikset til formiddagen. Jeg pyntet kaken med ferdigkjøpte marengstopper og hakket sjokolade. Så serverte jeg den med iskrem, bær og vaniljesaus ved siden av. Det smakte fortreffelig. I dag er det damen som kaken er oppkalt etter, som har fødselsdag, Anna Pavlova! Det finnes mengder av oppskrifter av kaken på nett, så jeg skriver ikke inn det her.


Denne tegningen i Paint har jeg vist før, men jeg synes den kan symbolisere Anna, for jeg synes hun er verd en hyllest. Hun var en russisk ballerina og navnet på kaken ble kanskje gitt fordi kaken fremstår lett og luftig som en ballerina. Anna ble en verdensstjerne som danset for eksempel de kjente stykkene Nøtteknekkeren og Svanesjøen. I dag er Pavlova nationaldessert i både New Zealands og Australia.

#foto #blogg
16 kommentarer
    1. Ser ut som dere spiste mye godt i går, får nesten vann i munnen av den kaken. Pavlova er en deilig kake med mange muligheter. Og så har opphavskvinnen bursdag, det viste jeg ikke. Ha en fin søndag 🙂

    2. margarites: Jepp, det ble masse både søtt og godt!!! Ja, i dag er hennes bursdag, så da var det jo gøy å slå et slag for kaken også. Nyt dagen! 🙂

    3. Først og fremst: Gratulerer med overstått dag. Er jo ikke så ofte inne på bloggen for tiden, så dagen din (og mange andres også) gikk meg hus forbi. Håper du hadde en hyggelig feiring med alle dine rundt deg. Pavlova er en av mine favoritter også, forresten 🙂
      Ha en fin dag

    4. Miss Imperfektum: Tusen takk. Ja, dagen ble perfekt med mine omkring meg, både store og små! Pavlova er så godt at jeg kunne spise ganske mye av en sånn kake, så det var godt vi var flere som skulle ha. Smakte perfekt på fødselsdagen, for da skal man kose seg litt ekstra. Ha en fin søndag! 🙂

    5. Ritamarita: Kosa meg skikkelig hele dagen til ende. Masse god mat og hygge, gaver og kos. Sånn er bursdag skal være for meg. Nå nyter jeg dagen med rester fra i går. Klemmer til deg fra meg 🙂

    6. Den kaka så god ut! Tror egentlig ikke jeg har smakt ordentlig pavlova.. Flink du er! 😉

    7. Den kaken er bare himmelsk god. Har aldri sett pynt med marengstopper og sjokolade, men det var veldig fint! En vri fra de tradisjonelle bærene! Et flott tips! Ser ut som dagen var vellykket :)) Nyt kvelden!

    8. astmaogallergi: Ja,bær er pent på det, men ikke alle vil ha det her hos meg, så da må man finne på noe annet. Kosa meg skikkelig. Ha en fin kveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg