Tranedansen.

Stedet der vi sto og så på tranene i påsken heter Tranedansen og tranene de danset! Utrolig morsomt å se på. På Horborgasjøen samles tranene for å spise seg opp før de flyr videre nordover til både Norge og Sverige.

video:mvi6058

Jeg filmet litt for å få lyden av dem i morgenlyset. Aner ikke om dette ble riktig, for jeg har aldri lagt inn filmsnutter før? Ikke er jeg noe flink til den filmingen heller. Når det blåser, gir det jo ekstra lyd også.

video:mvi6061

Når tusenvis av traner synger blir det flott synes jeg.


Det ble mengder av bilder så jeg ble helt sliten i kamerafingrene. Jeg skal se igjennom flere bilder i dag, og så legger jeg ut litt til fra samme sted etter hvert.

#foto #video #blogg #friluftsliv #tranedansen
14 kommentarer
    1. Oh for noen utrolig flotte filmer ! Var det såååååå mange altså?! Tipper de var sultne og slitne og alt etter lang flytur. Jeg så den der filmen: fuglene og jeg hadde blitt redd tror jeg om så mange kom på en gang, eller kanskje ikke, de er jo nydelige 😀 Ha en super dag, jeg må vise gitaristen film med traner :DDD <3

    2. Åååååå. .. min kjære har vært der flere ganger (før meg, hehe. ..)…., kanskje får jeg være med en gang også…. herlige bilder og filmer! Klem <3

    3. For et fantastisk skue alle de fuglene må ha vært! Filmene fikk jeg ikke sett her, så de skal jeg åpne på pc’n etterpå. Så mange fugler, men hvor lenge er de der? Var det tilfeldig at du kom over dem eller?

    4. ladyaugust: Det er mengder av fugl. Når det kommer over 10000 fugler blir det liv, pluss en haug med sangsvaner og gås også. Vakkert skue og ikke skremmende i det hele tatt. Vi får jo ikke gå på innsiden av gjerdene som er satt opp, men det er traner på utsiden av gjerdene også! Traner er fredlige fugler men med et vingespenn på to meter er de digre! 🙂

    5. fruensvilje: Ja, det er stort synes jeg, selv om jeg har sett det flere ganger opp gjennom årene.Ikke lett å filme med det lille kameraet når man fryser på fingrene. Her må det øves 🙂 Men gøy jeg fikk til å viser dere det! 🙂

    6. Wow jammen er de svææære 😀 Dere er jo kjempeheldige egentlig som får sett dette. Vi pleide å feriere ved et fuglefjell i nord og gjett der var det også liv, masser av slike papegøyefugler, lundefugl heter de 😀

    7. margarites: Kjempefint å se og oppleve. Jeg er på plass før soloppgang og ser de kommer flyvende inn fra der de har sovet. Her ved Trandedansen blir det kjørt ut mengder med korn i løpet av natten, og så kommer fuglene for å spise. Om du går inn på siden til Hornborgasjøen http://projektwebbar.lansstyrelsen.se/hornborga/Sv/Pages/default.aspx
      kan du hele tiden følge tranene, når de kommer og statestikker på hvor mange det er hver dag i litt over en måneds tid. Om høsten er de innom igjen, og jeg ønsker å dra dit på høsttur en gang også.Vi hadde sett dette på tv mange ganger og til slutt måtte vi bare oppleve det selv. Så vi har vært der noen ganger i løpet av de siste ti årene.

    8. ladyaugust: Herlige fugler. Da jeg var liten hadde vi et tranepar som kom hver vår og danset i skogkanten. Jeg glemmer det aldri og det og så sånne mengder er mektig! Lundefugl har jeg ikke sett enda. Men det skal jeg også en dag altså! De er jo så fine! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg