Nyttig!


Heldige meg som har skogen rett ved der jeg bor. Jeg trenger ikke gå langt for å møte fugler, dyr og se blomstene gro. Det er ikke alle dager har jeg med meg det store kameraet som jeg kan zoome inn med, men jeg knipser bilder likevel. I går så jeg to ekorn, en flott hare, rødstrupe og hauker. Selvfølgelig så jeg mye annet også, som jeg ikke fikk bilder av.


Det ene ekornet holdt til oppe i en diger gran, så jeg fikk jo vondt i nakke av å se på det. Kongler og deler av kongler danset i lufta etter som det spiste seg mett. Men så oppdaget jeg et ekorn til. Denne gangen i en bjørk, men det var da ille så mange kvister det var foran det.


Etterpå fant jeg en haug med tjuker i morsomme fasonger.


Men ikke ante jeg at disse soppene var spisende? Jeg traff en jente her om dagen som forklarte meg at dette var østerssopp. Hun hadde med kniv og tok med seg en diger pose hjem til sin middag. Veldig morsomt at hun fortalte om det, for da lærte jeg noe nytt også.Egentlig er jeg litt redd for å plukke annet enn kantarell, men det kan jo være artig å vite at det finnes masse sopp om våren. Jeg har ofte sett sandmokler, men de er det så mye styr med å tilberede for å få ut giften av dem, men østersopp kunne jeg jo prøve meg på en dag. Fint med nyttig informasjon, og ha sine egne soppsteder inne på skogen.
 

#foto #blogg #hverdag #sopp #natur #friluftsliv #mat
10 kommentarer
    1. Så artig at jeg og du hadde ekorn i dag! Fint du fant det på samme dag..for vist du hadde lagt ut i går, hadde jeg blitt sååå misunnelig..hihih. Men jeg også fant i dag! De dumme kvistene altså..jeg også hadde de i veien i dag..Flotte bilder av nydelig natur og ekorn! Jeg hadde ikke turt å spise sopp nå altså.. men så er jeg kresen også da..hihih

    2. Du er heldig som har naturen så tett innpå deg. Her ser jeg veldig sjelden ekorn, og de er jo så søte. Sopp er utrolig flotte fotomotiv, men jeg tør ikke spise andre enn dem jeg kjøper i butikken( …eller fra boks). Det er så mye fint å se, og når man har kamera med ser man ting med nye øyne 🙂

    3. så spennende da med østersopp,men det er to sorter ser eg,er det østersopp og blågrå østersopp ?dei likner iallefall ifølge min soppbok ,og da er det matsopp,men jeg er litt redd nye arter,satser på att damen du traff hadde god kunskap ))og jammen har du funnet festlige ekorn i skogen også,ja det gjelder å ha øynene med seg når en går tur i skogen

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg så dem i går, men jeg la det ut i dag da! Kvister er noe herk sier jeg, mens andre mener det skaper liv til bildene. Gøy bare å se ekorn.
      Sopp er jeg litt redd jeg også, så jeg vet ikke om jeg våger, selv om damen sa de var trygge. Men det var fint å lære litt nytt! 🙂

    5. margarites: Ja, jeg føler meg veldig heldig som bare kan gå over veien og inn i skogen med en gang. Barnebarna misunner meg det, for de har et godt stykke til skogen der de bor. Hos oss er det så lettvint. Jeg også liker bilder av sopp, men jeg plukker bare kantarell. Litt pyse der ja! 🙂

    6. fruensvilje: Hun mente den som hadde vifter hadde gått litt langt? Ikke vet jeg. De var pene å se på i hvert fall. Jeg vet ikke om jeg har lyst på å spise det.
      Herlig med dyr i skogen. Vanligvis har rådyrene når også, men jeg tror de har skutt litt vel mange i høst. Det er stille på den fronten nå. Jeg har sett en bukk, men det er fra vinduet mitt og alt for langt unna til å ta bilder. Grevling og rev, ugler, ørn,natteravn,hoggorm og elg ferdes også rett i nærheten. Men det er ikke alle dyr vi ser så ofte. Mange er vel mest nattaktive og da sover jeg.

    7. Jeg også er veldig skeptisk til sopp! Bør være veldig sikker før man plukker, og spiser sopp!…
      Flotte bilder, jeg blir så imponert over dere som får til å “fange” dyr og fugler på en slik fin måte med kameraet! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg