Trollunger og fantasi!


Utrolig hva skogen gjemmer! Ser du det jeg ser her? Trollunger! De legger seg flate i skogbunnen når sola stiger over åskammen, ellers blir de til stein. Når kvelden kommer, leker de igjen inne mellom trærne.


Det er andre som også gjemmer seg når jeg kommer. Firfislene er så raske, og de kan kunsten å gjemme seg så de går i ett med naturen de også.


Skogen er et eventyr for den som ser seg litt om. I dag skal jeg ta med maten min og spise ved dette fine bordet. Jeg har “laget” det helt selv. Hogstmaskinen har forandret hele skogen i vår, men noen stubber står igjen og noen skiver er skåret av digre trær. Med litt fantasi kan alt bli nytt! Jeg gleder meg til å utforske nye stier og finne ukjente steder som nå har kommet fram etter hogsten.

#foto #blogg #natur #fantasi #blogg
29 kommentarer
    1. Så herlig! 😉 Mye fint og gøy å se, hvis man bare SER! 😉 Skogen har så utrolig mye å by på. Herlig bord! 🙂
      Håper dagen er fin. <3

    2. så morsomme bilder! ja, jeg ser trollungene! og så flott å få en firfisle i linsa! Herlig! God oppdagelses tur!

    3. Så det er slik trollungene ligger på dagtid…hehe… 🙂 Så koselig bord du har laget..og gøy å se kreative bilder fra naturen 🙂 Fin kveld til deg <3

    4. Kan du være snill å skrive en eventyrbok en gang, og med bilder fra naturen som du lager selv?? Please?? Du er mine egen lille private kunstner, og jeg blir stadig imponerte, igjen og igjen, over hvor mye fint du kan finne på å lage ute i naturen 🙂 TUsenkunstneren <3

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Bra! Du så trollungene og firfislen var vel greit gjenkjennelig. Koser meg i skogen om dagen. Herlig å bo rett ved siden av et eventyr! 🙂

    6. annebe: Visst du ikke det vennen? Men nå vet du det, og kan se etter dem når du er i skogen. Bordet var så fint og det ble brukt i dag! Klem til deg 🙂

    7. frodith: Du er så søt mot meg. Tusen, tusen takk! Jeg skulle med glede gitt ut mine egne bøker, men ingen vil ha meg skjønner du. Det er alt for dyrt å gi det ut selv. Med årene har jeg nesten gitt opp å prøve, for jeg får bare nei likevel. Jeg er visst ikke moderne nok for folk av denne tiden. Skrivebordskuffen min har masse liggende, så den er snart ikke rå og få opp! Ikke stort å gjøre med. Klem

    8. fruensvilje: Morsomt å leke litt selv om man er voksen. Jeg hadde med barnebarnet da vi fikset dette, og han kommer nok til å huske den dagen! 🙂

    9. Jeg ser det du ser, når du sier det til meg. Men det er bemerkelsesverdig at fotografen er så flink og observant, supert. Takk for du deler dine nyoppdagne undere i naturen! Ingen ting å si på fantasien. Ellers jeg har aldri sett en firfisle ute i norsk natur, bare i sydlige land. Stilig! Skulle gjerne ha sett den ved siden av ei fyrstikk for å fått størrelsen. Lekkert naturbord 🙂

    10. Så morsomt – jeg så to trollunger som lå der og tittet ned i vannet. Masse fine bilder og den firfislen var søt. Jeg visste ikke at de levde her engang.

    11. toveview: Jeg har nok en del fantsi i hjertet! Elsker å se etter figurer og former i alt omkring meg. Har du ikke sett firfisle? Den er rask som bare den da til å gjemme seg. Denne her var ca. 13-14 cm lang fra snute til haletipp. Firfislen finnes over hele landet, også i fjellet, og den kan bli 17 cm lang. Ofte er den i vedstabler eller i skogkanten og den gjemmer seg i fjorårsgresset, kryper ned i rotne stubber og soler seg på varme steiner. Vi så flere stykker på søndag. Om du først har sett den på en stein, så kommer den tilbake om du sitter stille en stund! Du må nok gå en stille tur og lytte etter den i tørt gress. 🙂

    12. margarites: Bra du så de trollungene, for de er flinke til å gjemme seg! Firfislen er skikkelig stilig og den lever over hele landet vårt. Det er en øgle og den kaster halen om noen forsøker å gripe den der! Tungen er delt i to som på en slange! Et artig dyr, som er rask til å gjemme seg, derfor er det mange som ikke oppdager den.

    13. Jeg hadde en liten grønn firfisle utenfor inngangsdøren når jeg bodde i Houston. Den var utrolig søt, og der var det veldig mange forresten. Der krydde av dem i bed og på fortau. Har ikke sett dem her, eller hørt andre se dem – så jeg trodde det var et “sydendyr”. Altså at de lever der hvor det er litt varmere klima. Men jeg lærer stadig noe nytt. du er heldig som har sett dem her hjemme du da 🙂

    14. margarites: Jeg synes de er søte. Helt siden jeg var liten har jeg visst hvor jeg skulle finne dem i skogen hjemme i mitt barndomsrike. Her jeg nå bor, ser jeg den av og til nede ved vannet. Den kan ligge å sole seg på for eksempel en snudd kano. Har du sett den en gang, så kommer den gjerne igjen til samme sted. Nå gleder jeg meg til å se etter salamandrene. De minner om firfislene, men de er i slekt med froskene, mens firfislen er jo en øgle. Gøy å lære da! Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg