Minner fra en annen tid.


Da jeg skrev om historien om løytnantshjerten her om dagen, begynte tankene å gå. Tenk så lettvint vi har det i dag.Da min farmor levde, var alt så annerledes. Hun hadde ikke innlagt vann en gang. Klesvasken var litt av en jobb, for hånd. Først skulle vannet henter fra brønnen ute på gården, så måtte vedovnen være skikkelig varm, og vannet måtte kokes. Med skurebrett, grønnsåpe og skurebørste gikk hun i gang. Hendene hennes ble kokrøde av det varme vannet og svetten silte, men hun klagde aldri. Hvitvasken skulle vaskes først, da vannet var som varmest og rent. Etterpå var det annet fintøy,håndklær, undertøy og sokker, arbeidskjortet og til slutt farfars blåtøysbukser. Da var vannet ganske møkkete og kaldt. Så skulle klærne skylles i dammen. Om sommeren var dette en fryd, men tenk deg vinteren. Først var det å slå hull på isen og ned i vannet måtte de stakkars hendene. Jeg fatter ikke hvordan de klarte det. Min mamma gjorde samme jobb da jeg var liten. Ja, jeg har vokst opp i gamledager, men heldigvis har vi det ikke sånn nå. Vi kan akke oss over all klesvasken, men maskienen gjør  da den tunge jobben for oss.


Da min farmor var ung pike var det en helt annen tid enn nå. Det er over hundre år siden det. Hun passet kuene fra hun var liten, gikk barbent fra tidlig vår og måtte hjelpe til med alt som trengtes. Du kan tro hun var glad når sola skinte og gresset var grønt. Da kunne hun la kuene gå som de ville i skogen og hun kunne plukke markjordbær og drømme seg litt bort.


Når jeg forteller barnebarna om min farmors liv, blir det helt skrekkslagne over hvordan de hadde det. Men farmor hadde det faktisk godt. Hun hadde snille foreldre, morsomme søsken, alltid mat på bordet og en god seng å sove i. Det hadde ikke alle på den tiden. Jeg tror det noen ganger er lurt å tenke seg tilbake. Når vi gjør det, blir vi veldig takknemlige over hva vi har i dag.
 

#foto #blogg #hverdag #gamledager #nostalgi # svarthvitt #minner
18 kommentarer
    1. Det høres så gammelromantisk ut når man tenker tilbake på gamle dager. Men sannheten er nok at mye var et blodslit ja. Men jeg tror likevel at folk var lykkelige da, som nå. Kanskje mer egentlig. For de hadde ikke alle tekniske dupeditter og sånne ting som kan gi store komplikasjoner i livet til menneskene nå til dags. Det må ha vært en fin tid, til tross for hardt arbeid. De visste å sette pris på enkle gleder <3
      Hadde min farmor levd, ville hun fylt 120 år i år 🙂 Det er litt rart å tenke på. Jeg har en sønn som blir 20 nå i sommer. Og han er akkurat 100 år yngre enn sin oldemor 😉 Ja, tidene har jammen forandret seg 🙂
      Ønsker deg en flott nostalgisk dag <3 Du er så flink å gi inntrykk av forskjellige stemninger med bildene dine <3

    2. Eva: Noen ganger synes jeg det er godt å tenkt tilbake på de som levde før. De ga meg minner for livet, moral og et tankesett jeg bestrever selv. Jeg husker aldri farmor sint og ergelig, men oppgitt kunne hun bli stakkars. Hun fikk kreft og døde da jeg var tolv. Hun var streng og ville oppdra oss barnabarna godt. Jeg huske aldri klemmer eller kos, men det betydde egentlig ikke noe, for hun utstrålte kjærlighet.De hadde ikke mye av noe, men de hadde masse omsorg og alltid tid til oss ungene. Fine minner.

    3. Jeg ser for meg i vaskekjelleren – i min barndomsheim. Mamma hadde baljer (store hvite) og en kjepp til å røre rundt med. Hun hadde en “rulle” som hun kjørte klær igjennom for å presse ut alt vannet. Dette husker jeg.
      SÅ kom vaskemaskinen <3 og de ble det noen av pga utviklingen 🙂
      Tenke seg til at de hadde tøybleier og kokte og vasket de........................ vi hadde det bra i den tiden. Kanskje bedre på mange måter? 🙂
      Det er godt å tenke på at vi kjenner til den verden de ikke forstår noe av i dag 🙂

    4. Så koselig <3 Elsker å høre på pappa og farmor da de fortalte før, og fortsatt om tiden før 🙂 Farfar døde da jeg var 6 år i trafikkulykke, så pappa forteller alle historiene han ble fortalt 🙂

    5. Etdiktomdagen: Vi hadde ikke kjeller, men et rom de kaldte “badet”. Men hver vinter frøs vannet til is i kranene i huset, så det var visst bare å gjøre det på gamlemåten. Vi er heldige som kan sammenligne, og sette pris på det vi har. Her vaskes det klær i dag og jeg trenger bare å henge det opp! Du så heldig! Ha en fin dag, og takk for utviklingen ja! 🙂

    6. Søtmonsen ): Fint med minner som blir delt! Jeg likte alltid å høre på mine besteforeldre, men dessverre glemmer man fort også! Nå er det jeg som er bestemor som deler mine minner! Trist å miste bestefaren din så tidlig. Jeg var 12 da farmor døde, og jeg husker den rivende sorgen den dag i dag. Men sånn er visst livet. Sorg og glede går hånd i hånd! Ha en vakker dag! 🙂

    7. Vi vet virkelig ikke hvor godt vi egentlig har det i forhold til jobb og slit i dag. Mange av de eldre som lever i dag har levd i et slit ut av en annen verden som vi bare kan forestille oss.
      Utrolig fine bilder du har!

    8. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Nei, noen ganger er det lurt å bli minnet litt på hvordan de hadde det! Ikke rart at de som levde før oss hadde gikt og slitasje i både rygg og ben. Vi er superheldige som lever som vi gjør. Ja, jeg prøver å sette pris på det hver dag. Takk for hyggelige ord og ha en fin ettermiddag og kveld 🙂

    9. Ja tenk hvordan de hadde det før..men de må jo ha hatt flere timer i døgnet!! hihih. JA vi klager over tøyvask nå..tenk, ta ut å brette tøyet!! Ja vi har det godt!! 🙂 Flotte bilder og tegninger!

    10. et nydeligt innlegg og vakre bilder ) Jeg levde vist i gamle dager jeg også,for mn mor lærte oss å vaske våre klede selv for hånd,det mente hun vi måtte kunne når vi flyttet på hybel og skulle greie oss selv,så selv om vaskemaskina stod i samme rom,ja da stod jeg der og vasket klede for hånd,men jeg hadde varmt vann og ikke en kalde islagt elv )

    11. Det er rart, jeg føler meg veldig ung, men samtidig vet jeg at det var jo HELT rart på mange måter, sammenliknet med i dag. Telefonbokser og hytteliv med vann fra pumpe langt unna, osv… Ikke at VI hadde hytte, men mormor hadde en bitteliten en, med ett rom omtrent 😀 Koselig innlegg dette, liker å bli dratt tilbake i tid 🙂

    12. dvergpinschere i mitt hjerte:Tusen takk! Ja, det sier vi også, at tiden måtte ha gått saktere? Men en ting er sikkert, min farmor eide ikke en brøkdel av de klærne eller utstyret vi har som skal vaskes i ett sett. Så hennes klesvask var ikke så stor som vår. Det var litt til vårt forsvar da! 🙂

    13. fruensvilje: Det var også noe vi måtte lære oss skikkelig. Men så vi ble godt oppdratt da både du og jeg!!!! Morsomt å tenke på i dag. De unge aner ikke noe om rens av semsekte skinn, vask av ull eller dresser. Alt kastes visst i maskinene, og slett ikke alt kommer ut helt!!! 🙂

    14. Margrethe Hjertaas: Det er fint å høre på og interessant også! Mye mer jeg skulle ha visst, men nå er det for sent for meg. Viktig å ta vare på minnene våre 🙂

    15. frodith: Rart er ordet! Mye var fint også, og samlende fordi vi ikke hadde all verden. Vi var hos tante på hytta. Fine minner for hytta lå bare 200 meter fra oss. 🙂 Klemsiklem til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg