Lykke!


Nok en gang har jeg opplevd å møte en bitteliten rådyrkalv på min vandring. Noe så nydelig.


De er ikke lett å lete opp sånn uten videre. Men om du er heldig, så ser du den legge seg ned. Det var det jeg gjorde i da da jeg gikk langs jordakanten for å se etter hareungene. Der lå kalven og trykket så fint som mammaen hadde sagt den skulle gjøre. Den er nesten som død, ikke et øre leet seg.


Disse rådyrene ser jeg ofte og de ser meg, så moren gadd ikke “bjeffe” en gang da jeg kom gående. Hun bare gikk mot skogen og lot den lille legge seg ned i enga. For meg var det bare å knipse mine bilder og gå videre. Jeg kommer nok til å se dem igjen ganske mange ganger framover,  og det er ikke meg i mot. For meg er dette lykke hvert år!
 

#foto #blogg #dyreunger #natur #friluftsliv
26 kommentarer
    1. Så fint å komme så nær….nydelig :)) Veldig flott å se rådyr..men de jeg har sett har vært et stykke unna meg…
      Skal snart sette meg litt ut i sola nå :)) Klem <3

    2. Ååååå herremin!! jeg hadde også blitt super lykkelig om jeg hadde kommet over denne!! Men hadde vært redd for å skremme den eller mammaen..men som du sier..så vet den kanskje at du ikke er noe trussel.. og tenk, det er derfor vi skal hundene i bånd….De kan jo fort komme over et sånt nydelig vesen og skremme det veldig!! Så herlige bilder!!! missunelig til tusen!!

    3. annebe: Utrolig artig. Jeg kommer ofte nær rådyra, for de holder til i skogkanten der jeg går tur. Men slett ikke hver gang man får sånne bilder! 🙂 Klemsiklem 🙂

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk! Gjett om det gjorde min dag da! Jeg skremte den ikke. Det verste med disse små er jo at de legger seg flate og om en hund eller rev kommer, ja da er de dessverre et lett bytte. De rømmer ikke fra faren stakkars, men ligger der klar til å bli bitt i hjel. Håper denne søte klarer seg fint framover! :)Du får ut på tur og snike deg som en fotojeger. Men med hunder i bånd er det nok ikke lett! 🙂

    5. VAAAR du så nærme, eller kraftig zoom i tillegg. Det ser ut som du ligger med nesen mot hans nesten 🙂 Så herlig uansett. Din heldiggris som får treffe de på din vandring. Jeg vil OGSÅ 🙂

    6. frodith: Jeg kunne ha klappe den lille. Sist gang jeg så en sånn liten kalv holdt jeg på å tråkke på den.Jeg gikk jo å så rett framover og stirret slett ikke på stien jeg gikk!!!!! De er supersøte. Gleder meg til å se den danse i enga framover. Ikke lett å bestemme seg for å treffe dyreunger, men man må være ute en del pleier jeg å si. Jeg vet jo hvor rådyrene går, og det er ikke det samme hvert år. Gamledyrene har sin vei da, men så blir de skutt og nye kommer til. Men har jeg med meg noen som vil se, så er det ikke så lett. Heldige meg har vist barnebarna tvillingkalver av rådyr og elgkalv noen ganger. Unger er veldig flinke til å snike seg også! Føler meg som den villmarksfotografen i mellom. Storkoser meg i skogen tidlig på morgene eller på kvelden, da er det lettest å møte dyrene, selv om det ofte er for mørkt for foto! 🙂 Klem :).

    7. margarites: Det rare er når disse små får beskjed av moren å ligge stille, så leer de ikke på seg i det hele tatt. De en som paralysert. Ja, jeg kunne klappet den, men det gjør man IKKE! Se men ikke røre, og så gå fort videre! Men et herlig møte var det!

    8. karidansen: Utrolig fin opplevelse som jeg har hatt mange ganger. Føler meg rik da! Her er det mange rådyr med kalver i år, så det blir spennende å følge med dem. Koselig med dyreliv. Jeg titter innom deg siden. Det har vært litt travelt i det siste skjønner du! Ha en vakker dag!:)

    9. Unni: Ingen problem denne gangen, men jeg hadde aldri gått så nær en elgkalv. Elgkua hadde vel sparket meg til døde. Så det gjelder å vite hva man gjør i naturen! Ha en fin dag!

    10. maiken: Kjempegøy. Nyfødte kalver legger seg bare rett ned og trykker, men ettehvert blir de mer rampete. Mammen kan be dem ligge stille, men de er som unger flest nysgjerrige og titter opp da!!!! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg