Sauer.


Endelig fikk jeg besøkt sauene også. Men det ble litt av en opplevelse. Bukkene var skikkelig hissige og lille lam hadde stukket av! Det var et koppelam som raskt krøp ut av de store hullene i gjerdet og fulgte etter meg bortover veien. Til slutt måtte jeg gå tilbake til gården og få hjelp. Jeg kan da ikke bare ta med meg et lam hjem heller! Han var lykkelig den lille, da matmor kom og løftet han opp.


Dette er villsauer og ville var de. Det gikk så ulla føyk kan man si. De driver å mister ulla si på denne tiden, og det var digre ulldotter overalt! Skulle nesten tro det lå en sau der, men det var bare en del av fellen. Ulla blir samlet inn, vasket og brukt selvfølgelig.De så ganske loslitte ut noen av dem, mens andre hadde alt i behold enda.Morsomt å se dem.

 

#foto #natur #dyr #friluftsliv #blogg
16 kommentarer
    1. Bra at ulla blir tatt vare på sjøl om den faller av og havner rundt omkring. Noen artige skapninger! Bra det var den omtenksomme Natheless som ble forfulgt av kopplammet! (Karidansen hadde gjort det samme!) 😀

    2. karidansen: Det ble en artig opplevelse, for det lille lammet breket jo som fy og jeg hadde da ikke med noe den kunne spise. En artig prat fikk jeg med eieren. Hun lo, for det var visst ikke første gangen den lamungen stelte i stand! 🙂

    3. Her var det mange sauer, og de med de svære hornene ville ikke jeg møtt på. Jeg har sett en sau stange ned en liten jente en gang. Hver gang jenten reiste seg opp stanget sauen henne ned igjen. Til slutt måtte min mann gå og gripe inn og “redde” jenten på ca 3 år. Vet ikke hvor foreldrene var, men de kan ikke ha vært så veldig langt borte. Sauene som nok var litt store lam, gikk løs rundt på en campingplass for mange år siden på Hedmarken 🙂

    4. Det ble stilige bilder , koselig med sauer..men hadde ikke likt å møte en hel flokk :)) Godt du fikk “levert”den lille..selv om den hadde vært koselig å ha hjemme..hehe..

    5. Du kunne da bare tatt med deg lammet hjem….hihih. villsauer ja,,så enkelt da, og gå å samle ulla..Flotte bilder av sauefamilien da!

    6. margarites: Uff, stakkars lille unge da! De voksne sauene her smalt i sammen, så det dundret i skallene på dem. Så jeg synes de så var skumle. Men jeg behøver slett ikke gå den veien og møte på dem igjen. Men fine å se på avstand er de!

    7. annebe: Nei, disse her var virkelig villsauer og kom meg litt for nær følte jeg. Nei, den villbassen ville jeg ikke hatt hjemme. Den hoppet meg nesten ned der jeg sto!!!! 🙂 Men søt var den!

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Nei, hjelp det hadde blitt alt for mye bråk tror jeg. Denne trippet ikke som et lite lam, men bumpet av sted som bare den! 🙂

    9. så bra det bare var ull som låg på bakken ) og for en nydelig historie hi hi klart du måtte følge lammet hjem,dett opplevde vi en gang med en flokk geiter,vi snudde og gikk motsatt vi forbi bonden så han ikke måtte lete etter geiter senere )

    10. fruensvilje: Litt annerledes enn med sauene som blir klipt. Man må jo stille opp når alt ikke er som det skal. Bare koselig det da! Ha en fin søndag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg