Gammelskogens hemmeligheter.


Noen synes gammelskogen er tung og dyster, men jeg synes den er spennende. Fortsatt er det skogsområder rett ved der jeg bor med tunge grantrær, kongler og myk skogbunn. Jeg elsker å snike meg rundt der inne, se etter sopp, høre på hakkespettene jobbe og ekkoet fra ravn og svartspett rulle. Noen ganger møter jeg rådyr som forsiktig tripper fram over gamle kvister og mose. Ja, jeg liker meg i sånne områder. I går var jeg der inne i kveldingen, og gjett hva jeg så?


Mose selvfølgelig og mange fuglefjær. Jeg begynte å “snuse” litt rundt. Var det grevlingen tro, eller reven? Det var mange fine huler under digre steiner, men en av trestammene var full av hvite flekker av fuglemøkk. Jeg tittet oppover stammen. Ser du det jeg ser på den bildet nede til høyre?


Men det var tussmørkt og masse kvister i mellom meg og uglen. Jeg snek meg opp på noen store steiner for å se bedre. Da stirret den rett på meg, før den tok vingene fatt og forsvant mellom de gamle trærne.


I dag tidlig måtte jeg gå avsted igjen. De har sine trær de uglene og der sitter de om dagen og sover. Så jeg fikk den samme veien og huket meg inn under tunge greiner. Der satt den og så på meg igjen. Herlig.


BIldene ble slett ikke så suverene, men det spiller ingen rolle. Dette var første gangen i mitt liv at jeg har sett og tatt bilde av en perleugle ( for jeg tror det er det den heter) i et tre! Vi hører denne ugla fra terrassen vår om våren og jeg har skimtet den i luften noen ganger inne på skogen, men aldri har jeg stirret den i øynene. Til og med to dager på rad! O lykke.


Gammelskogen har sine hemmeligheter og jeg skal snart innover igjen. Jeg skal vedde på at den uglen vender tilbake til det treet hver natt for å sove seg gjennom dagen. Og ser jeg den ikke igjen, så ga den meg et minne for livet.

#friluftsliv #foto #natur #ugle
18 kommentarer
    1. frodith: Kosa meg verre både i går kveld og i dag tidlig. Heldige meg som har skogen rett utenfor, da er det bare å knytte skolissene og ta seg en tur sånn innimellom. Klem til deg! 🙂

    2. tenk å få se en ugle i treet,ja det er et minne å ta med seg ,jeg synes bilda var fine ,skikkelig flott ))
      Gammelskogen er spennende,vi har en slik her også og det er spennende hver gang en vandrer der mellom grønnkledde trær og røtter.
      Ha en fin dag

    3. Kjære vene, så heldig du er som fikk se denne! Og det ble jo fine bilder også! Det er helt rart hvor glad man blir inne i seg når man får ett blinkskudd av noe så fint 😀

    4. fruensvilje: Jeg har sett ugler her og der i lufta, og jeg har jammen holdt en spurvugle som kræsjet i vinduet vårt, men aldri funnet ugle i et tre! Tenk alle de turene jeg har gått gjennom livet da. Dette var et høydepunkt, det skal være sikkert. Det morsomme er, at nå vet jeg hvilket tre den sitter i på dagtid, så det er bare å gå opp og hilse på den liksom! Håper du også får en super dag videre! 🙂

    5. Mona: Ja, jeg er superstolt! Bildene ble fine i forhold til avstanden. Man kan da se hvilken ugle det er i det minste. Jeg håper den sitter der igjen når jeg har veiene forbi. Klem til deg på fredagen! 🙂

    6. Som alltid, fullt av flotte bilder <3
      Og det med å se en ugle på denne måten, minner meg om at jeg må begynne å se litt oppover også når jeg er ute på tur 🙂 Jeg har en tendens til å se ned og rett frem og til sidene. Men sjelden oppover. Bortsett fra når jeg leter etter spennende skyformasjoner 🙂
      Jeg har sett en ugle en gang, i en grøftekant. En høstkveld. Den satt der og kikket på bilen som kom. Derfor vi så uglen, pga refleksene i øynene til uglen 🙂
      Håper du får se uglen igjen. Det er spennende synes jeg 🙂
      God klem til deg, og lykke til videre med uglebesøkene <3

    7. Fantastiske bilder, som ble som et lite eventyr :)) Og noen ganger så er det hva en får fanget med linsa som er det viktigste, ikke om skarpheten er helt på topp..men syntes Uglebildene ble flotte jeg :)) Fredagsklem <3

    8. Så nydelige bilder, Natheless 🙂
      Ja det er spennende å vandre slik i skogen. Oppdage nye ting!
      Jeg skal også ta meg en tur i skogen like ved der jeg bor 🙂 Det er koselig. En egen atmosfære.
      Men jeg er nok ikke like heldig som deg, og finner ugler der 🙂

    9. Ojjjj…så heldig du var!! DET var lykke ja!! Dit hadde jeg nok godt igjen ja..hihih..men er vel greit å la de være i fred også..Syns bildene var flotte jeg..er jo i skogen..og jeg vet hvor vanskelig det er å få fine klare bilder av ville dyr..de er ikke akkurat fotogene..hihi. Alle bildene var kjempe fine!! jeg elsker også sånne gamle, mørke skoger!!

    10. Åå, nå fikk jeg frysninger. Tenk du traff på en ugle og de flotte bildene av den også….
      Jeg er så facinert av ugler, har de mye i inventaret…:)
      Jeg har hørt ugler ofte , men er lenge, lenge siden jeg har sett. Og jeg er så pysete at jeg ikke hadde våget å gå å smyge meg slik i skogen. Da måtte jeg hatt med bodyguard….:)
      Kjekt å se deg her igjen forresten…

    11. Eva: Ja, det er lurt å titte litt opp, men nakken min liker det ikke. Jeg gjør det litt likevel!!!! Ugler er spesielle, og noen av dem er riktig søte også, som spurvugla og perleugla. Jeg så uglen igjen i dag tidlig, og den sitter der nok om jeg går samme vei i morgen også. Tenk så mange mennesker som går forbi det treet på trimstien inne på skogen hver dag, men ikke ser den. Ganske artig å tenke på hvor godt kamuflert de er. Ha en fin lørdag! Klem 🙂

    12. Etdiktomdagen: Si ikke det, de sitter jo der inne i greinene uten at vi oppdager dem. Morsomt var det virkeligTakk for hyggelige ord og ha en fin dag!

    13. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk! Det morsomte er at jeg kan se på den hver dag om jeg vil, nå som jeg vet det. Den har sin hvileplass i det treet og sitter der uansett vær sier de som vet sånt! Ja, de skal ha fred, derfor forteller jeg heller ingen andre om hvilket tre det er!!!!! Jeg kommer ikke nær, for treet er kjempehøyt. Men om jeg bruker zoomen på speilrefleksen blir det ganske fint, synes jeg!

    14. maiken: Så koselige ord fra deg Maiken! Alltid trivelig med dine kommentarer! Ugler er spennende. Jeg har til og med holdt en liten spurvugle i hånden en gang. Den kræsjet i stuevinduet vårt, og heldigvis levde den fint over.Jeg har gått i gammelskog siden jeg var liten, så det er for meg kjempegøy fortsatt. Men ikke alle er trygge i skogen, det er jo mange rare lyder der inne. Men du får skaffe deg en sånn bodyguard kanskje! Ha en vakker dag. Jeg legger ut noen flere uglebilder snart! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg