Grønt er skjønt!


Så mye fint det er i grønt der ute! I år har jeg funnet litt Myk Kråkefot og et Mikkemo(u)sehode! Mosehodet tok jeg bare bilde av, men Kråkefoten måtte jeg plukke med meg litt av.


Kråkefot er en spennende plante. Den vokser ofte i skogkanten mellom lyng og  mose. Utrolig lange stengler kryper bortover på bakken! Den kalles også lusegras, fordi avkok av den er fin til lusemiddel. Men det har jeg aldri forsøkt. Sporene på planten gir fra seg et hvitt pulver som tryllekunstnerene brukte i gamle dager, ja, kanskje noen bruker det enda? Kaster du det pulveret i bålet, så freser det skikkelig og spraker til. Det pulveret kalles også heksemel og ble brukt i fyrverkeri og for å få fram fingeravtrykk.


Jeg lagde meg en saftig krans. Hvor holdbar den er, aner jeg ikke. Dette er første gang jeg har prøvd meg med dette. Jeg synes grønt er skjønt.

 
Lett er det også å lage. En ståltrådring ble formet til enten et hjerte eller en krans, så var det bare å surre rundt kråkefoten. Etterpå festet jeg det med litt tynn bindtråd, så det sitter godt. Om noe av ståltråden synes, bryr jeg meg ikke om det. Jeg vet at den vil ruste der ute i vinden, og da forsvinner den brått inn i kransene som ektra pynt.

#foto #hobby #natur #dekorasjon #høst
19 kommentarer
    1. Så fine disse kransene var. Fikk meg til å tenke på at det er lenge siden jeg har sett kråkefot. Eller var det artig å lese om det hvitepulveret, visste ikke en gang at det fantes :). Ha en super dag fortsatt :))). <3

    2. BforB: Tusen takk! Du skulle se det hvite pulveret. Ganske artig når man rister litt på kransen og så drysser det som hvitt mel fra de små grønne blomstene. Nyt dagen!

    3. Flotte bilder! og ja, grønt er skjønt! Så fine kranser..så kreativt og flott!

    4. Myke kråkefot er noe av det lekreste jeg vet…… har laget krans en gang – den holdt ganske så lenge, var fin som gul også…… men nå lever den ikke lenger! Koselige bilder, og ja- grønt er skjønt <3

    5. Så lenge det er grønt ute er det skjønt! Jeg må kikke etter om denne finnes her på mine kanter, for det så ikke så vanskelig ut og var veldig dekorativt med de kransene. Er de myke også, så du ikke stikker deg når du arbeider?

    6. maiken: Her jeg bor er det ikke så mye av den, men vi var på sopptur og inne på skogen mot svenskegrensen fant jeg masse. Artig med litt annet materiale. Den er myk, men jeg klådde noe ille på fingrene etterpå. Kanskje jeg ikke tålte det hvite “tryllepulveret” som drysset fra “blomstene”? Neste gang skal jeg ta på hansker tror jeg. Håper du finner litt også. Lykke til!.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg