Uff så giftig.

Da jeg var liten lekte jeg ofte med denne planten om sommeren. Men jeg ante ikke hvor farlig det var. Man kan jo rett og slett dø av den. For to år siden døde en gartner i England, og de mente at det var fordi han hadde arbeidet med sånne planter. Skrekk og gru, sier jeg.


Den vokser gjerne  i gamle hager nå, og den er vakker,høy, flott og staselig. Den ville formen heter Tyrihjelm. Blomsten blir kaldt Lusehjelm og det er ikke fordi den har lus. men et avkok av planten kan brukes til lusemiddel.

I min barndom tenkte man visst ikke at den var giftig. Vi plukket av blomstene og lekte at de var tøfler til dukkene. Blomsten ble kaldt “Duene i arken” også. Det var de voksne som viste oss det første gang og siden holdt vi på med det stadig. Blomsten minner om en innelukket båt. Inne i “båten” sitter det to vakre duer. Her er blomsten vrengt ut, og fram kommer to duer på hver sin kvist. Husker at jeg som liten satt og klappet på de bittesmå duene. Men hadde jeg visst hvor farlig den leken var, så hadde jeg nok aldri gjort det. Vi haddde Storhjelm i hagen vår da ungene var små, men den ble fjernet fort, for at de ikke skulle leke som meg. Skulle du bli fristet til å lete etter duene, så bruk hansker.

#foto #blogg #hverdag #storhjelm #tyrihjelm
18 kommentarer
    1. Uff…ja det gikk som regel bra før i tiden også..men ikke alt man viste..Tror ikke jeg har lekt og studert denne her.. Er jo flott da! Nydelig bilder!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, det er merkelig at ingen av oss ble syke. Tålte vi mer før tro??? Knis-knis. Vi lekte med liljekonvall, revebjeller og andre giftige planter til stadighet, men vi spiste aldri blomster da. Husker jeg spiste et rødt bær en gang, som ingen visst hva var og jeg ble fulgt hjem av de eldste ungene. De ga klar beskjed om at nå skulle jeg dø. Kan tro jeg var redd. Siden dyttet jeg aldri noe ukjent i munnen. Takk for hyggelige ord og ha en din dag.

    3. en vakker blomst.Desverre har vi mange giftige planter i faunaen vår,det går som regel bra om en ikke putter plantedeler eller fingre i munnen,men virkelig ikke noe for barn å leke med

    4. fruensvilje: Ja, det er mye pent, men farlig også. Viktig å fortelle ungene om dette, for da blir de litt mer forsiktige kanskje. Ha en fin dag 🙂

    5. Oi det der visste jeg ikke. Viktig å være litt føre var med planter. Jeg har revebjelle og den er giftig den. Moornings foresten <3 og stor god klæm <3

    6. Jeg kjenner ikke igjen denne blomsten. Men ja, før i tiden var det meste en risiko i forhold til i dag. I dag er vi overbeskyttet. Men gifter, de klarer vi oss uten. Så godt at det er mer kunnskap om sånt nå 🙂
      Vakker var den jo da, blomsten 🙂

    7. Uff, det visste jeg ikke gitt ☻ Jeg har også surret med de blomstene før. Takker for info.☻
      Ønsker deg en finfin kveld vennen + onsdagsklem ♥♥

    8. ladyaugust: Mye vi ikke vet, før vi er mitt opp i det. Men det vi vet, bør vi fortelle andre. Mornings du. Ny dag og nye muligheter. I dag rydder jeg litt skap innimellom annet. Klem til deg 🙂

    9. REBECCA HOLDER: Tror mange av oss lekte med dem da vi var små.Kanskje ble vi syke av putte fingeren i munnen etterpå, men oppkast om omganssyke hadde man da stadig. Tror ingen koblet det til blomster!!!! ::)

    10. Eva: Man skal nok tenke seg om både en og to ganger med blomster som denne. Jeg lekte med disse blomstene hver sommer da jeg var liten, men jeg levde da over. Jepp, den er veldig pen. Ha en fin dag! 🙂

    11. Rriittaa: Hvem har ikke surret med dem? Men det er skummelt når den er så giftig at man kan dø av den. Viktig å vite sånt. Klem til deg på tordagen 🙂

    12. dedicat: Ja, jammen er det godt man ikke visst det der, for da hadde vel hagen hjemme vært jevnet med jorden. Vi hadde visst mange giftige planter der, som liljekonvall og revebjeller, og så den vakre storhjelmen da. Men man lever, man lever!!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg