Jula varer ved!


Ja da, her er det jul i massevis enda. Koser meg med juletre og pynt. I år ble det nytt kunstig tre og jeg er veldig fornøyd. Pynten på treet er som vanlig. Litt gammelt, litt nytt, ting barnebarna har laget, brodert fra en søster, heklet fra mamma og serviettdekopagekule fra min andre søster. Akkurat sånn jeg vi ha det, med minner fra alt vi har omkring oss. Jeg har nøkleringbamse fra ferie, stjerne fra lillebror, figurer fra Afrika, gamle julekort, sløyfer, kuler vi har kjøpt på tur og nisse fra mitt første juletre.


På julaften var det etter gammel tradisjon, med masse stearinlys og juleevangeliet før vi spiste middag, gaver og kos.


Jeg fikk malte lys av eldste barnebarnet og de er jo så fine. Nå er det litt tilbake til hverdagen her, men fortsatt jul som vanlig. Her feirer vi gjerne trettendag jul før vi rydder vekk. Innen tjuende dag Knut, skal jo jula være vekk uansett. Ute er det rimfrost i dag og det skaper stemning skal jeg si. Om værdamen har rett, så kanskje det kommer et lite dryss av snø også. Da blir det virkelig fint. Jeg har lagt opp dagen så jeg rekker en tur ut i lyset, om det blir snø. Da må det jo tas noen bilder. Ønsker dere alle en fin dag med masse glede i det nye året.

#blogg #jul #vinter
24 kommentarer
    1. Hei!
      Nydelig jul hos deg 🙂
      Her er julen nesten helt borte 🙂 For meg er det ikke jul i det nye årets start. Januar og rene blanke ark uten jul 🙂
      Men jeg forstår jo at det er koselig og at det er tradisjon med 13 dag jul og 20 dag jul 🙂 Jeg har ekte tre og allergisk så er glad når det er kommet ut av stua 🙂
      Ha en flott dag!!

    2. Etdiktomdagen: Tusen takk. Ja, vi feirer litt forskjellig. I min familie har vel alle jul til trettendedag, minst. Noen har hele neste uke også. Vi begynner ikke med den røde julepynten så tidlig heller da. Jeg pynter litt i hele advent og til julehelga kommer det røde fram. Uff, allergi er ikke gøy. Jeg tåler veldig dårlig både juletre av gran og juleblomster, så vi har plast. Det gjør også sitt til at treet står like pent da! Her sa de snø i dag, men vi fikk regn i rimfrosten. Gjett om det var glatt i formiddag. Nå skinner sola igjen, og den grønne vinteren er på plass. Ha en vakker dag med blanke ark. Finn fram fargene og begynn å streke opp det nye året!

    3. Etdiktomdagen:Storm igjen! Ja, det været det kan vi ikke gjøre noe med i det hele tatt. Jeg tror ikke jeg skal gå ut mer i dag. Det er speilblankt. Jeg gikk etter posten og det får jammen være nok. Ingen brudd nå nei. Kos deg inne. Klemsiklem 🙂

    4. det var et vakkert julehjem,nesten synd å ta det bort ) vi har også julepynten til 13 dag jul,så hjemmet vårt skal få være julehjem til helgen ,men da tar jeg det bort )) det er trasigt når det blir speilblankt ute,da er det greit å ha piggsko,eller holde seg innomhus )) ha en fin kveld da

    5. frodith: Jepp, jul i massevis enda, og jeg koser meg. Har du sommer allerede, men en mørk sommer? Ja, det er ikke lett med dette været. Kos deg uansett. Klemsiklem 🙂

    6. fruensvilje: Takk du. Her koser vi oss enda en stund. Når man først har pyntet, skal det jo nytes. Pluss at jeg får besøk av en niese som gjerne vil se julen hos oss også. Til helga skal julelysene brennes ned og jeg skal drikke julebrus. Piggsko har jeg ikke, men pigger til å sette på. Men i dag holder jeg meg inne. Ha en vakker kveld 🙂

    7. Holder på julen noen dager til jeg også. Det er siste året i år jeg har ekte tre, tror jeg da…:)
      Rydder bort litt annet sånn litt etter litt.
      Godt nyttår til deg forresten!

    8. maiken: Takk du! Jeg måtte slutte med ekte tre da sønnen vår ikke kom hjem til jul på grunn av jobben. Et ekte tre hadde jo gjort sitt i en varm stue etter fjorten dager. Treet “høstet” seg selv så kulene trillet. Vi feirer hans jul på 13 dag når han har vært i jobb. Men i år var han hjemme!!!! 🙂 Pluss at jeg tåler ikke ekte gran. Holder på å klø meg vekk for å pynte det. Kjempefornøyd med treet jeg kjøpte på Plantasjen i plast. Det ser jo helt ekte ut. Her blir alt på plass ut uka, og så er det slutt. Koser meg i kvelden med lys og hygge. Ha en fin kveld du også. 🙂

    9. Ja det er så koselig å se et tre med sjel..og minner..Det er jo herlig å ha..Ser så julete og fint ut hos deg! Vi tok alt ned i dag..jeg orker ikke mer..og føler ikke noe julestemning mer..så måtte få det litt ryddig igjen..men de som liker julen og tingene..må jo ha det så lenge de vil! Ha en god kveld!

    10. Så koselige julebilder. Og det er kjekt med julepynt som betyr noe, som det følger minner med. Her er fortsatt julen på plass, men den blir nok ryddet ut til helgen. Det pleier å bli så “nakent” når alt som har med julen er ute.

    11. dvergpinschere i mitt hjerte: I dag ble det skikkelig julestemning med snø i lufta også! Noen orker ikke mer og det kan jeg skjønne om man ikke er julemenneske. Men jeg synes også det er litt letter når alt blir ryddet vekk igjen. Da blir det brått vår i stua med kvister til driving!

    12. margarites: For meg er det mange minner på juletreet og ellers i huset. Ja, litt tomt blir det når man rydder vekk og særlig rødfargen kan jeg savne litt. Men da er det inn med kvister til driving og så er det brått vår! Ha en fin dag. Her snør det jammen!

    13. Etdiktomdagen: Uff den isen er ikke morsom. I går kveld gikk vi tur i grøftekanten, for asfalten var glassert mange steder. I dag har det snødd over det glatte, så det er ikke trygt. Men jeg koser meg inne. Ha en vakker fortsettelse av dagen!

    14. dedicat: Gjett om jeg koser meg da. Nå begynner det å minke på julekakene, men det er kanskje like greit. Her blir det julekos til over helga, så får jeg ta våren! Men det snør ute, så jeg tror jammen vi får litt vinter! Ha en fin dag videre begge to!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg