Blåmandag.


Dagen i dag heter visst det, blåmandag. Men det er vel ikke mange som følger disse merkedagene lenger? I går var det fastelaven, i dag blåmandag og så kommer fetetirsdag og askeonsdag. Blå kan jo denne dagen være, men jeg spiser maten min som vanlig. I gamle dager skulle de være sparsomme med maten i dag og skikkelig dundre til med fete saker i morgen, for så å gå inn i fasten mot påske.


Snøen kom og gikk her i helga, men det var vårlig i skogen.


Noen steder lå snøen ganske fint og jeg måtte lage meg en liten snømann før det smeltet. For i dag regner det som bare den her, så vinteren varer ikke. Nå banker våren på døra.


Om du ser godt etter på de nederste bildet her, så der du en blåveisknopp mellom vanndråpene. Herlig for snart er det mars!

#foto #blogg #natur #vår
18 kommentarer
    1. veldig fine bilder,jeg følger nok ikke disse merkedagene heller,tenkte ikke på fastelaven i går før min svoger bemerket dagen,i dag skal jeg lage risengrynsgrøt og i morgen hvet jeg ikke hi hi ha en fin dag

    2. Så flotte bilder! Selv om jeg ser at det er mye “slafs” altså regnet som gjør snøen myk og våt..Pluss grader her i dag også..og “slfs” på bakken..jeg fant også blåveis på fredag! DA kommer våren snart vettu..Disse merkedagene følger ikke jeg…er litt kjedelig der..hihih Ha en god blåmandag!

    3. Så fine bilder 🙂 Ja noe er i gjære…… vår 😉 Jeg husker disse dagene fra da jeg var barn…. Tror ikke så mange tenker på det lengre…. Ha en fin blåmandag! Klem 🙂

    4. Oooh så deilig at snøen ble vekk og at våren er på lur 😀 Du jeg liker den fetetisdagen alt 😀 Mandager derimot er ikke så digge. Her smelter snøen også og jeg gruer meg til treninge i kveld. Nydelige bilder fineste du. Håper dagen din blir fiiin selv om det er slankemandag og greier. Stoor god klæm <3

    5. Jeg har ikke blåmandag altså…mer mandag-mandag, og det er greit 🙂 Men det var litt blått og fint hos deg 🙂 MEn i morgen er det fetetirsdag og DET skal jeg heller feire litt, sjokoladen ligger klar 🙂

    6. fruensvilje: Tusen takk. Nei, det er vel ikke mange som følger sånt lenger eller tenker på det. Men fastelavenboller blir det da på de fleste. Kos deg med grøten, her blir det kjøttkaker og surkål!!!! 🙂

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk du! Ja, slafs var det i går, og nå er det nesten ikke noe igjen av denne vinteren. Herlig med de gryende vårtegnene. Her spiste vi fastelavensboller, men de andre dagene hopper jeg nok over og lever som vanlig. Men litt morsomt å tenke på det da.:)

    8. lulltove: Jepp, det våres der ute og det er herlig. Jeg også hørte om de dagene da jeg var liten og synes de var rare og morsomme, selv om vi ikke fulgte det med mat annet enn til fastelaven da. Boller med krem er jo godt 🙂 Nyter blåmandagen jeg og har spist sjokoladekake med sønnen vår:)

    9. ladyaugust: Mer snø i morgen sier de? Det er enda tidlig, så det kan bli masse snø enda. Her er det visst ingen slak mandag. Det ble en tur til sønnen og der ble det både sjokoladekake og kokosboller. Gjett om jeg koste meg da! 🙂 Nyt dagen i blått! Klem 🙂

    10. frodith: Ja, det er sånn det er her også, mandag og ferdig med det! :)Her er også sjokoladen klar, så vi får nok begge en fin fet tirsdag! Klem 🙂

    11. Robert’s Photography and Digit: Ja, blått er fint det også! Her regner det i kveld. Litt artig med gamle skikker og navn på dagene. Det går vel i glemmeboken snart alt sammen. Ha en fin kveld 🙂

    12. Vera Lynn: Her plasker det ned i kvelden og snøen er vekk. Men de spår kuldegrader i natt, så det blir spennende å se hva man våkner opp til i morgen. Koslig inne da med stearinlys og appelsiner. Ha en vakker kveld 🙂

    13. fjellgeitbundingen: Blåmandagen i starten av fasten var nok ikke videre morsom, og dermed har vi i nyere tid adoptert navnet til dumme slitsomme mandager! Min mandag har hatt et fint blåskjær over seg men det er fordi det har vært trivelig. Jeg har spist kake med sønnen og gått trimtur i kveld i regnet. En fin blå mandag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg