På rømmen!


Nei da, elgene er ikke på rømme. Det var meg det. Jeg slapp alt jeg holdt på med og rømte til skogs i går. Med vær som var perfekt for strøvtog,og dyr i bevegelse, så orket jeg ikke sitte inne å jobbe. Jeg tok rett og slett formiddagen fri. Er man freelands, så bestemmer man da heldigvis selv. Jeg så elgkalvene fra i fjor igjen. Myke skogstier dekket av gamle barnåler er gode å gå på for mennesker og dyr. Elgene forsøkte å gjemme seg, men jeg fant dem fort igjen. Jeg synes de er så stilige med sine lange ben. Den ene lokket og jamret seg etter mamma, men mamma lever visst sitt eget liv om dagen.


Hun holdt til nede på gressenga. Store stykker var som klipt av en maskin. Synlige bevis på hat hun hadde spist godt. Hun så litt rufsete ut i pelsen, men det er vinterpelsen som skal av. Om hun har fått kalv enda eller ikke, vet jeg ikke. Men fjorårskalvene vil hun ikke ha noe med lenger.


Ikke lett å se denne elgen? Den lå under noen grantrær rett ved stien. Jeg stoppet, for her ble det for nær. Den reiste seg i hele sin høyde og stirret nysgjerrig  på meg, men den luntet avsted etterhvert. Da oppdagen jeg elg nummer to, på andre siden av meg. Den løp fort over hogstfeltet og ble borte, så den fikk jeg ikke bilde av. Jeg snudde kloklig og gikk samme vei tilbake. Man leker ikke med ville elger, og nå skal de ha fred for meg. At de oppsøker meg når jeg er ute og går, det kan jeg ikke noe for, men dyr er dyr og mennesker er mennesker.

#natur #foto #blogg #friluftsliv
10 kommentarer
    1. å for en flott opplevelse,du er heldige som har mulighet til å få oppleve didde flotte dyrene så nerme )) men jeg hadde nok klokelig snudd jeg også hi hi

    2. Ojjj..så heldig du er!! Så mye elg! ja før var det masse elg her på Hurumlandet…men nå er det bare to tre igjen..synd..for det er så koselig å vite at det er liv i skogen..men ja..man spøker ikke med dem…Flotte bilder!! og jeg misunner deg opplevelsen!! Ha en god dag!

    3. fruensvilje: Her er det faktisk ganske mange av dem i nærmiljøet. Naboen traff på en diger elgokse i går. Elger er ikke til å leke med akkurat. Jeg snur når jeg kommer for nær. Dette er altså fem minutter fra huset vårt å gå. Men de er stilige å se i sitt rette element! Ha en fin dag!

    4. dvergpinschere i mitt hjerte:Kosa meg skikkelig. Selv om bildene ikke ble så klare, så fikk jeg meg en fin opplevelse. Her er det ganske mye elg nå faktisk. Vi ser dem daglig. Nyt dagen hos deg!

    5. Hvor nær er for nær? Det er dette spørsmålet jeg stiller meg selv når jeg er ute og går tur. Risikoen for å treffe elg er ekstremt liten, da det ikke akkurat er så mange av dem her. Men det skjer vel en gang i skuddåret at man hører om elg som forviller seg inn i byen her. Og da som regel unge elger, som sikkert akkurat har løsrevet seg fra mammaen. Det finnes jo andre dyr også. Men felles for dem alle sammen er at de sannsynligvis er reddere for meg enn jeg er for dem 🙂
      Det er utrolig fascinerende å se bildene her, og lese hva du skriver. Tenk å komme så tett på disse ville dyrene? Jeg synes det er fantastisk 😀
      Ønsker deg en strålende fin dag 🙂
      Klem

    6. Eva: Jeg synes at når jeg ikke har trær i mellom meg og elgen lenger, da er det alt for nær. I går var jeg vel under ti meter fra den som lå der og slumret inne mellom grantrærne. Jeg så den ikke før den begynte å vifte med ørene!!!!!! Nei, disse dyrene liker jeg ikke å komme nær, for de sparker i fra seg noe skikkelig. Ungelgene er jo mest nysgjerring, men jeg vil ikke ha en sånn travende etter meg på skogstiene. Men artig er det å se dem på litt avstand! Jeg vet jo hvor de holder til her i nabolaget, så vi ser dem ofte bare vi går en tur i nærheten. Nå gleder jeg meg til en ny elgkalv eller to. I fjor så vi dem mange ganger, men jeg fikk ingen fine bilder til å vise fram av det. I skumringen blir bilder for utydelige. Ha en vakker dag. Her skinner sola i dag også. Klemsiklem 🙂

    7. Margrethe:Tusen takk! Jeg gikk innover på samme sted i kveld, men ikke et dyr å se denne gangen! Men de er der inne mellom trærne selv om vi ikke ser dem. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg