Smak.


Så vakre de er, syrinene. Jeg angrer bare på at jeg ikke plukket med meg noen hjem fra skogen. Det er så herlig å pynte kaker med de bittesmåblomstene eller fryse dem inn i isterninger.


Men ramsløk har jeg fått plukket i år. Planten dufter av hvitløk. Bladene kjørte jeg i stavmikseren med olje, salt, pepper, sitronsaft og litt tørt brød. Herlig pesto til å ha på stekt fisk framover.


Blomstene ble også brukt. Jeg puttet dem ned på en pen, liten flaske og helte på olje. Det blir en fin ekstrasmak til stekingen.Gøy å plukke inn fra naturen. Jeg burde være mye flinkere til det, men jeg får være fornøyd med at jeg får til noe hvert år!

#foto #blogg #natur #smak
16 kommentarer
    1. Her finnes også ramsløk, men jeg har ikke kommet over noe, og hadde vel ikke visst hva det var 😉 Er vel mer der at jeg bruker det jeg dyrker i egen hage. Da vet jeg i alle fall hva jeg holder på med 😉
      Men syrin har jeg. Og jeg gleder meg til treet blir større, og får flere blomster. For da skal det bli koselig å bruke som snittblomst også 🙂
      Delikat det du har laget til her <3
      Klem

    2. Nydelig med syriner..og dekorativt å pynte med.. men kan de spises , siden du har dem i isterninger..eller må man spytte dem ut..hehe..
      Pestoen så fristende ut..og den flaska ble dekorativ.. Ja man får være fornøyd med det man får til og kose seg med det :)) Alltid innbydende bilder hos deg :)) Klem <3

    3. Ja, de er vakre. Naboen har et som bøyer seg over i min hage, og det er absolutt helt greit….:)
      Jeg ser og beundrer alt flora jeg går forbi ute, men tenker ikke på at det kan spises…

    4. Syrinen er helt nydelige! Flotte bilder du har. Ramsløk har jeg aldri vært bort i, har bare hørt om at det finnes mye av den ute… Jeg er litt skeptisk av meg og tør ikke helt å stole på det som vokser ute, uten at det har vært innom en butikk først. Litt dumt egentlig, for det finnes mye “gratis mat” der ute 🙂

    5. Mye fin pynt i naturen 🙂 Du kan lage noe av alt du finner du, enten mat, pynt eller annnen kunst 🙂 Flinka <3 Håper du har det bra Natheless <3

    6. Eva: Her hos meg er det bare et sted jeg vet det vokser Ramsløk og dit må jeg kjøre bil et godt stykke. Jeg glemmer det ofte.I år fikk jeg plukke det i en gammel hage, og det var så artig. Gleder meg til å bruke det. Jeg plukker ofte litt i naturen som brennesle, granskudd, mellestokk, skvallerkål og noen urter. Kjempekoselig. I helga smakte jeg Hylleblomstsaft og det er jo så godt. Neste år må jeg få til det igjen. Naturen er et skattkammer for den som leter!!!! Men man må vite hva som er bra for oss da. 🙂 Tusen takk for hyggelige ord! Klem til deg 🙂

    7. annebe: Jepp, de kan spises som kløver, blomkarsje, stemor, geiterrams og mye annet. Om de smaker så godt er vel en annen sak, men de er dekorative. Det finnes masse info om det på nett, så let i vei. Alt skal være usprøytet selvfølgelig. Hos oss spiser vi blandt annet stemor som har stått i hagen i mange år, fioler fra skogen, markjordbærblomster, gressløkblomster, litt gjøkesyre og flere andre slag innimellom. Fin dekorasjon med naturens blomster på kaker og i salater. Gressløkblomstene smaker jo løk, så de er til kjøtt, fisk, kylling og salat selvfølgelig. Smak deg fram!!!! Morsomt å teste ut litt spennende farger og smaker. Tusen takk for snille ord og ha en fin dag!

    8. margarites: Ikke alle vet hva Ramsløk er. Den er lett igjenkjennelig på lukten. Den ligner liljekonvall, men duften er som hvitløk og blomstene minner om en aliumløkplante. Ja, det er mye fint der ute. Løvetann og nesle er jo også godt! 🙂

    9. frodith: Ja,det bugner der ute nå. Bruk fantasien, så finner du også på masse vet jeg. Koser meg med kreativitet. I dag var det den ramsløkoljen, i morgen er det kake til en barnebursdag. Jeg er sliten om dagen, men har det fint likevel. Snart sommerferie er det jo også. Masse som skal være klart før den tid, og jeg må rekke å hygge meg litt også. Klem til deg og tusen takk for omtanken 🙂

    10. Så flotte bilder! og kan man spise syrinblomsten?? Så herlig og flott oljen blir seendes ut med blomster oppi…så smart!

    11. dvergpinschere i mitt hjerte:Takk du! 🙂 Jepp, syrinene er ikke giftige og de er supre til å pynte kaker med for eksempel! Masse gøy å finne på! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg