Gresskarskjæring.

Klar for ungene. Nei da, det er ikke Halloween før på tirsdag, men her er det et privat arrangenment i nabolaget i helga.

Jeg synes det er gøy å skjære gresskar, selv om jeg heller vil ha julebukker enn halloweenfest. Gresskarene er så fine i fargen i høsten og det er koselig med en lykt ved døra. Jeg tegner motivet rett på gresskaret med en tusj og skjærer etter det med en sånn linoliumskutter. Men det går fint å bruke tuppen på en potetskreller også. Tusjstrekene vasker jeg vekk etterpå.

Mitt gresskar var såpass lite at jeg hulte det ikke ut før etter at jeg hadde skåret det klart. Har du  et digert et, er det jo mye enklere å håndtere om alt er fjernet inni først. Bruk en skje og hold godt nede ved skjebladet og skrap vekk kjøttet langs kantene til det er en centimeter tykt. Da vil det skinne igjennom det når du tenner lyset. Vanligvis lager jeg noe av alt kjøttet, men dette gresskaret var visst skadet. Det luktet skikkelig surt og var ikke fristende å bruke til mat.

Nå gleder jeg meg til å se det lyse. Jeg bruker et batterikubbelys. For det første er det ikke farlig for noen, pluss at gresskaret holder dobbelt så lenge når ikke lysets flammer varmer det opp. I dag så jeg enda en fin ide. Noen hadde tatt fram drillen og brukt bor i forskjellige størrelser. Hele gresskaret hadde gått mange hull  og gjett om det var fint. Det må jeg prøve til neste år.

#blogg #helg #halloween #gresskar #gresskarskjæring #hobby #foto
14 kommentarer
    1. Så flott det ble!! og du er så flink til å finne på ting…Blir sikkert så lekkert når kvelden senker seg og du kan tenne lyset i lykten…Kos deg med dagen!

    2. Jepp,, jepp.. ante meg 😀 Når du sette i gang så er det ikke nok med to hull som øyer og et lite nesbor og en skjev munn … nei.. 😛 😀 Du vakre og kreative sjel 🙂

    3. Søtmonsen ): Jeg synes det er veldig gøy å forsøke seg. Jeg har baksiden igjen som jeg også kan øve på om jeg vil. Vanligvis lager jeg gresskarchutney av innholdet, men i år var mitt gresskar ødelagt. Men det gjør ikke noe for jeg har kost meg med det likevel. Ha en fin kveld 🙂

    4. annebe: Veldig fin lykt og man kan jo ha det til annet enn Halloween også. Her ringer ungene i nabolaget på og gjett om det går unna på gotteriet! Klem 🙂

    5. Så flott gresskaret ble! Jeg har kjøpt inn godteri tilfelle det dukker opp noen skumle typer her på tirsdag. Litt pynt utenfor må jeg nok ha også da 🙂

    6. margarites: Tusen takk! Her gikk det unna på godteriet i går. Men de var så høflige og humørfylte de ungene at det var bare gøy. Litt pynt i høstmørket er koselig. Ha en vakker søndag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg