Bakst.

Så var det kvelden igjen. Dagene raser avgårde her. Nå er Nordlandslefsene klare, og jeg har prøvesmakt til en kaffekopp. Resten gikk rett i frysa, ellers tror jeg det brått forsvinner!!!

Koselig å bake, men det tok lenger tid enn jeg hadde beregnet. Brått var jeg tom for mel? Så var det en tur til butikken, før jeg fikk kjevlet ut resten. Noen ble tynne og andre tykke, for dette er jeg ikke en mester i akkurat. Men det ser koselig hjemmelaget ut da!

Det ble en fin stabel som skulle smøres med en sukker, kanel og smørblanding.

Det ble nærmere 100 snipper! Halvparten skal vi selv ha til jul, og den andre halvdelen blir med til markedskaffen.

Tidligere denne uken ble det tre langpanner med honningkake og gjett om det duftet jul her. Nydelig med krydder som ingefær, nellik og kanel. Jeg spiser honningkaken med smør og brunost på. Joda, jeg er visst allerede godt i gang til advent. God helg.

#foto #blogg #vinter #advent #mat #kaker
20 kommentarer
    1. Ååå det så godt ut..og litt annerledes julebakst..myke og gode kaker..nammis…honningkake med brunost her jeg ikke smakt..men ser nydelig ut! God kveld i stua til deg!

    2. Åh, minner 😀 Mamma baker alltid lefse til jul <3 Hun og gammel tante ^^ De har begynt å lage noe de senere årene etter at de fikke i oppskrift av min tante oppe i Finnmark. Lefse med brunost inne i lefsa 😀 Ikke sånn man smører på, men inni 🙂 Den er veldig god ^^ Men slike lefser med smørblanding av sukker og kanel er da jaggu godt ja 😉

    3. Nam, så deilig! Her har jeg ikke begynt på noe bakst enda, men må nok snart i gang. Har lovet mamma å bake litt til henne også for hun er nyoperert og avhengig av to krykker i minst to måneder. Ikke lett å bake noe selv da. Men hun har alltid hjulpet oss barna når det var behov så nå er det vår tur å hjelpe henne 🙂 Bildene dine av bakverkebe ser lekre ut!

    4. Toini: Det blir litt tradisjonellt også etterhvert som krumkaker, men jeg liker å ha litt annet ved siden av. Tror jeg skal bake en fruktkake og et par sukkerbrød, så har jeg alt klart i frysa når vi skal ha folk i jula. Kos deg på søndagen!

    5. Rriittaa: Takk du! Her skinner sola og jeg er i gang allrede med kos og hygge på søndagen. Tegner litt i dag til julekalenderen jeg skal forsøke å få til her på bloggen. Hjerteklemmer tilbake!

    6. Søtmonsen ): Hos oss var det mormor som fikset dette. Mamma arvet takken, men har ikke tatt opp den arven. Jeg har ønsket meg takke i noen år nå, for det kunne vært gøy å forsøkt seg med det også. Disse Nordlandslefsene steker jeg i stekovnen. Din lefse høres herlig ut. Vi spiste en oppe i Steigen i fjor sommer, der de hadde “møsbrøm” på, det minnet meg om smeltet brunost. Mange gode oppskrifter vi har i det ganske land. Ha en vakker dag!

    7. margarites: Jeg er jo tidlig ute, men det er godt for det som er gjort. Nå ligger det jo i frysa og venter. Så fint du kan bake litt for moren din da. Min mamma baker minst 11 slag til jul og deler rundt til de som ikke baker selv, selv om hun nærmer seg 90, men lefse har hun aldri laget. Så her får hun smake mine! Koselig å hjelpe hverandre. Jeg baker gjerne store porsjoner og da blir det til flere. Klemsiklem til deg på søndagen! 🙂

    8. Du allmektige fader.. håper inderlig at ikke madammen ser innom 😛 Har fått avsegstyrt henne på baking.. pjuhh… 😀 Men jeg mæ si det så utrolig bra ut 😀 Beklager at jeg er så lite synlig.. går i bølger med å rekke innom her. Men har nok mest med prioriteringer å gjøre 🙂 Lykke til med Juleforberedelser 🙂

    9. dedicat: Hoppla, du får kjøpe noe ferdig, så blir hun ikke fristet til å lage selv vet du!!! Det er jo litt jobb. Det smakte godt, men jeg måtte skynde meg å legge resten i frysa, ellers hadde det vært tomt før jul. Nei, man rekker ikke alt, sånn er det bare. Blogg når du har tid. Ha en vakker dag der oppe i nord!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg