Rett eller ikke.

De siste årene har jeg fått fryktelig mange rare kommentarer, og de er ikke av det snille slaget. Jeg kan ikke noe for det, men jeg blir lei meg. Kanskje er jeg hårsår, men det er håret det gjelder mest nå om dagen. Selv om jeg også har fått kommentarer om vekt og fasong.Ingen av oss er like, så hvem er det som har rett til å fortelle andre hva som er rett?

Men det var håret jeg skulle snakke om. Jeg har latt det bli grått, og hjelp for kommentarere man får. Folk får hakeslepp og sier de ikke kjenner meg igjen. Det hjelper slett ikke på selvtilliten alle de ordene som strømmer ut. Jeg har møtt flere som sier rett ut hva de mener. Noen har til og med ledd av meg. “Du kan ikke gå sånn. Se til å farge håret. Grått hår er så stygt. Langt, grått hår er enda verre. Du blir så gammel og nesten usynlig. Stell deg! ” Da jeg var yngre fikk jeg høre at langt hår kunne man ikke ha når man hadde barn. Det måtte settes ordentlig opp i hvert fall. Ikke kunne man ha for store krøller heller og ikke fletter. Var man voksen så gikk visst ikke det? Hvem er det som skal bestemme hva som er pent eller stygt? Ikke vet jeg. Noen sier at rødt hår er ille, musebrunt hår er trist, svart hår ser billig ut og de blonde har jo ikke noe i hodet eller? Hvem er disse menneskene som slenger rett ut hva de mener uten å forstå at de sårer den som står der? Jeg må innrømme at i dag gikk jeg ut av kjøpesenteren klesbutikken med tårer i øynene. Handle? Nei, jeg orket ikke se det grå trynet mitt i speilet. Ikke hjelper det at andre sier jeg er ok heller, for det går liksom ikke inn i hodet mitt lenger. Må jeg begynne å farge håret igjen for å slippe sånne kommetarer, eller skal jeg sette nesa i været og blåse i dem. Hva hadde du gjort? Jeg er visst alt for veloppdragen til å svare tilbake med samme mynt, men det er jeg glad for. Hvorfor må vi såre hverandre? Jeg liker det ikke. Vi er forskjellinge vi mennesker. Noen liker det ene og noen noe annet, men det er da ingen fasit på hva som er rett eller? Men jeg kan ikke noe for det, av gammel vane, lar jeg meg duppere av disse menneskene.

Sånn da fikk jeg blåst av meg litt her. Jeg har fortsatt grått hår og om mulig enda flere grå hår ble det av ergrelse over dumme kommetarer av mennesker jeg møter på min vei. Neste gang jeg ser en av dem, kommer jeg til å gå en omvei for å slippe flere kommentarer. Om det virker uhøflig, så får det heller være det. Jeg hadde en god dag da jeg dro hjemmefra i går, men jeg ble jammen fort vippet av pinnen.

#blogg #foto #hverdag
42 kommentarer
    1. HÆ??!
      Var det første som slo meg da jeg begynte å lese…………..
      Så lente jeg meg fram for å få med meg hvert et ord som står der………….. HVA?
      Også…………..
      Igjenkjennende……………
      Så sørens at vi mennesker skal være så dumme og bedrevitenden……………………
      Det er opp til hver enkelt om de vil farge håret, ha det langt eller kort…………. hva som er passende? Ja, hvem bestemmer dette da?
      Jeg tror det er meg og deg som bestemmer. Men ja………… tilbakemeldinger sårer. Bedrevitende som forteller der hvordan du egentlig bør se ut og slikt………….
      Men hvem er de?
      Det er meg og deg som ønsker å bestemme over oss selv.
      Noen hvisker at de som snakker deg ned og vet bedre ikke egentlig har det så godt med seg selv og er sjalu…………
      Huff……………. vi er ikke greie med hverandre. Hvorfor kan vi ikke få bestemme selv hva som passer oss. Ja spørre etter råd – få en kommentar –
      Jeg er litt slik som deg at jeg tar det til meg og blir lei meg………… Så kan jeg ha en tendens til å gjøre det allmenheten mener………..
      Men NEI, ikke alltid. Man må gå egne veier. Hev hodet og gå rak i ryggen med ditt gråe hår. Jeg er sikker på at du er knallfin, natheless. Det er DU som skal kjenne deg vel med dine valg. Stå på.
      Ja gå en omveg og unngå en periode. Måte på til uhøflighet sier nå jeg. Hvorfor kan de ikke godta hva du velger uten å gi deg tilbakemeldinger som sårer?
      Ønsker deg en flott dag natheless – det er jo det indre som teller. Om du har valgt å gå med grått hår? Ja, så er du jo like flott for det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      klem

    2. What!! ER det virkelig noen som sier det!! Jeg har alltid syns grått hår er så flott! og ønsket jeg fikk det selv..men, akk..bare noen grå hår ved tinningen foreløbig..og jeg farger ikke håret av den grunn..nei..ikke dekker jeg over rynker heller..vi blir eldre, og det er sånn man blir det…man eldes…og man kan eldes med stil..og med det mener jeg og IKKE dekke over, ikke late som vi er noen andre…med kullsvart hår, eller rynke frie ansikter….Nei hev deg over dem..og jeg hadde nok også bare latt sånne kommentarer gå inn det ene øret og ut det andre…men jeg hadde nok sagt: Så bra vi er forskjellige da..for jeg LIKER mitt gråe hår! Men samtidig så hadde jeg nok som deg, unngått sånne mennesker om jeg kunne..for det er virkelig ikke noe fint å si noe sånt! Enkelte ting kan man holde for seg selv!! Blir så sint når sånne folk må lire ut av seg noe sånt..Nei…vær stolt av at du er du..og om DU liker grått hår..så ikke la deg vippe av pinnene av sånne mennesker..DE er virkelig ikke noen gode mennesker..for, man sier ikke sånt…punktum! hihihi….Trist å høre, og jeg håper du ikke tenker så alt for mye på det..for det er virkelig ikke noe å legge energi på…! Ha en god dag kjære deg!

    3. Er det mulig? :O Nå kan jeg ikke påstå at jeg liker å eldes, verken i kroppen eller på toppen … men hallo! Det er ingen som noen gang har sagt noe til meg om det. Ikke bry det om det. De har sikkert nok av problemer med seg selv, og så må de bare være litt jævelige mot andre for å føle seg litt mer på topp. Eller noe sånn. Men nei, det høres jo helt horribelt ut! Ønsker deg en fin dag. <3

    4. Marit: Etterpå tenkte jeg mye rart ja.Men jeg vil være meg selv, basta. De har det nok værst selv tenker jeg. Men jeg ble såret, skikkelig. Men i dag går jeg videre med hevet hode, Jeg bestemmer selv hvordan jeg vil være. Er det ikke verre enn grått hår, så er det greit nok for meg 🙂 Tusen takk for snille ord .)

    5. Toini: Ja, den som ikke har opplevd det blir sjokkert. Jeg har fått mange sånne kommentarer fra jeg var liten, men det er ikke av mennesker jeg frivillig vil omgåes. Men noen må man jo treffe av og til, selv om de er ufine. Jeg blir litt redd når jeg ser dem, for man vet ikke hva som dumper ut av munnen deres. Men svarer jeg stygt tilbake er jeg ikke bedre selv. Jeg var lei meg i går, men i dag er jeg i opposisjon igjen og går som jeg vil!!!! Klemsiklem og tusen takk. 🙂

    6. Etdiktomdagen: Joda, det er sant, og det er de som man sier er godt voksne, som er værst. Ungdommen sier jeg er fin og farger håret grått de også, og de eldre gremmes! Mange kan være skikkelig ufine uten tanke på at de sårer. Jeg tar det til meg, noe jeg ikke burde. Men det er ikke gøy å få i ansiktet, at ja du er så kort du, at du ser jo tykk ut i alt du har på deg. Jeg kunner fortelle til i morgen om alle opplevelser av sånt. Noen ganger ble det humor i det da. Som den gangen jeg fikk spørsmål fra en jeg kjenner om hun kunne prøve en fin bukse jeg hadde. Hun ville kjøpe lik den. Joda, buksene kom på henne, til knærne! Siden sa ikke hun noe mer om vekten min kan man si. Ja, jeg går omvei og folk får oppfatte meg som overlegen. Jeg blir redd disse menneskene som hever seg over andre hele tiden. Tusen takk for snille ord og ja, jeg smiler til deg her! Klem 🙂

    7. Selvfølgelig skal du ha grått hår hvis du vil ha grått hår! Og lengden på håret bestemmer man helt selv også! Blir så lei meg over slike mennesker som ikke eier skam, eller som faktisk bare er så usikre på seg selv at de må kommentere andre sitt utseende. Neste gang kan du jo bare svarer: “Jeg er i alle fall trygg på meg selv og mitt eget utseende at jeg trives med grått hår- trist å høre at du er så usikker på deg selv at du må kommentere meg og mitt”, og så bare snur du deg og går der i fra. Da får de noe å tenke på!

    8. Elevele: Det dumme med meg, er at jeg bli aldeles satt ut av sånt. Etterpå vet jeg hva jeg skulle sagt, men da er det for sent. Men blås heller. De har det sikkert værst selv som ikke våger å være seg selv tenker jeg. Man må ikke følge andres krav. Det går fint an å være seg selv fullt og helt. Takk for snille ord og ha en vakker dag 🙂

    9. Ja, å være seg selv er alltid det beste, uansett <3
      Jeg farger håret mørkebrunt/brunt fordi jeg ikke liker min naturlige farge som er kommunegrå, altså en mellomting mellom blondt og brunt. Og så har jeg noen hårstrå i front som er hvite.. Men nå har jeg ettervekst og de hvite hårene er tilbake, men det får bare være 😛

    10. Elevele: Ja, vi er ikke like og vi skal heller ikke være like. Jeg har farget håret i en årrekke og likte det, men nå orket jeg ikke mer. Jeg blir aldri 20 år igjen samme hvor mye jeg farger fant jeg ut. Men jeg mener at dette må da folk få velge helt selv. 🙂

    11. Ja, det er uten tvil noe man velger helt selv 🙂 Har gått både ett og to år uten å farge håret på nytt jeg, og det er helt greit, selv om jeg liker best en brunfarge 🙂 Men hadde noen kommentert det så hadde det vært dem sitt problem, tenker jeg 🙂 Orker ikke stresse med ting pga andre når det kommer til meg selv altså.

    12. Elevele: Nei, det gjør ikke jeg heller, stresser for å tilfredstille sånne. Men jeg fatter ikke at noen liksom synes de har retten til å flekke ut av seg. Om en nær venn hadde sagt noe i kjærlighet, det er en annen sak, men folk jeg bare treffer nå og da? Merkelig oppførsel for meg i hvertfall.

    13. Nå kjente jeg at jeg ble litt sint her jeg sitter og leser. Hva er det med mennesker som får seg til å si sånt? Hvis du hadde spurt dem hva de syns, så kunne de jo svart det deg på det, men på en fin måte. Men hvem er det som kan bestemme hvordan andre skal se ut, eller hva man gjør med hår, klær etc.? Kjenner meg så godt igjen, for jeg har også alltid hatt noen som må fortelle meg at jeg bør gjøre si, eller sånn. Og det har ofte såret meg. Konstruktiv tilbakemelding er greit, for det kan også hjelpe, men å si slike ting på den måten du beskriver er absolutt ikke greit.
      Vi med grått hår må jammen meg få lov til å ha det. Er jo det naturligste i verden. Og rynker, mer mage og sånt som kommer med alderen. Hva er poenget med å skulle se ut som når man er 16?
      Nei, vær stolt av den du er! Løft hodet, og rist det av deg. Det er de som har et problem, ikke du!.:) En god klem fra meg <3

    14. Ok..nå kjenner jeg at nordlændingen i meg kommer frem..ka i svartsvidde hellv…. er det i veien med folk?…men jeg burde ikke la meg forfære så alt for mye, for gjett om at jeg har fått kjørt meg opp gjennom årene pga overvekta mi. Jeg ble kjempesåra for hver eneste kommentar, og prøvde alt mulig for å bli slik de ville..men alle vil jo noe forskjellig, så hva gjør man da? Vel NÅ gir jeg blanke faen for å si det rett ut..jeg blir 50 til sommeren, og da akter jeg å farge MITT hår i den sommerfargen jeg har lagt min elsk på de siste 5 åra – nemlig ganske knall lilla..så kan bare surmaga bedrevitere rive seg i sitt eget hår over hvor upassende de syns det er. JEG vet hva som må til i MITT liv for at jeg skal ha det bra..og jeg ønsker for deg at du kommer til samme sted hvor jeg er nå. Aksepter deg selv, vær slik du føler DU vil være – med grått hår og hele pakka..for klarer du det, skinner selvtilliten din gjennom alt, og gjør deg enda vakrere enn det du allerede er <3 (..wow..fikk visst litt av ei utblåsing jeg også, hehe =P) Ha en nydeligvakker dag videre =D

    15. Dette kjente jeg meg fort igjen i. Ikke med hårfargen, men det å få kommentarer for vekten osv… Og selv om jeg skulle ønske det, så klarer heller ikke jeg å ta igjen… Men inni meg, så tenker jeg stakkars deg som må snakke meg ned, for å føle deg bedre selv!!

    16. HeidiElise: Ja, hva gir dem rett? Konstruktiv kritikk fra de som er glad i meg er noe helt annet det. Jepp, vi blir eldre og jeg er ikke villig til å slite for å beholde ungdommen i evighet heller. I dag er jeg ferdig med det tullet der og fortsetter som jeg er. Ha en fin dag videre og tusen takk med en klem 🙂

    17. Helene: Ja, jeg får jammen nesten lyst til å farge håret knall-lilla også!!!!!! Protestere litt mot de normene som ikke jeg i hvert fall klarer å følge. Godt med en utblåsning, for sånne ting skal vi ikke ha noe av. Vi må få lov å være oss selv. Heia deg og meg 🙂

    18. Mona L. Torgersen: Mange av oss har kjent de kommentarene såre. Tenk om vi kunne snakke pent til hverandre i steder for ødelegge for hverandre. Da hadde verden blitt et bedre sted. Klem til deg du vakre! 🙂

    19. HVA!? Hva i alle dager er det som går av folk?
      Jeg skjønner ikke hvordan folk kan få det for seg å si slike ting til andre? Hvordan klarer de å si slike ting uten at det vrenger seg inni dem av dårlig samvittighet?!
      Kjenner jeg blir skikkelig forbanna på dine vegne! Og ja, man opplever nok bestandig noen som skal dømme og si sin mening. Jeg blir liksom likevel like overrasket hver gang.
      Vil du ha langt, kort, krøller, skallet eller uansett hvilken fasong som helst så gjør det! Og hvilken som helst farge!
      Jeg gir ganske så blanke som oftes, men så klart sårer det når man blir fortalt slike ting. Og noen ganger så klarer jeg å svare tilbake for jeg kan bli så sint, mens andre ganger bare ler man det av seg eller bare stirrer på personen i håp at de skal skjønne de har sagt noe dumt.

    20. Søtmonsen ): Ja, etterpå vet jeg hva jeg skulle sagt uten å være uhøflig, men jeg ble helt satt ut kan man si. Noen tror visst de ha rett til å kritisere, men det har de da slett ikke. Tak for hyggelige ord fra deg og ha en vakker dag! Klemsiklem 🙂

    21. dette var trist å lese,att mennesker kan være så stygge med hverandre,jeg har også latt håret mitt bli grått,jeg tålte rett og slett ikke all fargingen ,det sved sånn i hodebunnen,og det grå er jo den naturlige delen av oss.Jeg håper du greier å sette nesen i været og ikke bry deg om alt det du hører,du er et fantastisk flott menneske og en flott dame,tvil aldrig på det.
      Det jeg ser nå som jeg er grå er att jeg kler bedre fargerike klede enn fargeløse klede ,da blir jeg ikke så grå og gusten :=) vær deg selv ,og blir det for ille får du manne deg opp og si din mening,det er nemlig dei som kritiserer som har det værst ,stor goklem

    22. Hmm….om DU er uhøflig fordi du går en omvei, så forteller det vel mer om hvor uhøflige de var de du forsøker å unngå. Det er jo de som er verst.
      Jeg har vel aldri fått kommentarer på håret mitt. Er heldig med fargen, selv om den er kjedelig. Er ikke så mye grått enda. Og helt ærlig, jeg vet ikke om jeg kommer til å begynne å farge det noen gang? Tiden vil vise.
      Jeg synes nok at folk som ikke har noe godt å si, helt fint kan tie! Hva de tenker får være deres sak, de trenger ikke å pøse det ut og gjøre andre triste. Folkeskikk er egentlig litt mangelvare til tider, merkelig nok. Vet ikke hva det kommer av. Og skjønner godt at du blir lei deg. Det er en helt normal reaksjon. Håper de som kaster ut sånne stygge kommentarer, får en bittersmak på tunga etterpå.
      Du er fin som du er, snu ryggen til og gå videre med hevet hode. Det er vakkert det <3
      Klemmer godt 🙂

    23. fruensvilje.blogg .no: Jeg tror ikke de helt fatter hva de sier. Ingen liker vel sånne kommentarer? Ja, det ble for mye farging, og da mister man håret kanskje. Nå var det nok for meg. Farger på klærne må til. Bruker jeg mørke klær blir det sammen med et fargerikt skjerf eller en lue. Du er vakker med ditt gråe hår og jeg har lært meg til å like mitt. Man forandrer seg jo med å farge håret i forskjellige farger også. Jeg fortsetter videre som jeg er, og kan ikke folk godta de,t så får de bare være! Ha en vakker kveld, jeg venter besøk av min venninne som også har vakkert grått hår :).

    24. Eva: Måtte le, for som du, sier hvem er uhøflig. Jeg blir redd sånne mennesker. Det rare er jo at det er damer på seksti og sytti år som er værst. Men da tenker jeg at det er håp for kommende generasjoner 🙂 Ja, jeg går videre med hodet hevet og ferdig med det. Men det var godt å flekke ut av meg litt frustrasjon. Klem 🙂

    25. solliv: Hjelp, jeg skal ikke si hvor denne damen kom fra, men hun er slett ikke oppvokst her nei. Fredrikstadfolk er jo så søte atte!!!!! 🙂 Nei da, det er vel noen rundt oss fra hele landet tenker jeg, men det er ikke pent. Føler at de yngre er mer omtenksomme jeg. 🙂 Ha en fin dag videre 🙂

    26. Fy f… altså , er helt utrolig at noen kan få seg til å si slikt..om man ikke har spurt hva andre synes…og selv da bør en si det på en mer “sympatisk”måte..
      Syns veldig mange er fine med grått hår jeg..men man må gjøre og være slik en selv kan trives med ..
      Kommentarer kan såre ja, og som jeg ser du skriver over her kunne man jo kommet med noe tilbake..men da er en på en måte slik selv som en ikke synes er ok.
      Så håper du klarer å tenke at du er fin slik du er..og det lille jeg har sett av bilder av deg har du all grunn til å være fornøyd med deg selv..og mest av alt så har du en varm og god utstråling <3 Var forresten flotte og kreative hår/fjærbilder du har laget her :)) Klem <3<3

    27. Ååååååh nå fikk jeg helt vondt inni meg. Går det an å være så slem? Du må ikke ha slike mennesker i de innerste sirklene, det går aldri bra. Dytt de utenfor den ytterste sirkelen din så merker du ikke mye til dem. Sender over en diger godklæm vænnen, du er den beste natheless jeg veit om og ikke mange er så utrolig talentfull og flott som deg <3

    28. annebe: Mye kan sies mye mer sympatisk ja. Men jeg er over det nå og ler av hele greia. Hun kan ikke ha det lett selv tenker jeg. Tusen takk for hyggelige ord med en klem fra meg 🙂

    29. ladyaugust: Ja, de burde dyttes langt, men det er ikke alltid like lett det heller. Takk for klem, den varmet godt i et sårt hjerte. Klem tilbake 🙂

    30. Hei, uff, så tankeløs folk kan være. Blir jo opp til deg selv dette.. Jeg for min del synes grått hår kan være fint, men synes hvitt år er enda finere. Ungdommen farget i sommer håret grått så det er hot nå. Selv har jeg panikk for de grå hårene på meg selv og synes heller ikke jeg var så fin som andre gravide når jeg gikk gravid. Tenker videre det er deilig å slutte å farge håret og at det sliter på håret. Må kanskje bruke tid på å styrke egen selvfølelse og kanskje en fin klipp kan gjøre deg litt kul på håret, og ergo bli mer fornøyd med deg selv.

    31. fjellgeitbundingen: Ja, det er vel det de er, tankeløse. Jeg har heller ikke vært så begeistret over å bli grå, men hva gjør man da. Her ble det alt for ofte farging og det tok jammen hårets kraft også. Så da ble det grått da! Jeg hadde klipt meg denne morgenene og følte meg fin, men jammen ble jeg duppert. Men i dag er jeg fornøyd igjen og går smilende videre! 🙂

    32. Går vel den veien med meg også, og er vel nesten ingenting som går naturlig lengre. Har lurt på om jeg skal gå til frisøren for å få inn igjen lyse striper og lysne håret, så det grå ikke vises så godt og ikke trenger å farges med en gang håret vokser ut. Håret blir mørkere og mørkere når man farger det selv. Jeg synes min mamma ble “rar” da hun gikk fra mørkt hår til hel grått hår, og at det kan være vanskelig å kjenne folk igjen, men folk kan jo holde stilt. Min mamma fikk etterhvert en annen glans i håret, og det vokste i mine øyne og nå er det gråe håret blitt hvitt. Hun er fin, når man bare ble vant til det. Foreldrene er litt rart å se bli gammel, for de har jo alltid vært gammel i ens øyne. Besteforeldrene mine har alltid vært grå i håret, men jeg synes folk fort ser litt eldre ut når de er gråhåret. Men jeg slår nå et slag for å gjøre grått hot. Det naturlige er bra.

    33. fjellgeitbundingen: Morsomme tanker. Ja, jeg har forsøkt å bleke det, stripe det og farge igjen. Som du sier fargen blir bare mørkere og mørkere. Det passer slett ikke til min ansiktsfarge lenger. Men jeg må jo si at barnebarna likte grått hår på meg bedre enn permanent!!!!! Striper følte jeg ikke at jeg kledde og blond ble så rart. Følte det krevde masse øyensminke for å synes. Så da ble det bare grått igjen da! Men blås i de dumme som kommenterene. Jeg er meg, og ferdig med det. Lykke til når din tur kommer. Ha en fin dag! 🙂

    34. Voksne folk! Det går ikke an å holde på sånn! Har man ikke noe pent å si til andre, så får man holde munn! Og hvilken hårfarge man velger er helt opp til den som eier håret. Noen blir fantastisk flott og grå i håret, og bærer det med verdighet. Andre ønsker å farge for å kamuflere i en periode, men grått hår kommer stort sett til de fleste. Det er vondt når man får sånne kommentarer, og de er så unødvendige! Ingen får noe bedre liv av kommentere sånn til andre eller å motta sånne slemme bemerkninger. Jeg er egentlig nesten målløs av at noen sier sånt, men jeg er kanskje for veloppdragen og godtroende? Jeg vil helst tro det beste om alle! Jeg ønsker deg en fantastisk helg, og sånn som jeg kjenner deg her er du en fantastisk dame – helt uavhengig av hårfarge eller kroppsfasong. Klemmer <3

    35. margarites: Ja, tenk det voksne folk som ikke har lært å oppføre seg. Jeg har kamuflert mitt gråe i mange år, men det var nok nå. Jeg får være som jeg er. Tusen takk for snille ord. Klem til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg