Farger-eggeskall

Fargen  denne gangen er eggeskall. Mange tenker på en litt myk hvitbeigefarge da. Men fargen på egg er så variert. Jeg tenker ikke bare på en maling til veggen her! Jeg tenker egg! Noen egg er hvite, andre brune og noen flekkete.

Jeg skal vise dere egg i flere varianter, og noen jeg har farget selv. Rutete egg, finnes det? Ja, hos meg så.

Vanlige hvite hønseegg er vakre. Ved å legg dem opp på en skål og pynte litt med for eksempel hvite fjær og perler på ståltråd, får man en vakker vår- eller påskedekorasjon. Enkelt og fint. Eggene tåler godt å ligge til pynt på benken en uke eller to, så her er det bare å fylle på når det er tomt.

Jeg farger alltid egg på denne tiden av året. Egg pakket i løknett blir faktisk rutete etterpå. Fargen får du av det ytterste løkskallet. Jeg har brukt rød og gul løk, da blir fargen litt brungyllen. Men om du bare bruker gule løkskall blir eggene ganske gule.

Hos meg blir både utblåste egg og hele egg kokt til pynt. Eggene koker en time med fargetilsetning. Jeg pakker dem inn i blonder, surrer dem med hyssing eller gasbind, legg på et blad fra for eksempel eføy eller teip på et hjerte. Om du setter på klistremerker eller blader, må du pakke egget i et tøystykke, så alt holder seg på plass under kokingen. Det er bare å bruke fantasien og lage noe artig.

Om du ikke orker å holde på med dette sølet, så finnes det masse fint å få kjøpt. Her er det plastegg til venstre og herlige sjokoladegg til høyre. Men jeg utfordrer deg. Finn på noe som gleder deg selv fram i mot våren. Egg er gøy å pynte med. Eggeskallsfargen er fint til så mye. Om du vil vise noe du har malt i eggeskallfarge, strikket, sydd eller en kaka, det er opp til deg. Eller du kan se hva andre gjør. Om noen blir med på utfordringen finner du dem her:

etdiktomdagen

fruensvilje

 

#foto #blogg #egg #påske #vår
22 kommentarer
    1. Så utrolig mye kreativt og flott du lager til <3 Jeg er dessverre ikke så kreativ lenger, men før i tiden, da energinivået var trippelt av hva det er nå, pleide jeg alltid farge og pynte egg. Det var en kjekk tradisjon.
      Det å koke eggene pakket inn i nettet og få rutemønsteret, det var utrolig tøft. Det må jeg forsøke denne påsken, kanskje når vi er på hytta 🙂
      Og ellers skal jeg låne det å ha egg i en skål og pynte med litt fjær og perler 🙂 Tusen takk for supre tips <3
      Ha en flott dag 🙂 Klemm 🙂

    2. Eva: Bare hyggelig. Egg er så enkel og dekorativ pynt selv om eggene er hvite! Jeg bruker også eggeskallene om jeg har knekt egg til eggerøre. Man må bare dra ut den hinna og vaske dem litt. Med en liten påskekyllig eller to blir det søtt! Tusen takk for snille ord. Klemmer 🙂

    3. Bare du som kan få egg og eggeskall til å se sååååå vakkert ut :)) Passa jo ekstra godt nå som det nærmer seg påsken :)) Klem <3

    4. Så mye fint du har laget av eggene…og masse flotte bilder! Tror denne blir vanskelig..hmm…må tenke litt..Msn får se om jeg finner noe som passer… Ha en god kveld!

    5. Oooh så mye flott du har laga..supre idéer som jeg nok blir å låne litt av nå opp mot påske =) Eggeskall-farge var jo en spennende utfordring..kan ikke love noe helt sikkert, men skal se om jeg klare å spa opp noe jeg kan bidra med =) Ha en flottersfin kveld videre =)

    6. Her var det jammen mange fantastisk flotte egg! Du er så kreativ! Det er bestandig så kjekt å komme innom hos deg og seg alle de flotte bildene <3

    7. margarites: Tusen takk for snille ord. Jeg setter pris på deg og alle de andre som leser hos meg. Det gjør meg kreativ!!! 🙂 Klemsiklem i kvelden 🙂

    8. oj, her var mye flott eggekunst. Jeg tror jeg kjøper noe, men må si det ikke pleier være så mye fint i butikkene…..Men jeg skal lete litt…

    9. maiken: Ja, om man leter litt kan man finne gullkorn i butikkene. Om ikke annet så kan vi bruke hvite egg!!! Ha en vakker dag! 🙂 Jeg tror jeg skal kjøpe minipåskeliljer i dag!

    10. solliv: Så koselig da. Jeg har hatt problemer med bloggen, så jeg har ikke kommet inn å sett kommentaren din før nå. Jeg klagde i går og noe har de da fikset, selv om alt ikke er som det skal enda. Nyt dagen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg