Påskegodt.

Har du minner fra din barndoms påske? Det har jeg, og det føler jeg meg heldig som har. Jeg har fortalt dere om det før her på blogg, men det kan vel gjøres igjen. Hos oss var det en stor forventning til denne høytiden. Vi fikk appelsiner, en hel en hver!!!!Mamma knadde sammen en mengde kakedeiger, for småkaker måtte vi ha. Så var det kunstig marsipen. Ekte vare ble for dyrt. Marsipanen ble trykt ut i former og det ble de herligste gule påskekyllinger, høner og haner. Hvem gjør sånt i dag tro? Jeg gjør det, med glede, men jeg lager ikke marsipanen selv. Det blir kjøpt ferdig. Her har jeg brukt Remamarsipan. (Nei, jeg har ikke blitt bedt om å reklalmere ikke for dem.) Den marsipanen er lett å jobbe med, synes jeg. Odensemarsipanen er jo mye bedre i smak selvfølgelig.

Jeg har arvet noen av formene fra barndommen og kan fortsatt lage mine favoritter. Pelikanen og katten var de jeg synes var finest den gangen.Husk å ta på plasthansker om du skal kna inn kondittorfarge. Kjedelig å ha gule fingre i dagesvis etterpå! Jeg fukter alltid litt tørkepapir med matolje og smører formene med det. Så tørker jeg godt ut av dem igjen, før jeg trykker i marsipanen. Fortsatt kan det være vanskelig å få ut figuren hel. Om du gjemmer igjen en liten klump der føttene er, kan du trekke figuren lett ut. Så er det bare å skjære av det som er for mye og jevne litt på det hele.

Når jeg er klar, drysser jeg over litt melis og lar de tørke på benken noen timer. Jeg oppbevarer dem lagvis i en boks med smørpapir mellom lagene, så de ikke klistrer seg til hverandre.

Så er det bare en liten ting til. Hvordan skal jeg klare å ikke spise dette før påsken kommer????

#påske #vår #blogg #marsipan #mat #foto
14 kommentarer
    1. dette såg deilig ut,fargerikt og fint også :=) hyggelige barndomsminner da.
      Kan ikke huske att vi hadde noen form for påskefeiring i min barndom,så kaker og godteri er ikke jeg vande med,men da våre barn var småe likte jeg å kjøpe sjokoladepåskeegg eller noen i marsipan som jeg fylte i påskeegg til våre barn,ellers var det appelsiner som var hovedgreiene og grillpølser,for vi kunne gjerne ta en tur ut i marka og grille pølser på bål :=)

    2. Jeg ELSKER marsipan! 🙂 I påska var vi alltid på hytta, fikk påskeegg med godis oppi, men ikke noe hjemmelaget. Hytta var uten strøm da, så de første dagene ble det fyrt på spreng, mens fukten rant fra vegger og vinduer. Dynene ble tørket litt ute foran peisen før vi skulle legge oss, så det ikke ble så alt for kaldt. Vi plukket bjerkeris og hadde noen små kyllinger og fargerike fjær på ståltråd som vi surret fast i kvistene. Vi hadde også slike små former som det ble laget marsipan i, men det var kun til jul.

    3. fruensvilje.blogg .no: Hos oss var påsken en herlig tid. Med famile på besøk, store lunsjer, men enkel og lettlaget mat, latter, skogsturer og lykke. Jeg forsøkte å gjenskape det for våre barn og nå for barnebarna. Men det er ikke lett, for både vi og andre reiser ofte bort i påsken nå, og da er vi ikke på samme sted kan man si. Men jeg lager litt kos før selve høytiden som regel. Påskegg må jo de søte små ha hvert år. 🙂

    4. Marit: Så koselig å lese. Vi hadde mange hytter i nærheten av mitt barndomshjem. Jeg hadde fine venner der. Vi gikk på ski sammen om det var tidligpåske, pilket på vannet og momset marsipen ja! Marsipan er så godt! Herlige minner. Jeg synes alltid sola skinte i de dager! Ha en vakker dag videre! 🙂

    5. S¨å koselig å ha sånne minner! Nei ikke noe påskeminner om sånt noe her i gården..men vi dro til Hemsedal..leide hytte og gikk på ski..DET var påske for meg…Så herlige figurer, og ja..hvordan skal du klare å ikke spise det opp før påske? Shitt..bare å lage nye det vel….hihihih…Flotte bilder av den herlige påske forberedelsene dine! Ha en god ny dag!

    6. Kjenner nesten lukta fra en svunnen tid 🙂 Blir ikke mye sånn her nå gitt.. Men det har jo sine naturlige årsaker 🙂 Men du verden ,, en bit eller to hadde vært knall. 😀 Kos deg,, ingen tvil om at det blir påskestemning hjemme hos dere 🙂

    7. Herlig med sånne barndomsminner =) Jeg gjorde bestandig mye sånt tidligere – men de siste årene, etter at guttungen er blitt voksen og det er bare meg, skal jeg innrømme at jeg heller ligger på latsida og kjøper litt påskesnop i stedet =)

    8. Toini: Man gjorde forskjellig i sin barndom, det ene var sikkert like fint som det andre.Koselig med familieminner. Tusen takk for snille ord og ha en vakker dag videre! 🙂

    9. Fine minner og kjempefine marsipanfigurer :)) Husker påske- egg og. marsipan..men tror ikke mamma lagte til påske men til jul.. Kanskje du må lage mer til uka..hehe… Dekorative bilder i påske og vårfarger :)) Klem <3

    10. annebe: Takk du. Hjemme hadde vi juleformer til marsipan også, som griser, klokker og nisser. Men til påske var det haner og kyllinger som gjaldt, og så pelikaner da!!!! Klem 🙂

    11. frodith: Naboen? Nei, det går slett ikke. Hun ELSKER marsipan. Jeg la det ned i en boks og gjemte det bakerst i kjøleskapet. Der ligger det nok trygd tenker jeg 🙂 Mannen i huset fant det i hvertfall ikke i kveld da han var på leting etter noe søtt. Men sjokoladen fant han lett!!!! 🙂 Klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg