Leke brud.

Lekte du brud da du var liten? Jeg husker vi tok lakner, blondeduker eller hvite håndklær fra mammas klessnor, festet det i håret med spenner og klesklyper og løp avsted så “sløret” danset bak oss. Noen ganger ble guttene med også, men da ble det brått fjær fra hønsegården i sløret og de ble feiende flotte indianere må du vite. Vanligvis var jeg ikke så opptatt av det med brud som andre jenter. Men da nabojenta, som var mye yngre enn meg( 2 år var mye den gangen) fikk være  brudepike i et bryllup, var jeg så misunnerlig at det sved. Tenk for en lykke. Men jeg kjente ikke noen som skulle gifte seg, så jeg kunne være stivpyntet med blomster i håret og det hele.

Men i dag fikk jeg jammen lyst til å leke brud igjen! Så mange fine blomster det er der ute. Jeg plukket en diger bukett og satte i gang. Så vakkert det ble.

Men en gammel blondeduk, hørte jeg nesten orgebruset.

Selvfølgelig måtte jeg prøve kronen. Den passet så fint atte! Litt nostalgisk i dag??? Noen ganger er det fint også.

#foto #sommer #blomster #brud #brudekrone
16 kommentarer
    1. Ååå så flott krone! Jeg var brudepike for min søster..men var ikke så stiv pyntet med krone altså…hihihi…men stas var det….Flott krone, og flotte bilder! Ha en god dag!

    2. Den nostalgiske følelsen kommer over meg også fra tid til annen. Og det du har skapt her er jo gode minner for mange av oss. Nydelig blomsterkrone <3
      Du er så dyktig kreativ <3
      Gode klemmer i kvelden 🙂

    3. Har nok leika det jeg også..men husker mest vi leika fine damer..som røyka (på leik altså ) for det gjorde tanta mi..hehe..:) Blonder , blomster og kranser er jo bare såååå sommerlig og pent :)) Nostalgiske bilder av deg i sort-hvitt var også vakkert ? Stor klem fra meg til deg <3

    4. fruensvilje.blogg .no: Ja, noen ganger skulle jeg hatt en vakker modell, men når man ikke har det, får man bruke seg selv. 🙂 Takk for snille ord og ha en fin kveld 🙂

    5. annebe: Fine damer var vi også, og en av de små kunne ikke snakke rent. “Mele kaffe flue!” sa hun og vi smilte av den lille. Koselige minner. Røyking var spennende, så det lekte vi også med pinner og sprikende fingre. Klem til deg 🙂

    6. Åh for en nydelig brud og brudekrone <3 NYDELIG!!!
      Og der dro jeg over 40 år tilbake i tid til mamma sine blondegardiner som endte opp som brudeslør til jonsokfeiringen i bygda 🙂 Tradisjoner som nå er borte vekk her på disse kanter - for det var vi barna som laget slike fester og invierte til bryllup 🙂

    7. Etdiktomdagen: Tusen takk. Ja, de hadde det med å leke bryllup tidligere. Jeg ser de arrangerer det på museumene til St.Hans fortsatt. Jeg har hørt at enkelte steder ellers holder de det i hevd også. Klem til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg