Ting tar tid.

Det er ikke gjort på en to tre å bli uthvilt. I natt har jeg sovet hele natten for første gang på over et halvt år. Merkelig følelse da klokka ringte i dag tidlig. Selv etter alle de timene, var jeg som bedøvet. I dag har hodepinene kommet og gått, jeg har vondt i magen og kjenner meg så sliten. I kveld gikk jeg en tur alene i skogen og det var deilig. Jeg fant masse fluesopp og tok bilder.  Da jeg gikk inn i gården hjemme, kom regnet. Det føltes herlig å gå tørr inn og høre på regnets rytmer.

Til kaffen ble det verdens enkleste eplekake. Ja, jeg har vist dere den hver høst, men jeg synes den kan gjentas. To flak butterdeig, ferdig i fra frysa. Et eple skrelles og fordeles sammen med litt rosiner, perlesukker og knuste pepperkaker eller kanel. Brett inn litt på siden, legg på litt smør og stek det ved 180 grader 15-20 minutter.

Dryss over hakkede mandler,tørre aprikoser, litt melis og noe flere rosiner før servering. Her fikk vi vaniljesaus ved siden av, men det er herlig med is også. Nå er det kveld og jeg skal sitte her og slappe av igjen. Ting tar tid, og jeg MÅ ta meg tid til å hvile. Nyt kvelden alle sammen.

#foto #hverdag #blogg
19 kommentarer
    1. Deilig kake <3 Sover dårlig for tiden jeg også, men har det flott likevel 🙂 I natt skal jeg prøve presse meg til å være lenge våken, så jeg slipper våkne kl 4 😮

    2. frodith: Ja, den kaken var supergod, og så lettvint å lage!!!!!
      Ikke gøy å våkne firetiden. Jeg har slitt i måneder med det nå, så det var nesten som en gevinst når jeg sov i hele natt! Håper det fortsetter. Krysser fingrene for at du finner roen også. Klem fra meg.

    3. ting tar tid ja,bruk den tiden du trenger :=) deilig å rusle i skogen ja,gjorde jo det jeg også i dag,i skogen hvor jeg hvet jeg finner traktkantareller.Den eplekaken må jeg prøve en gang,må bare huske å kjøpe butterdeig,det er noe jeg aldrig har kjøpt ,så det blir en ny erfaring.
      Vakre bilder du har tatt,fargeglede i høstskogen

    4. Sånn eplekake skal jeg jammen prøve å lage! Den så veldig god ut…nesten så jeg kjenner duften av kanel og epler….
      Fantastiske bilder av soppene også. Her hos meg har det blitt lite bilder de siste ukene. I år har vi en veldig hektisk barnegruppe fra vi åpner dørene og helt til vi stenger… De er snille og greie og gode som gull, men man må være våken hele tiden og jeg synes vi flyr frem og tilbake mellom alle ungene. Sånt blir man litt sliten av, men det blir nok litt bedre nærmere jul når alle de små er godt kjent og har blitt litt eldre.
      I kveld skal jeg legge meg tidlig, for det har blitt litt mange tidligvakter her i det siste. To av tre på avdelingen er sykemeldt helt eller delvis i et par uker nå, og da er jeg sammen med ulike vikarer og får hovedansvar. Det merkes nok på kroppen det også – men neste uke skal jeg ha ferie….med litt dårlig samvittighet, men det har vært planlagt lenge. Så krysser jeg fingrene for at en er tilbake neste uke.
      Nyt høsten, slapp av og sov godt til natten <3

    5. fruensvilje.blogg .no: Ja, det er godt å ta en skogstur. Jeg så ikke en spiselig sopp, men massevis av fluesopper!!!!Her blåser det noe veldig i kveld, så det er godt å være inne også. Butterdeig er fint å ha i frysa. Koselig å steke litt til kaffen og det kan brukes til så mye morsomt. Takk for hyggelige ord og ha en fin kveld.

    6. Margrethe: Ja, det skal være visst. Kroppen krever hvile. Heldigvis kan jeg slappe av litt nå de første dagene og det er så godt. Klem tilbake! 🙂

    7. margarites: Ja, gjett om det duftet og smakte!!!!
      Soppene er så fine der ute nå, og jeg var jo heldig å kom hjem før det begynte å regne.
      Unger er unger. Koselig, men jammen får vi oss trim med dem omkring oss. Du får mye bevegelse og løft i jobben din, så du trenger også å hvile litt. Så herlig med ferie nå. Det blir sikkert finfint etter dager etter stress med at så mange er sykmeldte. Ikke ha dårlig samvittighet for det, nå er det din tur. Ha en fin kveld. Her blåser det så det knaker i veggene. Natta og sov godt. Klemsiklem 🙂

    8. Høres ut som du trenger masse søvn nå Noen ganger vil kroppen ha litt ekstra <3 så bra du kom tørr hjem, ikkenoe er som å sitte inne godt og varmt og høre på regnet utenfor og med DEN kaka, må det ha vært himmelrike 🙂 Tror jeg skal prøve meg på den når jeg får strøm på kjøkkenet igjen 🙂 Stor god nattaklem <3

    9. ladyaugust: Ja, sånn er det bare, man må hvile. Nå gleder jeg meg til å få ryddet litt i alt og så starte på keramikken. Kaka var god og borte ble den!!! Lettvint da med ferdig butterdeig. Lykke til med oppussingen. Klem fra meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg