Takløk og tretakløk.

Det finnes mange slag med takløk. Disse tåler norske forhold og klarer seg fint ute i vinteren. Vakre synes jeg.

Men så nevnte jeg tretakløk i går! Det hadde ikke Fruensvilje hørt om! Da måtte jeg knipse et bilde og vise fram restene av sommeren plante. Denne planten kjøpte jeg på en planteskole for mange år siden. Den kom visst fra Danmark. Jeg har sett den i sydligere strøk også. Da jeg fikk den, var den diger, med mange greiner med fine rosetter. Så kom høsten. Jeg hadde fått beskjed om at den ikke tålte under 5 pluss. Men hvor skulle jeg ha en plante som var over halvmeteren høy? Jeg tok sjansen og knekte av en del greiner og satte dem i vann. En liten rot fikk jeg også tatt vare på, for noe særlig rotverk har den ikke. Alle levde over vinten inne, både de som sto i vann og de som sto i jord. Siden har jeg delt med meg til venner og familie. I år var ikke min så stor. Selv om den liker varme, så må den ha litt vann innimellom også. Greinene ble lange og strantene, så jeg knakk av i passende biter med en rosett på toppen av hver og satte det i jord. Nå har de slått rot og er klare til overvintring i stuen min.

#hage #blogg #høst
16 kommentarer

Siste innlegg