Nå nærmer det seg!

Jeg vet de kaller det Halloween, men jeg er ikke så inne i den feiringen. Hallovenn høres koseligere ut for meg som ikke er glad i hekser og vampyrer akkurat. Men feiringen har kommet til landet, og det er opp til oss selv hvordan vi vil markere det, eller ikke. Jeg liker vår egen markering, allerhelgenshelg. Fint å tenke på de som ikke er her lenger og være takkemlig for det vi fikk sammen. Mange tenner lys på kirkegården og går på allerhelgenskonsert. Hallovenn er et ord som passer fint til dette.
Når jeg skjærer gresskar på denne tiden blir det av den søte sorten. Noen ganger er det et kattehode, en pen dame, et rådyr eller en hest. I år ble det en liten jente med katten sin. Jeg tegner først opp motivet med en tynn tusj. Så er det bare å skjære det til. Mitt verktøy er en linoleumsnittskutter, men kan kan bruke en litt, spiss kniv også, om man er forsiktig. Jeg “løfter” bare bort det ytterst gule laget, der jeg vil ha gjennomskinn av lys. Det er raskt og morsomt.

Til slutt skar jeg toppen av gresskaret og skrapte ut innholdet med en stor skje. Om du holder nede ved skjebladet og skraper oppover, går det ganske lett. Rundt kanten av mitt bilde stakk jeg ut en kant med hull. Om man trer en blyant inn i hullet får man en indikasjon på hvor mye man må ta vekk av gresskarkjøttet. Når jeg så blyantspissen stoppet jeg. Jeg lar det være igjen ca. 1 cm. Om det blir tynnere, har det lett for å synke sammen når lyset brenner, eller om det fryser til is og smelter igjen.

Nå er mitt gresskar klart til å tennes i vintermørket. Jeg bruker en lommelykt i mitt. Lommelykten legger jeg i en plastpose, så den ikke blir klissete fra gresskaret. Det lyser godt gjennom skallet i kvelden.

Innholdet av gresskaret kan spises, så nå skal jeg forsøke meg på en gresskarspai.

#foto #blogg #halloween #hallovenn
20 kommentarer
    1. Så flink du er! og jeg likte mye bedre din variant av halloween…hallovenn…herlig! Jeg har aldri laget sånn gresskar, og har egentlig aldri hatt noe tradisjon rundt dette….men de som ønsker og vil, må få lov og kose seg med pynting og skrekk og gru…Ha en god ny dag!

    2. Toini: Så enig med deg. Folk får gjøre det de vil. Her er det halloweenfest i nabolaget neste helg, så jeg er forberedt med godteri selvfølgelig. Ungene er så snille selv om de kommer i skumle kostymer. Alle takker pent og er så hyggelige. Men jeg liker bedt det gamle, selv om jeg har begynt med de gresskarene for flere år siden. Synes de er dekorative og vakre i det vinteren kommer. Ha en fin dag:)

    3. så vakker gresskar du har laget,jeg har aldrig feiret halloween,her jeg bor er det ingen som gjør det,men så bor det heller ingen barn her :=) hallovenn var et ord jeg likte,,så jeg skal ta det ordet i bruk om det blir behov for det hi hi

    4. fruensvilje.blogg .no: Takk du! Litt kos kan man jo unne seg i høstmørket! Her kommer det mange unger på døra så jeg har fylt godteskåla med snop. Hallovenn er noe de bruker i kirken. Der kan alle være med på festlighetene og det er ikke noe skummelt i det hele tatt. Fint ord synes jeg. Hallo venn!

    5. Kjempefin denne da 😀 Jeg feirer ikke så mye selv at det gjør noe, men i fjor var Petter og jeg med alle barna i nabolaget og flere og gikk fra dør til dør 🙂

    6. Margrethe:Ja, det nærmer seg. Men her kommer det nok ingen unger på døra før på lørdag. Da er det fest for dem her i vellet. Bål og spennende belysning ute i mørket på lekeplassen. Det blir nok liv i år også 🙂

    7. Jeg spiser bare godteri en gang i året, og det er på Halloweenhelgen, men jeg glemte det rett og slett på lørdag, så i år får det bli på selve halloweendagen 😉 he he

    8. Elevele: Oy, så flink du er! Jeg spiser nok litt hver helg jeg, men har forsøkt å begrense sukker i det siste. Litt sund må man vel kanskje forsøke å være!

    9. Men jeg spiser en is innimellom (stort sett kun på lørdager i helgene i sommerhalvåret), og jeg spiser popcorn, og litt kaker og sånn i bursdager 🙂 Er liksom bare godteri og potetgull jeg ikke spiser annet enn på halloween 🙂

    10. Elevele: Ja, da kan du jo kose deg litt innimellom. Jeg har nettopp gått en lang tur i regn og yr så nå er det en pære og tv resten av kvelden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg